صدور صورتحساب الکترونیکی

تا به حال در آزمون cpa شرکت کرده‌اید و یا قصد شرکت در این آزمون را دارید؟ شما در هر رشته­‌ای که  تحصیل کرده باشید، برای پیشرفت و یافتن جایگاه بالاتر اقدام به شرکت در دوره­‌های آموزشی مختلف و اخذ مدارک و گواهینامه‌­های معتبر می‌­کنید، فارغ التحصیلان رشته حسابداری نیز همانند سایر رشته‌­ها بعد از اتمام دوران تحصیلات دانشگاهی براساس شرایط کاری خود مدارک معتبر بین المللی کسب می­‌کنند.

اشخاص برای سروسامان دادن به برنامه حسابداری خود، می‌توانند در آزمون بین المللی شرکت نمایند، مدرک بین‌ المللی حسابداری متعددی وجود دارد که در سطح بین المللی پذیرفته شده است؛ از جمله این مدارک، به مدرک CPA می­‌توان اشاره کرد، در مقاله پیش رو با آزمون ذکر شده بیشتر آشنا خواهید شد.

خواندن مقاله آزمون cpa را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
کسانی که قصد اخذ مدرک cpa را دارند

معرفی حسابداری بین‌المللی

حسابداری بین المللی، روشی برای حسابداری است که در آن تمامی استانداردهای حسابداری کشورها و اصول حسابداری مربوط به آن کشورها وجود دارد، اگر شما می­‌خواهید نسبت به اخذ مدرک حسابداری بین المللی اقدام کنید باید تمامی قواعد و اصول را فرا گرفته و در دوره‌های بین‌المللی معتبر شرکت کنید.

در ایران می‌­توانید با گذراندن دوره‌­های آموزشی مربوطه زیر نظر جامعه حسابداران رسمی و ضمن شرکت در آزمون از جمله آزمون CPA در داخل ایران، در صورت کسب حد نصاب­‌ها، نسبت به اخذ مدرک بین المللی حسابداری اقدام کنید، به گونه‌­ای که مدرک مذکور در سراسر جهان مورد تایید است.

3 مورد از معتبرترین مدارک بین المللی حسابداری

مدارک بین المللی حسابداری مختلفی در جهان وجود دارد که شما مطابق علایق و مسیری که برای آینده خود ترسیم کرده­‌اید می‌توانید نسبت به شرکت در آزمون مربوطه و اخذ مدرک اقدام کنید، 3 مورد از معتبرترین مدارک بین المللی حسابداری شامل موارد زیر می‌باشد:

    1. حسابدار رسمی CPA
    2. تحلیل­گر مالی خبره CFA
    3. دوره حسابداری بین المللی CMA یا حسابدار مدیریت خبره CMA
شرایط و نحوه برگزاری آزمون cpa در کشور ایران

شخص برای آزمون cpa باید حداقل شش سال سابقه حسابرسی یا حسابداری داشته باشد

مدرک CPA حسابداری چیست؟

اگر شما علاق­مند به فعالیت در رشته حسابداری و در رده بالا هستید، می­‌توانید ضمن شرکت در آزمون CPA و قبولی در آن، نسبت به اخذ مدرک CPA اقدام کنید.

مدرک CPA حسابداری، مدرک معتبر بین المللی در حوزه حسابداری است که نشان دهنده تسلط شما به مهارت‌های فنی لازم برای ارائه خدمات حسابداری مالی، گزارش‌دهی مالی و حسابرسی است.

اهمیت دریافت مدرک حسابدار رسمی

اهمیت مدرک حسابداری رسمی آن‌جایی مشخص می‌شود که بدانید بسیاری از شرکت­‌ها به دنبال جذب حسابداران با مدرک CPA هستند؛ زیرا این شرکت­‌ها از تسلط دارنده مدرک مذکور به قوانین مالیاتی، روش‌های حسابرسی، شیوه‌های مدیریت و سایر جنبه‌های مهم عملیات مالی کسب و کار اطمینان کامل دارند.

CPA در ایران، ایالات متحده و کانادا

مدرک CPA در ایران معادل مدرک حسابدار رسمی بوده و دارای ارزش و اعتبار بالایی در کشور است، اگر شما به عنوان یک حسابدار این مدرک را کسب کنید به راحتی می‌­توانید در بسیاری از شرکت‌­ها مشغول به کار شوید، در کشورهای دیگر نیز این مدرک دارای اعتبار زیادی است.

