صدور صورتحساب الکترونیکی

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت چه مراحلی دارد؟ سامانه صیاد، سامانه‌ای است که برای ثبت اطلاعات چک‌های صادر شده طراحی شده است، با ثبت چک در این سامانه امکان پیگیری و کنترل چک‌ها آسان‌تر شده و همچنین احتمال بروز کلاهبرداری کاهش می‌یابد.

همانطور که می‌دانید در قانون جدید چک، از تاریخ 17 مرداد 1397 صدور چک‌های قدیمی ممنوع است؛ بنابراین تمامی چک‌هایی که از این تاریخ برای برنامه مالی افراد صادر می‌شوند، باید در سامانه چک صیادی ثبت شوند و از این رو به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد در ادامه مقاله مراحل ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت را به صورت قدم به قدم آموزش می‌دهیم.

مقاله سامانه صیاد بانک تجارت را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
افرادی که با چک سرو کار دارند

نحوه ثبت نام در سامانه بانک تجارت

برای ثبت ­نام در سامانه بانک تجارت اول سایت بانک تجارت رو باز می‌کنیم، سپس بر روی همراه بانک می‌زنیم و آن را دانلود می­‌کنیم و روی گوشی خود نصب می‌­کنیم و برنامه همراه بانک را باز کرده و بر روی گزینه ثبت ­نام می‌­زنیم؛ حالا باید اطلاعات کارت بانکی و کدملی و شماره تلفن خود را وارد کنید.

کدی که برای شما ارسال شده است را وارد می­‌کنید، سپس تمامی خدماتی که نوشته است را انتخاب می­‌کنید و در نهایت رمز دلخواه خود را وارد ­کنید، دقت کنید رمز باید فقط عدد باشد و بین 6 تا 12 رقم باشد و شما الان یک همراه بانک فعال دارید که می­‌توانید از خدمات بانکی آن استفاده کنید.

معمولا ثبت‌نام در سامانه‌های بانکی به چند نوع تقسیم می‌شود که در ادامه به انواع آن اشاره می­‌کنیم و توضیحی درباره هرنوع می‌دهیم:

    • ثبت‌نام در همراه بانک: معمولا پس از دریافت رمز پویا و با داشتن اطلاعات کارت بانکی، می‌توانید به صورت غیرحضوری در سامانه همراه بانک ثبت‌نام کنید و همچنین می‌­توانید برای راهنمایی دقیق‌تر به سایت یا اپلیکیشن همراه بانک مراجعه کنید یا با شماره تلفن پشتیبانی بانک تماس بگیرید.
    • ثبت‌نام در اینترنت بانک: روش ثبت‌نام در اینترنت بانک نیز مشابه همراه بانک است و معمولا به اطلاعات کارت بانکی و رمز پویا نیاز دارد.
    • افتتاح حساب جدید: اگر مشتری بانک تجارت نیستید، برای دسترسی به خدمات بانکی آنلاین، باید ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه کرده و حساب بانکی افتتاح کنید و سپس می­‌توانید از خدمات این بانک همچنین همراه بانک بهره ببرید.

نکته مهم

نکات مهمی که در ثبت­ نام در سامانه‌های بانکی باید به آن توجه کنید، شامل 4 مورد زیر می‌باشد:

    1. به‌روز بودن اطلاعات: اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما در بانک به خصوص شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل به روز باشد.
    2. رمزهای قوی: برای رمز عبور حساب‌های بانکی خود از رمزهای قوی و ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادها استفاده کنید.
    3. توجه به پیامک‌ها: پیامک‌های ارسالی از طرف بانک را با دقت مطالعه کنید؛ زیرا این پیامک‌ها حاوی اطلاعات مهمی مانند کدهای تایید و هشدارهای امنیتی هستند.
    4. تماس با پشتیبانی: در صورت بروز هرگونه مشکل با شماره تلفن پشتیبانی بانک تجارت تماس بگیرید.

