نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات را به خاطر دارید؟ هدف از پیدایش چک تسهیل در فرآیند کسب و کارها و جلوگیری از جابه جایی وجه نقد بود، هر چند با دریافت یا واگذاری چک اشخاص فرآیند کاری خود را بهتر پیش می‌­بردند، اما در این میان با صدور چک­‌های بلامحل و غیرقابل وصول، دریافت کنندگان چک با مشکلاتی روبرو می‌­شدند.

به خوبی می‌دانید که چک برگشتی چیست، دولت با هدف کنترل برنامه مالی و بازار چک، فرآیند ثبت، صدور و دریافت چک را به صورت سیستمی اجرا کرده است؛ در این روش صادر کنندگان و دریافت کنندگان چک باید با نحوه ثبت و دریافت چک در سامانه صیاد آشنایی داشته باشند که در مقاله پیش رو به آن پرداخت خواهیم کرد.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات را چه کسانی بخوانند؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
صاحبان مشاغلی که با چک سروکار دارند

چک صیادی چیست؟

طبق قانون جدید صدور دسته چک، چکی که با نظارت بانک مرکزی و با فرمتی مشخص و در سامانه صیاد صادر می­‌شود، به عنوان چک صیادی شناخته می‌گردد؛ بنابراین تمامی بانک­‌ها از یک سامانه مشترک به نام سامانه صیاد برای صدور دسته چک استفاده کرده و صدور و دریافت چک توسط اشخاص نیز در همین سامانه باید صورت بگیرد.

چک صیادی علاوه بر صدور در سامانه صیاد و زیر نظر بانک مرکزی، دارای شماره منحصر به فرد بوده که امکان استعلام چک از طریق سامانه امکان پذیر خواهد بود، علاوه بر این اطلاعات هویتی صادرکننده چک نیز در سامانه صیاد ثبت می­‌شود که با استعلام صورت گرفته از وضعیت عملکرد مالی صادر کننده چک می­‌توان اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد.

موارد لازم برای ثبت چک صیادی بانک صادرات چیست؟

اگر شخصی بخواهد نسبت به ثبت چک صیادی بانک صادرات اقدام کند، ابتدا باید نسبت به اخذ دسته چک صیادی از بانک صادرات اقدام نماید، سپس با استفاده از روش­‌های ثبت چک صیادی بانک صادرات نسبت به ثبت چک اقدام کند.

هنگام دریافت چک صیادی بانک صادرات از دیگران باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

با توجه به ویژگی­‌های چک صیادی و این‌که تمامی اطلاعات مربوط به عملکرد مالی افراد در سامانه صیاد ثبت می­‌شود، قبل از دریافت چک اقداماتی مانند استعلام شرایط مالی صادر کننده چک، چک­‌های برگشتی وی، استعلام ثبت چک به نام دریافت کننده چک الزامی است.

روش های ثبت چک صیادی بانک صادرات

علاوه بر آشنایی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات، الزامی‌ست که دارندگان چک صیادی بانک صادرات با روش‌­های ثبت چک صیادی بانک صادرات نیز آشنایی داشته باشند تا بتوانند در شرایط مختلف و با توجه به امکانات موجود نسبت به ثبت چک صیادی بانک صادرات اقدام نمایند.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات با نرم افزار همراه

مشتریان بانک صادرات می‌توانند با نصب نرم افزار همراه ثبت چک صیادی بانک صادرات را انجام دهند

ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق نرم افزار همراه بانک صادرات

یکی از ابزارهای موجود برای ثبت چک صیادی بانک صادرات استفاده از نرم افزار همراه بانک صادرات است، برای ثبت چک با استفاده از نرم افزار فوق، باید نسبت به دانلود و نصب نرم افزار از سامانه بانک صادرات بر روی تلفن همراه هوشمند خود اقدام کرد، سپس با ورود به نرم افزار در قسمت سامانه پیچک می­‌توان فرآیند مورد نظر را انجام داد.

ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق سامانه صیاد

با ورود به سامانه صیاد بانک صادرات به آدرس اینترنتی eb.bsi.ir و ورود به حساب کاربری خود، افراد می‌­توانند نسبت به انجام فرآیند ثبت چک صیادی بانک صادرات، تایید چک صیادی بانک صادرات، انتقال چک صیادی بانک صادرات اقدام کنند، علاوه بر موارد یاد شده امکان استعلام وضعیت اعتباری صادرکننده چک و استعلام وضعیت چک توسط صادرکننده نیز امکان پذیر است.