به عنوان مثال اگر فردی در کانادا مدرک لیسانس حسابداری نداشته باشد؛ اما با داشتن 8 سال سابقه کاری به همراه مدرک CPA به راحتی می­‌تواند در مشاغل خوب مشغول به کار شود، یا در آمریکا داشتن مدرک مذکور نشان دهنده صلاحیت حسابدار برای انجام امور حسابداری است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مزایا داشتن مدرک CPA

اگر شما شرایط آزمون CPA را داشته باشید و در آزمون CPA شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک مربوطه شوید از مزایای مربوطه بهره‌مند خواهید شد، به طور کلی با رعایت تمامی قوانین و مقررات حاکم تعیین شده برای این بخش مجاز به ارائه خدماتی تخصصی و حرفه‌­ای به شرح زیر خواهید بود:

  • حسابرسی و انواع آن
  • بازرسی قانونی
  • نظارت بر تصفیه
  • ارزیابی سهام سهم الشرکه
  • حوزه مشاوره مالی
  • طراحی و پیاده سازی سیستم مالی
  • خدمات مالی و حسابداری و مالیاتی
  • داوری مالی
  • خدمات کارشناسی مراجع قضایی

آزمون CPA

آزمون CPA آزمونی برای حسابداری بین المللی است که در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران برگزار می­‌شود، در صورتی که شما در این آزمون پذیرفته شوید، به عضویت و استخدام جامعه حسابداران رسمی که مرجع گردهمایی حسابداران متخصص است در خواهید آمد، با عضویت در این جامعه از مزایای متعلقه بهره‌­مند خواهید شد.

شرایط شرکت در آزمون CPA

اگر شما هم در آزمون حسابدار رسمی 1402 ایران شرکت کرده باشید، حتما می­‌دانید که شرایط آزمون حسابدار رسمی 1402 چگونه بوده است؛ اما اگر در سال قبل در این آزمون شرکت نکرده و تصمیم به شرکت در آزمون CPA را دارید، شرایط شرکت در آزمون را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

شرایط برگزاری آزمون cpa

برای شرکت در آزمون cpa فرد نباید سابقه کیفری داشته باشد

زمان برگزاری آزمون CPA

برگزاری آزمون CPA یا آزمون حسابدار رسمی در ایران از طریق سازمان سنجش کشور و به وسیله جامعه حسابداران رسمی انجام می‌شود، بنابراین زمان برگزاری آزمون مذکور در ایران توسط سازمان­‌های یاد شده هماهنگ شده و در هر سال اعلام می­‌شود تا متقاضیان بتوانند نسبت به شرکت در آزمون برنامه ریزی لازم را داشته باشند.

منابع آزمون CPA

منابع آزمون CPA در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، در ایران منابع آزمون طبق آیین نامه اعلامی توسط هیات حسابداران حرفه‌ای اعلام می­‌شود، این منابع شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حسابداری، گزارشگری مالی، حسابرسی
  • قوانین و مقررات مالیاتی
  • قوانین و مقررات تجاری، مالی، حسابداری و سایر قوانین و مقررات مربوط
  • محیط کسب و کار و آگاهی از روش‌­های تاثیر فناوری در حوزه های مشخص شده

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون CPA

گرفتن مدرک CPA در ایران نیاز به مدارکی دارد که بدون آ­ن‌ها امکان ثبت نام در آزمون وجود ندارد، از جمله مدارکی که برای شرکت در آزمون در ایران نیاز است را در ادامه نام برده‌ایم:

  • عکس 4*3 با فرمت jpg
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • تصویر شناسنامه
  • تصویر مدرک تحصیلی یا مدرک عضویت در مجامع حرفه­‌ای بین المللی
  • فایل یا تصویر ریز نمرات رشته های مشابه و مرتبط
  • تصویر گواهی سابقه حسابرسی تمام وقت همراه با ذکر عدم سوء سابقه حرفه‌­ای مالی و اداری
  • تصویر گواهی سابقه بیمه از تامین اجتماعی همراه با رمز ورود به سامانه

آزمون CPA در ایران

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد مسئولیت برگزاری آزمون CPA در ایران بر عهده هیات تشخیص صلاحیت حرفه‌ای حسابداران رسمی بوده و این آزمون به صورت سالانه در ایران برگزار می­‌شود، پیش نیازها و مدارک مورد نیاز جهت شرکت در آزمون فوق در ایران در پارگراف­‌های قبل بیان گردید.