آموزش تصویری نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت حقیقی و حقوقی

برای آشنایی با نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت ابتدا باید وارد این سامانه شوید، سپس وقتی وارد سامانه بانک تجارت شدید با صفحه‌ای مانندتصویر زیر رو به رو می‌شوید که باید اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت و اطلاعات مورد نیاز

افرادبرای ورود به سامانه صیاد بانک تجارت باید نام کاربری و رمزعبور اینترنت بانک را وارد کنند

سپس روی گزینه ورود به سامانه را بزنید، اکنون شما با موفقیت وارد سامانه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت شدید و بعد از این  که با موفقیت وارد سامانه صیاد بانک تجارت شدید، از منو سمت راست گزینه “عملیات صیاد” را و سپس “چک های صادره” را انتخاب کنید و در آخر برای شما پنجره جدیدی باز می‌شود که باید در اینجا گزینه “ثبت چک” را انتخاب کنید.

در مرحله بعدی، صفحه‌ای مانند تصویر زیر برایتان باز خواهد شد که باید اطلاعات کامل چک و اطلاعات گیرنده چک را به صورت صحیح وکامل وارد کنید.

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت حقیقی و حقوقی

در مرحله اول با اطلاعات چک و مشخصات هویتی گیرنده مشخص شود

سپس وارد صفحه‌ای که می‌شوید، اگه اطلاعات مورد تایید شما بود، رمز دوم بانکداری اینترنتی را وارد کنید تا چک صیاد بانک تجارت شما با موفقیت ثبت شود و در نهایت گزینه “تایید نهایی” را بزنید. مراحل کلی ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ورود به سامانه
    • انتخاب بخش ثبت چک
    • وارد کردن اطلاعات چک
    • تایید اطلاعات
    • تکمیل فرآیند

مراحل دقیق و جزئیات ممکن است بسته به نوع سامانه و نسخه اپلیکیشن، اندکی متفاوت باشد.

تایید چک در سامانه صیاد بانک تجارت

اگر خاطرتان باشد در نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک صادرات و ثبت چک در سامانه صیاد بانک ملت نیز همین توضیحات را به شما ارائه دادیم؛ اما در این بخش از مقاله نیز با جزییات خواهیم گفت.

سامانه صیاد یک سامانه جامع برای مدیریت چک‌های بانکی است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی شده است و هدف اصلی این سامانه، کاهش جعل چک و افزایش امنیت در معاملات چک‌دار است، به این منظور در این سامانه تمامی مراحل صدور، دریافت و انتقال چک ثبت می‌شود.

پس از دریافت یک چک برای اطمینان از اعتبار آن و جلوگیری از مشکلات احتمالی لازم است که چک در سامانه صیاد تایید شود، این کار به دو صورت زیر قابل انجام است:

    1. تایید دستی: در این روش شما به عنوان دریافت‌کننده چک با مراجعه به شعبه بانک صادرکننده چک و ارائه مدارک لازم نسبت به تایید چک اقدام می‌کنید.
    2. تایید آنلاین: برای تایید آنلاین چک می‌توانید از طریق سامانه اینترنتی یا اپلیکیشن همراه بانک خود اقدام کنید، معمولا با وارد کردن اطلاعات چک مانند شماره چک، شماره حساب و کد شعبه می‌توانید از وضعیت چک مطلع شوید.

ثبت انتقال چک

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به شما امکان می‌دهد تا چک دریافتی را به صورت الکترونیکی به شخص دیگری منتقل کنید، این روش جایگزین پشت‌نویسی سنتی چک بوده و امنیت و سرعت بیشتری را فراهم می‌کند. مراحل ثبت انتقال چک شامل موارد زیر می‌شود:

ردیف مراحل ثبت انتقال چک و نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت
1 ورود به سامانه صیاد: با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه صیاد بانک تجارت شوید.
2 انتخاب گزینه ثبت انتقال چک: در بخش مربوط به خدمات چک گزینه “ثبت انتقال چک” را انتخاب کنید.
3 وارد کردن اطلاعات چک: شماره صیادی چک، بانک صادرکننده چک، اطلاعات گیرنده جدید
4 تایید اطلاعات: اطلاعات وارد شده را با دقت بررسی کرده و در صورت صحت تایید کنید.
5 دریافت کد رهگیری: پس از ثبت موفقیت‌آمیز انتقال یک کد رهگیری به شما ارائه می‌شود این کد به عنوان مدرک انتقال چک قابل استفاده است.