ثبت چک صیادی بانک صادرات با برنامه های معتبر در حوزه پرداخت

برنامه‌­های معتبر در حوزه پرداخت مانند برنامه‌­های 724 و آپ برای ثبت چک صیادی بانک صادرات به یاری اشخاص آمده است، در صورتی که شخصی بخواهد نسبت به ثبت چک صیادی در این برنامه‌­ها اقدام کند، بعد از ورود به برنامه و انتخاب گزینه صیاد و ثبت چک صیادی می‌­تواند عملیات مورد نظر را انجام دهد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ثبت چک صیادی بانک صادرات با مراجعه حضوری به بانک صادرات

با توجه به الزام بانک مرکزی و همچنین قانون جدید چک مبنی بر صدور دسته چک صیادی و استفاده اشخاص از این دسته چک، ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق مراجعه حضوری به بانک صادرات برای دارنده چک صیادی بانک صادرات، برای شرایطی که امکان ثبت چک از سایر روش­‌ها وجود نداشته باشد، نیز امکان پذیر است.

در این روش شخص با در دست داشتن کارت شناسایی و دسته چک مربوطه، باید به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه و درخواست ثبت چک صیادی را بدهد. قابل توجه است که برای ثبت چک صیادی، داشتن کد ملی و مشخصات طرف مقابل الزامی است.

ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق دستگاه خودپرداز

در مقاله ثبت چک صیادی بانک ملی و مقاله ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت، یکی از روش‌ها را دستگاه خودپرداز معرفی نمودیم، بانک صادرات نیز از این روش استفاده می‌نماید.

یکی از روش‌­های ثبت چک صیادی بانک صادرات، استفاده از دستگاه‌­های خودپرداز بانک صادرات است، برای این منظور شخص با در دست داشتن کارت بانکی مرتبط با چک و چک مورد نظر باید به دستگاه خودپرداز مراجعه و از گزینه­‌های سایر خدمات، چک صیادی و در نهایت ” ثبت صدور چک” اقدام نماید.

ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق پیامک

بانک مرکزی برای شرایطی که مشتریان به اینترنت و شعب بانک دسترسی ندارند نیز راهکاری در نظر گرفته است، در این حالت واگذارنده چک برای ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق پیامک می­‌تواند اقدام کند، برای این کار باید کد ملی صادر کننده، شناسه صیادی چک، مبلغ و تاریخ سررسید و کد ملی گیرنده را به شماره 4040701701 پیامک نمود.

نکته مهم

فرمت ارسال پیامک جهت ثبت چک به شرح زیر می‌باشد:

*3* شناسه/کد ملی صادر کننده* شناسه صیادی* تاریخ سررسید (۸ رقم:چهار رقم سال،دو رقم ماه،دو رقم روز)* مبلغ به ریال* شناسه/کد ملی گیرنده چک#

مراحل ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق سامانه صیاد

ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات دارای مراحلی است که برای واگذاری چک به طرف مقابل الزامی‌ست، این مراحل به ترتیب طی شود و در صورتی که واگذارنده چک نسبت به ثبت چک اقدام نکند و گیرنده چک اطلاعی از این موضوع نداشته باشد، دریافت کننده چک در تاریخ سررسید چک دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

ورود به سامانه صیاد بانک صادرات

سامانه ثبت چک بانک صادرات سامانه صیاد به آدرس eb.bsi.ir بوده که واگذارنده چک ضمن مراجعه به آدرس اینترنتی ذکر شده ابتدا از طریق شماره تلفن همراه و کد ملی خود احراز هویت شده و سپس در صورت صحیح بودن آیتم‌­های ورودی اجازه ورود به سایت را پیدا می‌­کند.

ثبت چک صیادی بانک صادرات در سامانه صیاد

بعد از ورود به سامانه صیاد واگذارنده چک باید نسبت به ثبت اطلاعات مربوط به چک قابل واگذاری، مبلغ، مشخصات گیرنده چک، تاریخ سررسید چک واگذار شده اقدام نماید، با ثبت اطلاعات مذکور و تایید آن­، چک مورد نظر برای گیرنده چک صادر می­‌شود.