نکته مهم

سوابق‌ کاری‌ از نظر تاریخ‌ کارکرد نباید بطور همزمان با سوابق‌ تجربی‌ دیگر یا دوره دانشجویی‌ و خدمت‌ وظیفه‌ باشد.

نحوه قبولی در آزمون حسابرسان حرفه ای

برای این‌که شما در آزمون CPA پذیرفته شوید علاوه بر دارا بودن مدارک و شرایط ثبت نام در آزمون باید اطلاعات علمی بالایی در زمینه حسابداری و حسابرسی نیز داشته باشید، برای کسب اطلاعات در سطح قابل قبول باید در دوره­‌های برگزار شده توسط جامعه حسابداران رسمی شرکت کنید.

چگونگی برگزاری آزمون CPA در ایران

آزمون CPA همانند آزمون acca، در ایران با مسئولیت هیات تشخیص صلاحیت حرفه‌­ای حسابداران رسمی معمولا در سه ماهه پایانی هر سال به مدت 4 روز و در 4 بخش و به مدت زمان کلی 16 ساعت برگزار می‌­شود، سوالات ارائه شده هم به صورت تستی و هم تشریحی می­‌باشد و در هر دو آزمون باید حداقل 50 درصد نمره توسط متقاضی کسب شود.

نکته:
اگر شخصی حداقل 50 درصد نمره مربوط به آزمون تستی را کسب نکند، پاسخنامه آزمون تشریحی برای وی تصحیح نخواهد شد.

آزمون CPA در ایران چه زمانی است؟

زمان برگزاری آزمون CPA معمولا در سه ماه پایانی سال است و زمان ثبت نام، مدارک و شرایط شرکت در آزمون از طریق سایت­‌های مختلف از جمله سایت “ایران استخدام” اطلاع رسانی می­‌شود، اگر شما مایل به شرکت در آزمون فوق هستید علاوه بر ثبت نام باید نسبت به کسب آمادگی آزمون CPA اقدام کنید.

وظایف دارندگان مدرک CPA

اما بعد از این‌که در آزمون CPA شرکت کردید و در آن موفق شدید، وظایفی بر عهده شما گذاشته خواهد شد که موظف به انجام این وظایف هستید؛ برخی از مهم­‌ترین کارهایی که باید انجام دهید شامل موارد زیر است:

    • حفظ و آماده ‌سازی اسناد مالی
    • تهیه اظهارنامه‌ مالیاتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها
    • مشاوره با مدیریت درباره مسائل مالی
    • شناسایی ناهنجاری‌های مالی و حوزه‌هایی که نیاز به بهبود در فرآیندها، سیاست‌ها و رویه‌های داخلی شرکت دارند.
    • مشاوره در مورد ریسک مالی مرتبط با پذیرش پروژه‌ها یا ادغام‌ها، برنامه‌ریزی بازنشستگی و سایر تصمیمات مالی

مهارت­‌های یک حسابدار رسمی

هر فردی برای این‌که بتواند به یک جایگاه علمی برسد، نیاز به مهارت­‌هایی دارد که بتواند جوابگوی نیازهای آن جایگاه باشد، حسابدار رسمی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بعد از این‌که در آزمون پذیرفته شد و مدرک مربوطه را دریافت کرد باید مهارت­‌های زیر را داشته باشد:

    • مهارت‌های فنی شامل تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری و مالیاتی و برنامه‌نویسی در زبان‌های Python و R، تجزیه و تحلیل آماری، استخراج داده و رگرسیون
    • مهارت‌های سازماندهی در زمینه تهیه گزارش‌های دقیق مربوط به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و حسابرسی
    • مهارت حل مسئله شامل پیدا کردن راه‌حل برای مسائل پیچیده و توسعه استراتژی‌های لازم برای رفع مشکلات احتمالی سازمان و مشتریان
    • مهارت ارتباطاتی شفاهی و کتبی با دیگران
    • مهارت دقت در جزئیات مربوط به فعالیت­‌های مالی شرکت‌­ها و سازمان­‌های مربوطه
    • مهارت درک ساختار کسب ‌وکار

فرصت‌های شغلی حسابرسان حرفه‌ای

اگر شما موفق به کسب مدرک CPA شوید، این مدرک نشان دهنده این امر است که دارای مهارت­‌های حرفه‌­ای در مشاغل مربوط به حسابداری،حسابرسی وم مشاور مالیاتی هستید؛ بنابراین فردی با مهارت بالا در زمینه­‌های یاد شده به راحتی در شرکت­‌های خصوصی و همچنین سازمان‌ها و حسابداری دولتی می­‌تواند مشغول به کار شود.

