حق ماموریت چیست و ماده 46 قانون کار چه نوع سفری را ماموریت می‌داند؟ اگر به فیش حقوق خود دقت کنید، مواردی مختلفی به عنوان حقوق و مزایا و کسوراتی وجود دارد که با محاسبه آن­‌ها در نهایت به حقوق خالص دریافتی خود می‌­رسید که یکی از این موارد که محاسبه خاص خودش را نیز دارد و آن حق ماموریت است.

برای این‌که بدانید حق ماموریت چیست بهتر است که به ماده 46 قانون کار ایران مراجعه کنید، اما در مقاله پیش رو برای توضیح بیشتر به بررسی حق ماموریت در قانون کار، انواع ماموریت و فرمول محاسبه حق ماموریت در سال 1403 با توجه به برنامه مالی مدیران پرداخته ایم.

خواندن مقاله حق ماموریت چیست را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران حقوق و دستمزد
کارمندان
و کسانی که به مباحث حقوق و دستمزد علاقه دارند

در قانون کار حق ماموریت چیست

حق ماموریت چیست و قانون چه تعریفی برای آن دارد؟ در ماده 46 قانون کار و تامین اجتماعی در خصوص حق ماموریت توضیحات کامل داده شده است، به طور کلی در قانون کار اگر شما به عنوان کارگر و با توافق بین خودتان و کارفرما به ماموریت خارج از محل خدمت خود اعزام شوید، حق ماموریت به شما تعلق گرفته و در محاسبه حقوق و دستمزد شما تاثیر گذار خواهد بود.

حق ماموریت چیست و در چه شرایطی تعلق می‌گیرد؟

برای این‌که بهتر بدانید حق ماموریت چیست و چه شرایطی دارد؛ ابتدا باید بدانید که حق ماموریت در چه شرایطی به کارگر تعلق می‌گیرد، برای این‌که حق ماموریت به شما تعلق بگیرد، باید یکی از دو شرط زیر در ماموریت شما وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت شما مشمول حق ماموریت نخواهید شد. این دو شرط که به عنوان تبصره ماده 46 قانون کار شناخته می­‌شود شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف شرایط ماده 46 قانون کار در خصوص حق ماموریت چیست
1 حداقل 50 کیلومتر از محل کارگاه اصلی خود دور شوید.
2 حداقل یک شب در محل ماموریت خود بمانید.
نکته مهم

در صورتی که محل ماموریت شما کمتر از 50 کیلومتر از محل اصلی کارگاه شما باشد و شما حداقل یک شب در محل ماموریت بمانید، در این صورت مشمول حق ماموریت خواهید بود.

ماده 46 قانون کار در زمینه ماموریت

قانون کار که در تاریخ 1369/08/29 به تصویب رسیده شامل ماده­‌های قانونی مختلفی است و تکلیف کارگر و کارفرما را به خوبی در قبال یکدیگر مشخص می­‌کند، یکی از این ماده­‌های قانونی، ماده 46 قانون کار است که به حق ماموریت در قانون کار و نحوه محاسبه ماموریت می‌پردازد.

انواع ماموریت در قانون کار

اکنون که می‌دانیم حق ماموریت چیست و حال که می‌­خواهید در خصوص حق ماموریت بیشتر بدانید، باید به این نکته نیز توجه کنید که حق ماموریت، مطابق عوامل مختلف به چند دسته تقسیم می‌شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

حق ماموریت روزانه

یکی از پرتکرارترین ماموریت‌ها در کارگاه‌­ها، ماموریت‌های روزانه است؛ در این مورد شما به عنوان کارگر از محل کار خود باید حداقل 50 کیلومتر دور شوید و یا شب را در محل ماموریت خودتان اقامت داشته باشید و در این حالت به شما فوق العاده ماموریت تعلق می‌گیرد.

حق ماموریت ساعتی در قانون کار

اما شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که برای انجام کاری بخواهید به صورت ساعتی و در فاصله کمتر از 50 کیلومتر به بیرون از کارگاه مراجعه کنید، در این صورت چون فاصله کمتر از 50 کیلومتر است و شب در محل اقامت ندارید، حق ماموریتی به شما تعلق نمی‌گیرد.