تایید چک صیادی بانک صادرات در سامانه صیاد

بعد از این‌که دریافت کننده چک از ثبت چک اطمینان حاصل نمود، باید با استفاده از روش‌­های موجود مانند مراجعه به سامانه صیاد، نرم افزارهای مربوط به تلفن همراه، مراجعه به دستگاه خودپرداز نسبت به بررسی اطلاعات درج شده چک مورد نظر در سامانه اقدام و در صورت صحیح بودن اطلاعات نسبت به تایید ثبت چک صیادی بانک صادرات در سامانه صیاد اقدام نماید.

نحوه انتقال چک های صیادی در سامانه صیاد بانک صادرات

در گذشته اگر شخصی چکی را از شخص دیگری دریافت می‌­کرد و بنا به دلایلی تمایل به واگذاری چک به نفر سومی را داشت، در این صورت با انجام دو امضا پشت چک، چک مذکور به نفر سوم واگذار می­‌گردید، در قانون جدید چک، امضا پشت چک اعتبار نداشته و این امر به صورت سیستمی و با استفاده از گزینه انتقال چک صورت می­‌گیرد.

نحوه انتقال چک صیادی بانک صادرات به این صورت است که گیرنده چک باید به سامانه ثبت چک‌­های صیاد بانک صادرات مراجعه و بعد از ورود به سامانه از گزینه انتقال نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده از جمله اطلاعات نفر سوم، اقدام نماید و سپس با تایید اطلاعات مذکور، انتقال چک صورت می­‌گیرد.

استعلام چک­‌های صیادی در سامانه صیاد بانک صادرات

علاوه بر صدور و ثبت تایید چک در سامانه صیاد بانک صادرات، گیرنده چک می‌­تواند قبل از دریافت چک به سامانه صیاد مراجعه و با ثبت شناسه 16 رقمی صیاد چک که در گوشه سمت چپ و بالای چک درج شده نسبت به استعلام وضعیت اعتباری چک صيادی اقدام نماید.

ردیف راهنمای وضعیت اعتباری صادرکننده چک 
1 سفید: صادرکننده چک، سابقه چک برگشتی نداشته یا تمامی موارد را رفع سوء اثر شده است.
2 زرد: صادرکننده چک، یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 5 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
3 نارنجی: صادرکننده چک، دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 20 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
4 قهوه‌ای: صادرکننده چک، پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.
5 قرمز: صادرکننده چک، بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ 50 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد.

نمونه چک صیادی بانک صادرات

چک­‌های صیادی که به نام چک بنفش رنگ نیز شناخته می‌­شوند، به صورت یکسان توسط تمامی بانک­‌ها و تحت نظارت بانک مرکزی صادر می­‌شود، علاوه بر طرح و رنگ چک‌­ها که به صورت یکسان می­‌باشد، هر برگ از چک­‌های صیادی دارای یک شناسه 16 رقمی منحصر به فرد هستند، در تصویر زیر نمونه چک صیادی بانک صادرات نمایش داده شده است.

نمونه ثبت چک صیادی بانک صادرات و توضیح نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات

یکی از ویژگی‌های چ‌های صیادی رنگ بنفش آن‌هاست

سوالات مرتبط با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات

در خصوص نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات توضیحات لازم در مطالب قبل ارائه گردید؛ اما با توجه به این‌که بسیاری از افراد با نحوه ثبت چک صیادی بانک صادرات آشنایی کافی ندارند، در ادامه به چند سوال پر تکرار در این خصوص پاسخ داده شده است.

چه راه هایی برای ثبت چک صیادی بانک صادرات با گوشی موبایل وجود دارد؟

شخصی که از گوشی موبایل ساده استفاده می‌­کند، برای ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق پیامک می­‌تواند اقدام کند؛ اما شخصی که دارای گوشی هوشمند است، علاوه بر روش پیامکی می­‌تواند از روش‌­های استفاده از سامانه صیاد، موبایل بانک، نرم افزارهای پرداخت معتبر اقدام کند.

آیا ثبت چک صیادی بانک صادرات از طریق آپ امکان پذیر است؟

با توجه به این‌که نرم افزار آپ یکی از نرم افزارهای پرداخت معتبر و پرکاربرد کشور است، سازندگان این نرم افزار امکان ثبت چک صیادی بانک صادرات را نیز در نرم افزار مذکور فراهم نموده‌­اند.