حقوق و آینده شغلی افراد دارای مدرک CPA

اگر شما بتوانید مدرک CPA را اخذ کنید، به علت مهارتی که کسب کرده‌­اید، به راحتی می­‌توانید با حقوق توافقی و مکفی در شرکت­‌های مختلف مشغول به کار شوید؛ شاید در ایران نتوان برای حقوق مشاغل مختلف مبلغ مشخصی تعیین کرد، اما طبق گزارش Glassdoor، متوسط درآمد سالانه حسابرسان حرفه‌ای در دنیا به تفکیک میزان تجربه به شرح جدول زیر می‌باشد:

حقوق سالانه دارندگان مدرک CPA در دنیا
ردیف سابقه کار حقوق سالانه (دلار)
1 تا یک سال 87,498
2 بین 1 تا 3 سال 93,477
3 بین 4 تا 6 سال 97,276
4 بین 7 تا 9 سال 101,451
5 بین 10 تا 14 سال 111,303
6 بیش از 15 سال 129,890

فرق حسابدار cpa با حسابدار معمولی

کاربرد حسابداری عمومی و وظایف حسابدار معمولی کنترل مدارک، آشنایی کامل با قانون تجارت و قوانین مالیات و رعایت آن‌­ها، رفع مشکلات و اشتباهات ممکن در روند حسابداری شرکت می‌باشد، حسابداری CPA علاوه بر موارد فوق باید توانایی انجام وظایف مرتبط با سازمان امور مالیاتی و بورس اوراق بهادار را بر عهده بگیرند.

نتیجه گیری

آزمون CPA آزمونی برای حسابداری بین المللی است که در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران برگزار می­‌شود، در صورتی که شما در این آزمون پذیرفته شوید، به عضویت و استخدام جامعه حسابداران رسمی که مرجع گردهمایی حسابداران متخصص است در خواهید آمد، با عضویت در این جامعه از مزایای متعلقه بهره‌­مند خواهید شد.

در مقاله‌ای که خواندید آزمون cpa و شرایط و همچنین نحوه برگزاری آن در کشور ایران را شرح دادیم تا اگر قصد شرکت در آزمون را دارید با مشکلی مواجه نشوید، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "معتبرترین مدارک حسابداری بین المللی کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابدار رسمی CPA، تحلیل­گر مالی خبره CFA و دوره حسابداری بین المللی CMA یا حسابدار مدیریت خبره CMA" } },{ "@type": "Question", "name": "اخذ مدرک حسابداری رسمی چه اهمیتی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اهمیت مدرک حسابداری رسمی آن‌جایی مشخص می‌شود که بدانید بسیاری از شرکت­‌ها به دنبال جذب حسابداران با مدرک CPA هستند؛ زیرا این شرکت­‌ها از تسلط دارنده مدرک مذکور به قوانین مالیاتی، روش‌های حسابرسی، شیوه‌های مدیریت و سایر جنبه‌های مهم عملیات مالی کسب و کار اطمینان کامل دارند" } },{ "@type": "Question", "name": "داشتن مدرک cpa چه مزایایی برای حسابداران به همراه دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابرسی و انواع آن، بازرسی قانونی، نظارت بر تصفیه، ارزیابی سهام سهم الشرکه و حوزه مشاوره مالی" } },{ "@type": "Question", "name": "منابع آزمون cpa چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری، گزارشگری مالی، حسابرسی، قوانین و مقررات مالیاتی، قوانین و مقررات تجاری، مالی، حسابداری و سایر قوانین و مقررات مربوط و محیط کسب و کار و آگاهی از روش‌­های تاثیر فناوری در حوزه های مشخص شده" } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداران حرفه ای cpa چه فرصت های شغلی دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اگر شما موفق به کسب مدرک CPA شوید، این مدرک نشان دهنده این امر است که دارای مهارت­‌های حرفه‌­ای در مشاغل مربوط به حسابداری،حسابرسی وم مشاور مالیاتی هستید؛ بنابراین فردی با مهارت بالا در زمینه­‌های یاد شده به راحتی در شرکت­‌های خصوصی و همچنین سازمان‌ها و حسابداری دولتی می­‌تواند مشغول به کار شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.