صدور صورتحساب الکترونیکی

هزینه حمل کالا در حسابداری چگونه محاسبه می‌شود؟ هنگامی که شما اقدام به ثبت هزینه‌­ها و درآمدهای یک شرکت می‌­کنید، یکی از هزینه­‌های مهمی که باید به نحوه ثبت آن توجه داشته باشید، هزینه حمل است؛ هزینه حمل می­‌تواند هزینه حمل مواد اولیه، دارایی‌های ثابت مشهود، هزینه حمل لوازم مصرفی باشد.

هزینه در سیستم اطلاعات حسابداری به انواع مختلفی تقسیم شده و به مراکز مختلف تخصیص داده می‌­شود؛ یکی از هزینه­‌هایی که عمدتا به واحد توزیع و فروش برنامه حسابداری اختصاص دارد، هزینه حمل و نقل است، هزینه حمل و نقل یا هزینه حمل کالا در حسابداری نیز با توجه به مبداء و مقصد حمل به انواع مختلفی تقسیم می­‌شود.

خواندن مقاله هزینه حمل کالا در حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

حسابداری چیست؟

حسابداری چیست؟ سوالی که ابتدا باید پاسخ دهیم. به ثبت و ذخیره اطلاعات مالی، ارائه تجزیه و تحلیل و نتایج به شکل گزارش‌ از جمله صورت­‌های مالی به مدیران با هدف تصمیم گیری مناسب، درست و به‌ مو‌قع حسابداری گفته می­‌شود، حسابداری عملی است که با تکیه بر آن امکان کنترل سلامت مالی، ارزیابی دارایی‌های مالی، بدهی‌ها و هم­چنین جریان نقدی در کسب و کارها وجود دارد.

هزینه در حسابداری

برای این‌که کسب و کار شما به یک درآمد برسد، باید ابتدا متحمل مخارجی شوید. این مخارج با توجه به نوع فعالیت، محل مصرف، نوع خرید به واحدهای مختلف کسب و کار تخصیص داده می­‌شود؛ در حسابداری به مخارج صورت گرفته مربوط کسب و کار، هزینه حسابداری یا هزینه مالی می‌­گویند که یکی از هزینه­‌های پرکاربرد، هزینه حمل کالا در حسابداری است.

انواع هزینه ها در حسابداری

آیا اطلاعاتی از انواع هزینه در حسابداری دارید؟ در هر کسب و کار باید براساس نوع محل فعالیت و همچنین مطابق نظر مدیر مالی طبقه‌ ­بندی هزینه­‌ها را انجام بدهید؛ در هر فعالیتی به طور کلی هزینه‌­ها به سه دسته هزینه­‌های متغیر، هزینه­‌های ثابت و هزینه­‌های نیمه متغیر تقسیم می­‌شوند، شما باید در ثبت سند حسابداری و همچنین محاسبه بهای تمام شده به این نکته دقت کافی داشته باشید.

طبقه بندی هزینه ها بر اساس ماهیت

تقسیم بندی دیگری که در هزینه­‌های موجود انجام می­‌شود، به مرکز هزینه در کسب و کار مربوط می‌­شود، در این طبقه بندی با توجه به ماهیت هزینه، باید هزینه انجام شده را به مراکز زیر تخصیص بدهید. هزینه‌ها را در تصویر زیر بر اساس ماهیت طبقه بندی کردیم.

طبقه بندی هزینه حمل کالا در حسابداری

هزینه‌ها را باید براساس ماهیت طبقه بندی نمود تا شناسایی آن‌ها آسان شود

آشنایی با حسابداری در شرکت‌های حمل و نقل

روش کلی ثبت عملیات مالی کسب و کارها با یک‌دیگر مشابه است، اما در جزئیات هر کسب و کاری حسابداری مختص به خودش را دارد. ثبت­‌های حسابداری حمل و نقل نیز شرایط خودش را دارد و اگر بخواهید به عنوان حسابدار در یک مجموعه حمل و نقل فعالیت کنید، باید با حسابداری این شرکت‌­ها از جمله هزینه حمل کالا در حسابداری آشنایی کافی داشته باشید.

آموزش حسابداری شرکت حمل و نقل

برای مدیریت و بهینه سازی منابع مالی و هزینه‌های حمل و نقل از جمله ارائه اطلاعات مالی به‌صورت دقیق، بررسی و کنترل مقدار هزینه‌ها، اخذ تصمیم‌های استراتژیک، پیش بینی از امور مالی و برنامه‌ریزی مالی، باید از حسابداری حمل و نقل کمک بگیرید. با هدف آموزش حسابداری شرکت حمل و نقل در ادامه به شرح مختصری در این خصوص پرداخته شده است.