نکته:
اگر کارگری در ساعت غیر اداری به ماموریت ساعتی برود، هر چند مشمول حق ماموریت نمی­شود، اما در مدتی که در ماموریت به سر می­برد باید به عنوان اضافه کاری در فیش حقوقی محاسبه شود.

حق ماموریت خارج از کشور

اما یکی از ماموریت­‌های پرهزینه که ممکن است برای شما رخ بدهد، ماموریت خارج از کشور است. در این خصوص نیز باید حق ماموریت به شما تعلق بگیرد؛ اما نکته مهم این است که در این خصوص اگر در قرارداد کار شما مطلبی ذکر نشده باید قبل از اعزام به ماموریت در خصوص نحوه پرداخت هزینه‌­ها با کارفرمای خود توافق کنید.

فرمول محاسبه حق ماموریت چیست و توضیحات ماده 46 قانون کار

برای محاسبه حق ماموریت تعداد روزهای ماموریت و حقوق مبنا ملاک می‌باشد

فرمول حق ماموریت چیست ؟ در دوره حسابداری حقوق و دستمزد گفتیم که محاسبه حق ماموریت در شرکت‌­های خصوصی طبق توافق کارگر و کارفرما انجام می‌شود؛ اما محاسبه حق ماموریت در دستگاه‌های اجرایی و دولتی مطابق آیین‌نامه‌های ابلاغی است، به طور کلی برای محاسبه حق ماموریت سال 1403 در شرکت‌­های خصوص از فرمول تصویر فوق می‌­توانید استفاده کنید.

فرمول حق ماموریت ساعتی و روزانه

در خصوص ماموریت­‌های ساعتی که در مطالب قبل توضیحات لازم داده شد و می‌­دانید که مشمول حق ماموریت نمی­‌شود، اما برای محاسبه حق ماموریت روزانه در شرکت‌­های خصوصی باید حقوق ثابت یا مبنای مزد ماهیانه خود را بر 30 تقسیم کنید و سپس در تعداد روزهایی که ماموریت بوده‌­اید ضرب نمایید.

فرمول محاسبه حق ماموریت کارمندان دولت

اما اگر از خود می­‌پرسید که برای کارکنان دولت که به ماموریت می­‌روند، حق ماموریت چگونه محاسبه می­‌شود باید بدانید که در این خصوص در سال 1403 باید طبق ماده 7 ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1403 کل کشور اقدام کنید که شامل موارد زیر می‌باشد:

    • حق ماموریت با حداقل یک شب اقامت در محل ماموریت؛ یک بیستم حداقل حقوق و تا سقف یک پنجاهم نسبت به مازاد حداقل حقوق تا سقف اعتبار مصوب
    • حق ماموریت بدون اقامت در محل ماموریت؛ دریافت 50 درصد از مبلغ حداقل حقوق

نحوه محاسبه حق ماموریت اداره کار با مثال

برای محاسبه حق ماموریت باید به چند نکته توجه داشته باشید که در موارد زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم:

    • ماده 46 قانون کار و تامین اجتماعی
    • حقوق پایه شخص
    • تعداد روزهای ماموریت

اگر شما به عنوان کارگر یک مجموعه 5 روز در یک ماه به ماموریت رفته باشید و حقوق ثابت شما برابر 12 میلیون تومان باشد، در این صورت برای محاسبه حق ماموریت خود باید به شرح زیر اقدام کنید:

5 × 12,000,000 = 60,000,000

60,000,000 ÷ 30 = 2,000,000

با توجه به محاسبه فوق حق ماموریت شما طبق ماده 46 قانون کار ایران برابر 2،000،000 تومان است.