نرم افزار ثبت چک صیادی بانک تجارت

نرم افزار ثبت چک صیادی بانک تجارت، ابزاری کارآمد و امن برای مدیریت چک‌های صیادی است با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید به راحتی و سرعت چک‌های خود را ثبت، انتقال و پیگیری کنید و در این بخش به معرفی نرم افزار ثبت چک صیادی بانک تجارت و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

اما ممکن است سوالی برایتان پیش آید که چرا به نرم افزار ثبت چک صیادی نیاز داریم؟ ما به دلایل زیر به این نرم افزار احتیاج داریم:

    • افزایش امنیت: با ثبت چک در سامانه صیاد، امکان جعل و دست‌کاری چک به شدت کاهش می‌یابد.
    • سرعت و دقت: فرآیند ثبت و انتقال چک به صورت الکترونیکی و بسیار سریع انجام می‌شود.
    • شفافیت: تمامی اطلاعات مربوط به چک در سامانه ثبت می‌شود و قابل پیگیری است.
    • کاهش هزینه‌ها: حذف هزینه‌های مربوط به پشت‌نویسی و ارسال فیزیکی چک

و همچنین ویژگی‌های نرم افزار ثبت چک صیادی بانک تجارت نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ثبت انواع چک: امکان ثبت چک‌های صادره، دریافت شده و انتقال یافته
    • استعلام وضعیت چک: می‌توانید از وضعیت هر چکی که ثبت کرده‌اید استعلام بگیرید.
    • ثبت انتقال چک: امکان انتقال چک به شخص دیگری به صورت الکترونیکی
    • گزارش‌گیری: سامانه امکان تهیه گزارش‌های مختلف از چک‌های ثبت شده را فراهم می‌کند.

و در آخر مزایای استفاده از نرم افزار صیاد بانک تجارت را در ادامه شرح داده‌ایم:

    • صرفه جویی در وقت و هزینه: با استفاده از این نرم افزار می‌توانید بسیاری از کارهای مربوط به چک را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک انجام دهید.
    • افزایش دقت و امنیت: با ثبت دقیق اطلاعات چک‌ها در نرم افزار احتمال بروز خطا کاهش یافته و امنیت معاملات شما افزایش می‌یابد.
    • دسترسی آسان: می‌توانید از هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌باشد به نرم افزار صیاد دسترسی داشته باشید.

خدمات چک در نرم افزار صیاد بانک تجارت

نرم افزار صیاد بانک تجارت یک ابزار کاربردی است که برای مدیریت و ثبت چک‌های صیادی طراحی شده است، با استفاده از این نرم افزار می‌توانید به راحتی کلیه عملیات مربوط به چک‌های خود را انجام دهید، در تصویر زیر به برخی از مهم‌ترین خدمات چک در این نرم افزار اشاره کرده‌ایم.

خدمات نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت

در نرم افزار بانک تجارت می‌توانید کارهای چک‌های ثبت شده و دریافت شده را انجام دهید

اکنون که با خدمات چک در نرم افزار بانک تجارت آشنا شدید، بهتر است که با توضیحات آن‌ها نیز آشنا شوید.

1. ثبت چک‌های صادر شده: خدمات نرم افزار بانک تجارت در خصوص ثبت چک‌های صادر شده به شرح موارد زیر است:

    • ثبت اطلاعات دقیق چک: با وارد کردن اطلاعاتی مانند شماره چک، مبلغ، تاریخ صدور و گیرنده چک می‌توانید یک رکورد کامل از هر چک صادر شده ایجاد کنید.
    • پیگیری وضعیت چک: این نرم افزار به شما امکان می‌دهد تا از وضعیت هر چک صادر شده از جمله این که آیا چک نقد شده است یا خیر مطلع شوید.