حسابداری شرکت‌های حمل و نقل شامل مراحلی به شرح موارد زیر است:

    • رسید انبار: رسید انبار دارای فاکتورها و برگه‌های رسید است که حسابدار شرکت حمل و نقل باید امور تحویل و تخلیه بار را به صورت صحیح انجام دهد.
    • مرحله حمل یا کریری: ارائه مدارک و مستندات مربوط به باربری و بررسی آن­‌ها
    • مرحله ارسال یا فورواردی: این مرحله شامل عقد قرارداد شرکت‌ها با صاحبان کالا است که که قرار است حمل و نقل بار آن‌ها توسط شرکت‌ حمل و نقل انجام شود، از جمله وظایفی که حسابداران در این مرحله بر عهده دارند، پرداخت دستمزد رانندگان و رسیدگی‌­های مالی است.

کدینگ حسابداری شرکت حمل و نقل

در کسب و کارهای بزرگ از کدینگ حسابداری به صورت گسترده مورد استفاده قرار می­‌گیرد؛ چون شرکت‌­های حمل و نقل در فرآیند حسابداری خود دارای رویدادهای مالی متنوعی هستند و در صورت عدم استفاده از کدینگ حسابداری، منجر به بی نظمی در حسابداری مجموعه می­‌شود.

در کدینگ حسابداری شرکت حمل و نقل همانند حسابداری سایر شرکت‌­ها باید دسته‌­هایی برای حساب‌ها تعریف و سطوح مختلف و کدهای متنوعی تعیین و در نهایت شاخه و زیر شاخه هر کدام را معین کنید، تا در هنگام ثبت سند هزینه‌­های حمل و نقل در حسابداری از جمله هزینه حمل کالا در حسابداری دچار مشکل نشوید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ثبت خرید در حسابداری

در حسابداری شرکت­‌های حمل و نقل ثبت خرید همانند ثبت حسابداری خرید در سایر شرکت‌­ها است، یعنی با انجام خرید موجودی کالا و یا دارایی را بدهکار و براساس نحوه و محل پرداخت، سمت بستانکار، بانک، صندوق، وجه نقد و حساب­‌های پرداختنی خواهد بود.

ثبت هزینه­‌ها در حسابداری

در خصوص حسابداری شرکت حمل و نقل، ثبت هزینه‌­ها در حسابداری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت ثبت اشتباه تمامی محاسبات مالی و در نهایت محاسبه بهای تمام شده دچار ایراد می­‌شود، بنابراین برای ثبت سند هزینه حمل و نقل در حسابداری باید علاوه بر درک صحیح از کدینگ حسابداری با انواع هزینه‌­ها نیز آشنایی داشته باشید.

هزینه‌های مرتبط با حمل و نقل مانند سوخت، حقوق رانندگان، نگهداری و تعمیرات خودروها است، برای ثبت صحیح این هزینه­‌ها باید بتوانید هزینه‌های مستقیم (مانند سوخت) و هزینه‌های غیرمستقیم (مانند حقوق رانندگان) را به درستی تقسیم بندی کنید و در سرفصل معین مربوط به خود ثبت نمایید.

بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده چیست؟ به جمع تمامی هزینه مستقیم و غیر مستقیم از جمله حقوق و دستمزد نیروی کار، مزایای پرداختی، مواد مصرفی و در نهایت سربار ایجاد شده در یک شرکت تولیدی برای تولید کالا و یا در شرکت خدماتی برای ارائه خدمات، بهای تمام شده گفته می­‌شود.

در یک شرکتی که خدمات حمل و نقل ارائه می‌­دهد، باید نسبت به محاسبه بهای تمام شده خدمات اقدام کنید تا بتوانید در نهایت سود یا زیان حاصل شده در یک دوره مالی را محاسبه کنید، برای محاسبه بهای تمام شده ثبت و محاسبه هزینه­‌ها از جمله هزینه حمل کالا در حسابداری و درآمدها ضروری است.

نکته مهم

هزینه حمل کالای خریداری شده و تمامی هزینه­‌هایی که مستقیما در ارتباط با خرید کالا هستند، در محاسبه قیمت تمام شده کالای خریداری شده به حساب می‌­آیند.