محاسبه آنلاین حق ماموریت 1403

با توجه به این‌که محاسبه حق ماموریت با فرمول ساده امکان پذیر است، برای محاسبه حق ماموریت آنلاین می­‌توانید به سایت‌­های مختلف مراجعه کنید، در این سایت­‌ها با وارد کردن مقدار مربوط به حقوق پایه و تعداد روز حضور شما در ماموریت، در نهایت مبلغ مربوط به حق ماموریت شما نمایش داده خواهد شد.

محاسبه حق ماموریت در روز تعطیل

حق ماموریت چیست و اگر در تعطیلات باشد چگونه محاسبه می‌شود؟ اگر شما در روز جمعه و یا تعطیلات رسمی در ماموریت باشید ضمن این که از حق ماموریت موضوع ماده 46 قانون کار برخوردار هستید، در صورتی که در این ایام اشتغال به کار داشته باشید، باید از جمعه کاری و اضافه کاری نیز بهره­مند شوید، در خصوص جمعه کاری و اضافه کاری می­‌توانید به ماده 59 قانون کار مراجعه کنید.

نکته مهم

قانون پیش‌بینی در مورد پرداخت فوق العاده اضافه‌کاری (اضافه‌کاری در ماموریت) در هنگام انجام کار در محل ماموریت نکرده است، پرداخت هزینه اضافه‌کاری یا کار در روز تعطیل به توافق بین کارفرما و کارگر مامور بستگی خواهد داشت.

اکسل محاسبه حق ماموریت

قبل از اینکه نرم افزارهای حسابداری و نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد گسترش پیدا کند، بسیاری از شرکت‌­ها برای محاسبه حقوق و دستمزد از اکسل حسابداری استفاده می­‌کردند، یکی از ستون­‌های مهم و موجود برای محاسبه حقوق با استفاده از اکسل، ستون مربوط به حق ماموریت است و به عبارتی با استفاده از اکسل و با دادن مقادیر خواسته شده شما به راحتی می‌­توانید حق ماموریت خود را محاسبه کنید.

هزینه‌ها در ماموریت

اما علاوه بر حق ماموریت که باید طبق ماده 46 قانون کار به فرد مامور پرداخت شود، یکی از نکات مهم در ماموریت کارگران بحث هزینه‌­ها در ماموریت است.

این هزینه­‌ها که می‌­تواند شامل هزینه ایاب و ذهاب، هزینه غذا و هزینه اقامت باشد، مطابق آن‌چه که در آیین نامه داخلی شرکت پیش بینی شده است، بر عهده شرکت خواهد بود.

مالیات حق ماموریت چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر حق ماموریت مطابق با ماده 46 قانون کار باشد و شرایط ماموریت را رعایت کرده باشد مشمول پرداخت مالیات نیست. اما لازم است که تمامی مدارک مرتبط با ماموریت را در خلاصه پرونده پرسنلی نگهداری کنید تا در صورت بازرسی مامور مالیات و به درخواست وی به ایشان تحویل بدهید تا شرکت مشمول جریمه نشود.

تفاوت هزینه سفر با حق ماموریت چیست

حق ماموریت چیزی است که در مطالب قبل به آن اشاره شد و باید با توجه به متن ماده 46 قانون کار محاسبه و پرداخت شود؛ اما هزینه سفر مبلغی مجزا با حق ماموریت است و بدون توجه به مبلغ حق ماموریت باید با توجه به آیین نامه داخلی شرکت و همچنین اسناد مثبته توسط شرکت به شخص مامور پرداخت گردد.

نحوه محاسبه حق ماموریت در نرم افزار فرداد

نرم افزارهایی که برای محاسبه حقوق طراحی و تولید شده‌­اند آیتم مربوط به حق ماموریت را نیز در خود دارند، در نرم افزار حسابداری فرداد و به تبع آن نرم افزار حقوق و دستمزد فرداد با ثبت اطلاعات مربوط به پرسنل، وضعیت تردد آن­‌ها، ساعات کارکرد، تعداد روزهای ماموریت و محاسبه کسورات می‌­توانید حق ماموریت و در نهایت حقوق و دستمزد پرسنل را محاسبه نمایید.