2. ثبت چک‌های دریافتی: در خصوص چک‌های دریافتی نیز افراد می‌توانند اقدامات زیر را انجام دهند:

    • ثبت اطلاعات چک‌های دریافتی: مشابه چک‌های صادر شده می‌توانید اطلاعات کامل چک‌های دریافتی را نیز در نرم افزار ثبت کنید.
    • مدیریت و پیگیری چک‌های دریافتی: با استفاده از این نرم افزار می‌توانید به راحتی چک‌های دریافتی را مدیریت کرده و از تاریخ سررسید آن‌ها مطلع شوید.

3. انتقال چک: سومین خدماتی که نرم افزار بانک تجارت ارائه می‌دهید،انتقال چک است که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ثبت انتقال چک: در صورتی که قصد دارید چکی را به شخص دیگری منتقل کنید، می‌توانید این عملیات را به صورت الکترونیکی و با استفاده از نرم افزار صیاد انجام دهید.
    • ثبت پشت‌نویسی چک: امکان ثبت پشت‌نویسی چک نیز در این نرم افزار وجود دارد.

4. سایر خدمات: درنرم افزار بانک تجارت موارد و خدمات دیگری را نیز می‌توانید انجام دهید که به شرح توضیحات زیر است:

    • گزارش‌گیری: نرم افزار صیاد به شما امکان می‌دهد تا گزارش‌های مختلفی از چک‌های صادر شده و دریافتی خود تهیه کنید.
    • یادآوری سررسید چک‌ها: این نرم افزار می‌تواند به شما یادآوری کند که چه چک‌هایی در چه تاریخی سررسید می‌شوند.
    • امنیت بالا: اطلاعات شما در این نرم افزار با بالاترین سطح امنیت محافظت می‌شود.

نکته:
برای استفاده از نرم افزار صیاد بانک تجارت، نیاز به داشتن حساب در این بانک و فعال‌سازی این سرویس دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه استفاده از این نرم افزار می‌توانید به وب‌سایت بانک تجارت یا شعبه‌های این بانک مراجعه کنید.

استعلام چک بانک تجارت با کد ملی در اپلیکیشن

سامانه صیاد برای استعلام چک با کدملی در دسترس است؛ در این سامانه شما می­‌توانید با فرستادن شماره 16 رقمی چک آن را استعلام کنید و این خدمت با هدف شفاف سازی در فضای مالی ایجاد شده است.

برای استعلام موجودی چک در سامانه صیاد کافی است که شماره شناسه 16 رقمی را به 701701 پیامک نمایید، با این کار می­‌توانید از وضعیت چک­‌ برگشتی دارنده مطلع شوید.

سیستم استعلام چک صیادی به گونه‌ای طراحی شده است که برای حفظ امنیت اطلاعات و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، بر اساس اطلاعات دقیق و منحصر به فرد هر چک انجام شود. این اطلاعات معمولا شامل موارد زیر است:

    1. شماره 16 رقمی مندرج روی چک: این شماره، کد شناسایی منحصر به فرد هر چک است و برای استعلام دقیق مورد نیاز است.
    2. اطلاعات حساب صادرکننده چک: این اطلاعات برای اطمینان از صحت چک و جلوگیری از هرگونه تقلب ضروری است.