آیا با داشتن چک برگشتی می‌توان چک صیادی جدید ثبت کرد؟

یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی از طراحی و تولید چک­‌های صیادی و سامانه صیاد، جلوگیری از صدور چک توسط افراد دارای چک برگشتی و کاهش آمار چک­‌های برگشتی است، بنابراین افرادی که دارای چک برگشتی هستند نمی­‌توانند نسبت به صدور چک جدید اقدام کنند.

نکته:
افرادی که دارای چک برگشتی هستند، علاوه بر این‌که نمی­‌توانند چک جدید ثبت کنند، امکان دریافت دسته چک جدید، ضمانت نامه بانکی و تسهیلات را نیز نخواهند داشت.

دانلود نرم افزار پیچک برای ثبت چک صیادی بانک صادرات

سامانه پیچک بانک مرکزی و یا همان سامانه صیاد سامانه‌­ای است که از آن طریق افراد می­‌توانند نسبت به صدور و دریافت چک اقدام کنند؛ برای ارائه خدمات بهتر نرم افزار مربوطه نیز طراحی و تولید شده که افراد می­‌توانند نسبت به دانلود و نصب نرم افزار بر روی تلفن همراه اقدام و از آن طریق نسبت به ثبت چک صیادی بانک صادرات اقدام نمایند.

نتیجه گیری

چک صیادی علاوه بر صدور در سامانه صیاد و زیر نظر بانک مرکزی، دارای شماره منحصر به فرد بوده که امکان استعلام چک از طریق سامانه امکان پذیر خواهد بود، افراد می‌توانند ثبت چک صیادی بانک صادرات در این سامانه اقدام نمایند.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را کردیم تا با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات آشنا شوید و بتوانید در سامانه بهدرستی چک خود را ثبت کنید، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید از طریق دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "در سامانه صیاد چه اطلاعاتی ثبت می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "چک صیادی علاوه بر صدور در سامانه صیاد و زیر نظر بانک مرکزی، دارای شماره منحصر به فرد بوده که امکان استعلام چک از طریق سامانه امکان پذیر خواهد بود، علاوه بر این اطلاعات هویتی صادرکننده چک نیز در سامانه صیاد ثبت می­‌شود که با استعلام صورت گرفته از وضعیت عملکرد مالی صادر کننده چک می­‌توان اطلاعات مورد نیاز را به دست آورد." } },{ "@type": "Question", "name": "چک بانک صادرات را از دستگاه خودپرداز چگونه ثبت کنیم؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یکی از روش‌­های ثبت چک صیادی بانک صادرات، استفاده از دستگاه‌­های خودپرداز بانک صادرات است، برای این منظور شخص با در دست داشتن کارت بانکی مرتبط با چک و چک مورد نظر باید به دستگاه خودپرداز مراجعه و از گزینه­‌های سایر خدمات، چک صیادی و در نهایت \" ثبت صدور چک\" اقدام نماید." } },{ "@type": "Question", "name": "در سامانه صیاد چگونه می‌توان چک را انتقال داد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نحوه انتقال چک صیادی بانک صادرات به این صورت است که گیرنده چک باید به سامانه ثبت چک‌­های صیاد بانک صادرات مراجعه و بعد از ورود به سامانه از گزینه انتقال نسبت به تکمیل اطلاعات خواسته شده از جمله اطلاعات نفر سوم، اقدام نماید و سپس با تایید اطلاعات مذکور، انتقال چک صورت می­‌گیرد." } },{ "@type": "Question", "name": "وضعیت قرمز به چه معناست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قرمز: صادرکننده چک، بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ 50 میلیون تومان تعهد برگشتی دارد." } },{ "@type": "Question", "name": "اگر شخص چک برگشتی داشته باشد می‌تواند چک ثبت کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی از طراحی و تولید چک­‌های صیادی و سامانه صیاد، جلوگیری از صدور چک توسط افراد دارای چک برگشتی و کاهش آمار چک­‌های برگشتی است، بنابراین افرادی که دارای چک برگشتی هستند نمی­‌توانند نسبت به صدور چک جدید اقدام کنند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.