صدور صورتحساب الکترونیکی

انواع اظهارنظر در حسابرسی را می‌شناسید؟ شرکت­‌ها و سازمان‌­ها برای این‌که بتوانند سرمایه گذار مناسب جذب کنند و برنامه مالی صحیح برای آینده داشته باشند، باید اطلاعات مالی قابل اتکایی را به مدیران، سرمایه گذاران و تصمیم گیرندگان ارائه بدهند.

امروزه حسابرسان مستقل بر مبنای استانداردهای پذیرفته شده نسبت به بررسی اسناد مالی و انطباق آن‌ها با استانداردهای حسابداری می‌پردازند تا بتوانند گزارش دقیقی نسبت به عملکرد و وضعیت سازمان ارائه دهند، در مقاله پیش رو مطالب گفته شده را با جزئیات بیشتری شرح خواهیم داد.

خواندن مقاله انواع اظهارنظر در حسابرسی به چه کسانی پیشنهاد شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران و مشاوران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
حسابرسان داخلی و حسابرسان مستقل

حسابرسی چیست؟

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که حسابرسی چیست ؟عملیات حسابداری هر مجموعه‌­ای مطابق اسناد و مدارک مرتبط انجام شده و بایگانی می­‌شود.

حسابرس نسبت به بررسی اسناد و مدارک مذکور پرداخته و ادعاهای شرکت را با معیارهای از پیش تعیین شده مطابقت می‌­دهد، با ارائه انواع اظهارنظر در حسابرسی توسط حسابرس، گزارش تنظیم شده تحویل ذینفعان داده می­‌شود و به این فرآیند حسابرسی گفته می­‌شود.

حسابرس کیست؟

حسابرس شخصی است با تحصیلات حسابداری و حسابرسی و مسلط به استانداردهای حسابرسی و حسابداری، مسئولیت حسابرسی صورت‌­های مالی و اسناد مالی یک شرکت را بر عهده می­‌گیرد، حسابرس علاوه بر داشتن تخصص در زمینه حسابرسی باید تعهدات حرفه­‌ای و اخلاقی نیز داشته باشد.

انواع اظهارنظر در حسابرسی که حسابرسان استفاده می‌کنند

حسابرس باید گزارش‌های هفتگی ماهانه و سالانه صورت های مالی موسسه را تهیه و تنظیم نماید

آشنایی با وظایف حسابرس

به طور کلی حسابرسی به سه گروه حسابرسی داخلی، حسابرسی مستقل و حسابرسی دولتی تقسیم می­‌شود؛ این حسابرسان براساس نوع فعالیتی که انجام می‌­دهند، شرح وظایف مشخصی دارند. از جمله وظایف حسابرس به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

    • حسابرسان داخلی: حسابرسان داخلی که استخدام یک شرکت مشخص می‌­شوند، وظیفه تهیه و تنظیم گزارش‌­های هفتگی، ماهانه و سالانه از وضعیت حسابداری را بر عهده دارند.

گزارش­های تنظیم شده تحویل هیات مدیره می­‌گردد، به طور کلی وظیفه حسابرسان داخلی انجام کنترل­‌های داخلی شرکت­‌هاست.

    • حسابرسان مستقل: حسابرسان مستقل که در موسسات حسابرسی مشغول به کار شده و مطابق سفارش کار و قرارداد تنظیم شده فی مابین موسسه و شرکت‌­ها نسبت به انجام عملیات حسابرسی و تنظیم صورت­‌های مالی اقدام می‌­کنند.
    • حسابرسان دولتی: حسابرسان دولتی مانند حسابرسان سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، دیوان محاسبات تحت استخدام این سازمان­‌ها نسبت به بررسی معاملات و صحت گزارش‌­های مالی، حقوق و دستمزد از دیدگاه مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تامین اجتماعی می­‌پردازند.
نکته مهم

از دیدگاه کلی جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام، بررسی حساب‌های مالی شرکت، شناسایی ویژگی‌ها و مشخصات شرکت، ارزیابی سیستم‌ها و ارائه گزارش‌­های مالی از وظایف حسابرسان است.