دریافت و پرداخت حسابداری

در حسابداری از دریافت هنگامی استفاده می­‌کنید که خریدار یا سایر بدهکاران شما نسبت به واریز وجه به حساب بانکی و یا پرداخت وجه نقد اقدام می­‌کند، در این صورت وجه نقد یا حساب بانکی بدهکار و طرف مقابل بستانکار خواهد شد؛ اما پرداخت برای پرداخت بدهی و خرید بوده و ثبت سند حسابداری آن به شرح زیر خواهد بود:

نام حساب بدهکار بستانکار
حساب پرداختنی/خرید/ موجودی کالا/ هزینه ***
وجه نقد/ موجودی بانک/ صندوق ***

هزینه حمل کالا در حسابداری چیست؟

هر شرکتی برای کسب درآمد باید مخارجی را متحمل شود، به این مخارج تحمیل شده هزینه می­‌گویند؛ این‌که بتوانید به عنوان یک حسابدار هزینه­‌ها را به درستی تشخیص بدهید و همچنین در سرفصل صحیح ثبت کنید تا در زمان تهیه و تنظیم صورت­‌های مالی و بهای تمام شده دچار مشکل نشوید.

نکته:
در خصوص حسابداری موجودی کالا 5 رویداد اصلی شامل موارد زیر اتفاق می‌افتد:

    1. خرید کالا
    2. حمل کالای خریداری شده
    3. برگشت از خرید
    4. فروش کالا
    5. برگشت از فروش

هزینه حمل کالای خریداری شده

اگر  کالا را به عنوان FOB مبدا خریداری کنید، هزینه حمل‌ و نقل یا هزینه حمل کالا در حسابداری باید توسط شما به عنوان خریدار، پرداخت شود و به حساب خرید کالا ثبت گردد و همچنین باید توجه داشته باشید که هزینه حمل دارایی ثابت باید به مبلغ دارایی اضافه شود.

هزینه حمل کالای فروش رفته

در مواردی بنا به دلایلی فروشنده کالا تصمیم می­‌گیرد که هزینه حمل کالا تا شرکت خریدار را تقبل کند؛ در نتیجه هزینه حمل کالای فروش رفته را باید جزیی از هزینه های فروش ثبت کنید، با افزایش هزینه حمل کالای فروش رفته همانند سایر هزینه ها بدهکار و کاهش آن در بستانکار حساب ثبت می­‌شود.

هزینه حمل در کدینگ

برای این‌که در کدینگ دچار مشکل نشوید باید ابتدا به این نکته توجه کنید که شرکت از سیستم‌های ادواری موجودی کالا و یا سیستم دایمی استفاده می‌­کند، با فهمیدن این نکته تکلیف شما در خصوص کدینگ هزینه حمل مشخص شده و به راحتی می‌­توانید در سرفصل مشخص شده نسبت به ثبت سند هزینه حمل کالا در حسابداری اقدام کنید.

هزینه حمل در روش ادواری

بر خلاف سیستم دائمی که با خرید کالا باید هزینه حمل را به موجودی کالا اضافه کنید، هزینه حمل کالای خریداری شده در ادواری را باید در حساب هزینه حمل کالای خریداری شده ثبت کنید و در پایان دوره مالی و با بستن حساب­‌ها به موجودی کالای خریداری شده اضافه کنید.

نکته مهم

سیستم ادواری در شرکت‌هایی مناسب است که تنوع اقلام کالا زیاد و به طور نسبی کم ارزش هستند.

هزینه حمل کالا با باربری

اسناد موجود در باربری تعیین کننده این است که هزینه حمل کالا بر عهده فروشنده یا گیرنده است، بنابراین بعد از این‌که خریدار و فروشنده در خصوص پرداخت هزینه حمل به توافق رسیدند باید موضوع را به اطلاع باربری برسانند؛ اگر خریدار هزینه حمل را بر عهده بگیرد، کالا به‌صورت FOB مبداء و اگر بر عهده فروشنده باشد، کالا به‌صورت FOB مقصد است.

انواع هزينه حمل کالا در حسابداری

هر کالایی که خریداری می­‌شود علاوه بر هزینه خرید، دارای هزینه‌­هایی مانند هزینه حمل بوده که باید به عنوان هزینه حمل کالا در حسابداری، به ارزش کالای خریداری شده اضافه شود، اضافه کردن هزینه حمل کالا به موجودی مواد یا کالا در روش دائمی و ادواری با یکدیگر تفاوت دارد که لازم است به این نکته توجه کافی داشته باشید.

انواع هزينه حمل کالا در حسابداری عبارت است از هزینه حمل و نقل به داخل، هزینه حمل در داخل، هزینه حمل و نقل به خارج که در ادامه مختصری در خصوص هر یک توضیح داده شده است.