روش‌های جایگزین برای استعلام چک بانک تجارت نیز شامل موارد زیر می‌باشد:

    • استعلام از طریق سایت بانک مرکزی
    • استعلام از طریق اپلیکیشن‌های بانکی
    • استعلام از طریق پیامک
    • استفاده از منابع معتبر

آموزشگاه حسابداری فرداد

ثبت چک در همراه بانک تجارت

ثبت چک در سامانه صیاد از طریق همراه بانک تجارت، روشی آسان و سریع برای ثبت اطلاعات چک‌های صادر شده و دریافتی است؛ این کار به شما کمک می‌کند تا از وضعیت چک‌های خود به طور کامل آگاه باشید و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. مراحل ثبت چک در همراه بانک تجارت مانند مراحل زیر است:

    • ورود به همراه بانک
    • انتخاب بخش صیاد
    • انتخاب نوع عملیات
    • وارد کردن اطلاعات چک
    • تایید اطلاعات
    • تکمیل فرآیند

نکته مهم

نکات مهمی که در هنگام ثبت چک باید به آن توجه کنید؛ شامل موارد زیر است:

    • دقت در وارد کردن اطلاعات
    • استفاده از اینترنت پایدار
    • نگهداری نسخه از اطلاعات ثبت شده
    • بروزرسانی اپلیکیشن

ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک تجارت فقط برای اشخاص حقیقی است؟

خیر، ثبت چک صیادی در سامانه صیاد بانک تجارت صرفا مختص اشخاص حقیقی نیست، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند چک‌های صیادی خود را در سامانه صیاد ثبت کنند.

این سامانه به منظور شفاف‌سازی و کنترل بهتر تراکنش‌های چک طراحی شده و تمامی اشخاص دارای حساب بانکی و چک صیادی می‌توانند از آن استفاده کنند.

نحوه ثبت چک درسامانه صیاد بانک تجارت و هزینه آن

ثبت چک در سامانه صیاد برای فرستنده و گیرنده هزینه‌ای ندارد

ثبت چک صیادی در سامانه هزینه‌ای دارد؟

خیر! به طور کلی ثبت چک صیادی در سامانه صیاد هیچ هزینه‌ای ندارد، این خدمت به صورت رایگان در اختیار دارندگان حساب‌های بانکی قرار داده شده است.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که ممکن است برخی از بانک‌ها یا اپلیکیشن‌های پرداخت برای ارائه خدمات جانبی مرتبط با سامانه صیاد مانند استعلام و انتقال، هزینه‌هایی را در نظر بگیرند؛ اما این هزینه‌ها به صورت مستقیم مربوط به ثبت اولیه چک نیستند.

نحوه ثبت انتقال چک در سامانه صیاد بانک تجارت چگونه است؟

ثبت انتقال چک در سامانه صیاد به این معنی است که شما پس از دریافت چکی، آن را به شخص دیگری منتقل می‌کنید و اطلاعات این انتقال را در سامانه ثبت می‌کنید، این کار به دلایل مختلفی از جمله افزایش امنیت و شفافیت در تراکنش‌ها اهمیت دارد، مراحل ثبت انتقال چک در سامانه صیاد بانک تجارت به طور کلی به شرح زیر است:

    • ورود به سامانه
    • انتخاب نوع عملیات
    • وارد کردن اطلاعات چک
    • وارد کردن اطلاعات گیرنده جدید
    • تایید اطلاعات
    • تکمیل فرایند

نتیجه گیری

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت بخش مهمی از سامانه صیاد است که با ثبت چک در این سامانه امکان پیگیری و کنترل چک‌ها آسان‌تر شده و همچنین احتمال بروز کلاهبرداری کاهش یافته است. برای ثبت ­نام در سامانه بانک تجارت اول سایت بانک تجارت رو باز می‌کنیم، سپس بر روی همراه بانک می‌زنیم و آن را دانلود می­‌کنیم و روی گوشی خود نصب می‌­کنیم و برنامه همراه بانک را باز کرده و بر روی گزینه ثبت ­نام می‌­زنیم؛ حالا باید اطلاعات کارت بانکی و کدملی و شماره تلفن خود را وارد کنید.

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را انجام دادیم تا بتوانیم به تمام سوالات و مفاهیم مهم و ضروری نحوه ثبت چک در سامانه صیاد بانک تجارت بپردازیم، اما ممکن است سوالاتی بی پاسخ مانده باشند که می‌توانید آن‌ها را در دیدگاه برایمان ثبت کنید تا در اولین فرصت پاسخ دهیم.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.