سوالات حق ماموریت چیست و ماده 46 قانون کار

کارمند حداقل پنجاه کیلومتر باید از محل کار دور شود تا برای آن ماموریت محسوب شود

پرسش و پاسخ های متداول در مورد حق ماموریت چیست

با توجه به این‌که قانون کار در خصوص ماموریت و حق ماموریت توضیحات شفاف و لازم را داده است، اما در مواردی ممکن است که شما در تفسیر ماده 46 قانون کار دچار ابهام شوید. در ادامه به سوالات پر تکرار در این خصوص پاسخ داده شده است.

آیا حق ماموریت شامل اضافه کاری، مالیات و بیمه می‌شود؟

در خصوص مالیات و بیمه باید بدانید که حق ماموریت مشمول بیمه و مالیات نمی‌­شود؛ اما در خصوص اضافه کاری علاوه بر توافق کارفرما و کارگر که در این خصوص بسیار مهم است اگر شما در ماموریت بیشتر از ساعات مجاز در هر روز کار کنید، مطابق با ماده 59 قانون، علاوه بر حق ماموریت مشمول دریافت اضافه کاری خواهید بود.

حداقل و حداکثر زمان ماموریت چقدر است؟

قانون کار در ایران در خصوص حداقل یا حداکثر مدت زمان ماموریت محدودیتی ندارد؛ بنابراین شما اگر بخواهید از طرف شرکت به ماموریت اعزام شوید، در خصوص مدت زمان ماموریت خود قبل از ماموریت باید با کارفرمای خود به توافق برسید.

تفاوت فوق العاده ماموریت و حق ماموریت چیست

حق ماموریت یا فوق العاده ماموریتی که کارمندان و یا کارگران دریافت می‌کنند با یکدیگر تفاوت ندارد و مفهوم این دو کاملا یکسان است، فوق‌العاده ماموریت یا حق ماموریت همان مبلغی است که کارمندان یا کارگران مطابق تعداد روز ماموریت خود و بر اساس فرمول محاسبه حق ماموریت دریافت می‌کنند.

آیا در ماموریت‌ها افراد مشمول استفاده از تعطیلات جمعه و تعطیلات رسمی قرار می‌گیرند؟

حتی اگر شما در ماموریت باشید، باید کارفرما مطابق قانون کار با شما بر خورد کند؛ یعنی اگر شما در روز جمعه یا روز تعطیل و در ماموریت مشغول به کار شوید، باید کارفرمای شما مطابق ماده 59 قانون کار نسبت به پرداخت فوق العاده کار در روز جمعه و اضافه کاری اقدام نماید.

هزینه غذا و اقامت روی محاسبه مبلغ حق ماموریت تاثیر دارد؟

همانطور که در مطالب قبل اشاره شد، حق ماموریت مبلغی است که طبق قانون به تعداد روزهای ماموریت کارگر تعلق می­‌گیرد و این مسئله هیج ارتباطی با هزینه غذا و اقامت نخواهد داشت، هزینه غذا و اقامت مطابق آنچه که در آیین نامه­‌های داخلی شرکت وجود دارد، توسط کارفرما باید به مامور پرداخت شود.

نتیجه گیری

حق ماموریت چیست و ماده 46 قانون کار چه توضیحات و شرایطی را در نظر گرفته است؟ اگر شما کارگر و یا کارفرمای یک مجموعه هستید و می‌­خواهید نسبت به محاسبه اجزا و عناصر حقوق و دستمزد اقدام کنید باید با تمامی موارد حقوق و دستمزد آشنایی کافی داشته باشید تا در محاسبه حقوق و دستمزد دچار مشکل نشوید.

در مقاله‌ای که خواندید تمام توضیحات را ارائه دادیم تا بدانید که حق ماموریت چیست و تحت چه شرایطی مشمول دریافت حق ماموریت خواهید شد، در ادامه اگر سوالات شما بی پاسخ مانده‌اند، در قسمت دیدگاه هم نظراتتان و هم سوالاتتان را ارسال کنید.

آموزش حسابداری حقوق و دستمزد

 

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.