حمل و نقل به داخل

وقتی کالا یا مواد اولیه خریداری می­‌شود باید از محل خریداری شده حمل و به انبار شرکت یا کارخانه فرستاده شود، این حمل مشمول هزینه بوده و در نهایت به عنوان بخشی از بهای مواد یا کالای خریداری شده است؛ برای ثبت آن باید در سیستم دائمی در حساب کنترل موجودی و در سیستم ادواری در حساب هزینه حمل کالا بدهکار کنید.

حمل در داخل

در داخل کارخانه­‌ها و شرکت‌­های بزرگ تولیدی برای انتقال مواد اولیه از انبار به خط تولید، باید هزینه حمل توسط شرکت پرداخت شود، این هزینه که به عنوان حمل در داخل شناخته می­‌شود، به عنوان بخشی از هزینه کالاهای حسابداری شرکت‌های تولیدی در نظر گرفته شده و باید در حساب کنترل سربار بدهکار نمایید.

حمل و نقل به خارج

وقتی شرکتی تولیدات خود را به فروش می‌­رساند، برای حمل آن‌­ها به مقصد در صورتی که هزینه حمل بر عهده خریدار باشد ثبتی در خصوص پرداخت کرایه حمل در دفاتر شرکت نخواهید داشت؛ اما اگر هزینه حمل بر عهده فروشنده باشد، در این صورت باید هزینه حمل و نقل کالاهای فروخته شده را بدهکار کنید که به عنوان بخشی از هزینه های عملیاتی شناخته می‌­شود.

ثبت حسابداری هزینه حمل کالا

هزینه حمل یکی از هزینه‌­هایی است که در تمامی شرکت­‌های تولیدی و حتی شرکت­‌های بازرگانی و خدماتی وجود دارد؛ برای این‌که نسبت به ثبت حسابداری هزینه حمل کالا اقدام کنید، ابتدا باید بدانید که شرکت از روش ادواری یا از روش دائمی برای ثبت خرید کالا استفاده می­‌کند و بعد از مشخص شدن این امر می­‌توانید نسبت به ثبت هزینه حمل اقدام کنید.

ثبت هزینه حمل کالا در حسابداری

برای ثبت هزینه حمل باید حساب هزینه حمل و نقل را بدهکار کنید

ثبت سند هزینه‌ حمل و نقل در حسابداری

برای ثبت حسابداری هزینه حمل و نقل مطابق استانداردهای حسابداری شماره 8 باید اقدام کنید. طبق استاندارد حسابداری برای ثبت هزینه حمل کالا در روش دائمی به شرح زیر باید اقدام کنید:

موجودی كالا (بدهکار)

وجه‌نقد/ حساب پرداختنی (بستانکار)

برای ثبت سند هزینه حمل کالای خریداری شده در حسابداری در روش ادواری باید به شرح زیر اقدام کنید:

هزينه حمل كالاي خريداري شده (بدهکار)

وجه‌نقد/ حساب پرداختنی (بستانکار)

ثبت هزینه حمل کالا در نرم افزار فرداد

نرم افزار حسابداری فرداد که برای کسب و کارهای متوسط و کوچک طراحی و به اجرا گذاشته شده است، با داشتن امکانات مختلف و زیر سیستم‌­های حسابداری، دریافت و پرداخت، فروش و مشتریان، تامین کنندگان و انبارگردانی قابلیت پاسخ­گویی به نیاز شما را دارد.

نتیجه گیری

یکی از هزینه­‌های مهم که ثبت اشتباه آن موجب محاسبه اشتباه بهای تمام شده می­‌شود، هزینه حمل کالا در حسابداری است؛ علاوه بر این‌که نحوه ثبت هزینه حمل در روش دائمی و ادواری تفاوت دارد، قبول هزینه حمل و نقل توسط خریدار یا قبول هزینه حمل و نقل توسط فروشنده نیز در ثبت سند حسابداری تفاوت ایجاد می­‌کند.

علاوه بر هزینه حمل کالا در حسابداری شرکت­‌های حمل و نقل که وظیفه آن­‌ها حمل کالا از یک نقطه به نقطه‌­ای دیگر است، حسابداری به خصوصی دارند و باید توجه کنید که درآمد این شرکت­‌ها از خدمات ارائه شده بابت حمل و نقل حاصل می­‌شود، بنابراین هزینه حمل برای فروشنده، خریدار و شرکت باربری مفاهیم متفاوتی با یکدیگر خواهد داشت.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.