مراحل حسابرسی

در مطالب قبل به این موضوع اشاره شد که یک حسابرس باید بتواند نسبت به جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل آن‌­ها و در نهایت تهیه و تنظیم گزارش اقدام نماید؛ اما اجرای فرآیند مذکور باید به ترتیب و براساس اصول مشخصی صورت بگیرد تا در نهایت حسابرس بتواند نسبت به ارائه انواع اظهارنظر در حسابرسی اقدام نماید. مراحل مذکور به شرح موارد زیر می‌باشد:

ردیف مراحل حسابرسی
1 برنامه ریزی حسابرسی
2 کسب شناخت از سیستم کنترل داخلی
3 ارزیابی سیستم کنترل داخلی
4 طراحی و اجرای آزمون کنترل ها
5 برآورد خطر کنترل
6 برآورد خطر عدم کشف
7 طراحی و اجرای آزمون های محتوا
8 بررسی تکمیلی

انواع حسابرسی

انواع اظهارنظر در حسابرسی چیست؟ استاندارد حسابداری ناظر بر کیفیت کار حسابرسان است؛ یعنی برای این که شرکت­‌ها متوجه شوند که آیا حسابرس به درستی وظایف خود را انجام داده یا خیر باید به استانداردهای حسابداری رجوع کنند؛ اما نکته قابل توجه این است که حسابرسان علاوه بر شناخت وظایف محوله، باید با انواع حسابرسی آشنایی داشته باشند تا در هر شرکتی بتوانند از عهده کار خود برآیند.

حسابرسی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • حسابرسی صورت‌های مالی
  • حسابرسی رعایت
  • حسابرسی عملیاتی
  • حسابرسی قانونی
  • حسابرسی داخلی

اظهارنظر حسابرسی چیست؟

هنگامی که حسابرسی و به خصوص حسابرسی صورت­‌های مالی انجام می­‌شود، حسابرس باید نسبت به صورت­‌های مالی تهیه شده جهت بهره برداری ذینفعان، نظراتی مطابق استانداردهای پذیرفته شده ارائه دهد، به این نوع از اظهارنظرها، اظهارنظر حسابرسی می­‌گویند.

اظهارنظر منصفانه حسابرسی

حسابرسان با بررسی مدارک و مستندات مربوط به فعالیت‌­های مالی شرکت، باید یک نظر مستقل و حرفه‌­ای درباره صحت و قابل اعتماد بودن صورت­‌های مالی ارائه بدهند، به این اظهارنظر که توسط حسابرس و به دور از هر گونه منفعت و غرض ورزی ارائه می­‌شود، اظهار نظر منصفانه حسابرسی می‌­گویند.

انواع اظهارنظر در حسابرسی

انواع اظهارنظر در حسابرسی چیست؟ حسابرسان بعد از بررسی اسناد و مدارک شرکت باید دیدگاه و نظرات خود را مطابق استاندارد در خصوص صورت­‌های مالی بیان کنند؛ با هدف یکسان سازی اظهارنظرها و همچنین قابل درک بودن نظرات آن­‌ها، انواع اظهارنظر در حسابرسی شکل گرفته است. انواع اظهارنظر در حسابرسی را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

انواع اظهارنامه در حسابرسی و توضیحات آن‌ها

اظهارنامه در حسابرسی انواع مختلفی دارد که با توجه به بررسی های حسابرس صادر می‌شود

اظهار نظر مقبول

اگر حسابرس در نتیجه حسابرسی خود به این نتیجه برسد که صورت‌­های مالی از تمام جنبه‌­های با اهمیت و مطابق استانداردهای حسابداری به صورت مطلوب ارائه شده است، در این صورت نوع اظهارنظر حسابرس، اظهار نظر مقبول خواهد بود؛ در این حالت صورت­‌های مالی فاقد تحریف بوده و ذینفعان می‌­توانند براساس صورت­‌های مالی تصمیم گیری نمایند.

اظهارنظر مشروط حسابرس

اگر حسابرس در رسیدگی‌های خود به این نتیجه برسد که تحریف‌­های رخ داده در صورت­‌های مالی شرکت با اهمیت اما غیر اساسی است و یا اینکه محدودیت در رسیدگی وجود داشته باشد، در این صورت نوع اظهار نظر حسابرس، اظهار نظر مشروط خواهد بود؛ اما نکته مهم این است که اظهار نظر مشروط یک نوع اظهارنظر مقبول است.

نمونه گزارش حسابرسی اظهار نظر مشروط

برای ارائه اظهارنظر مشروط توسط حسابرس باید ابتدا مبانی اظهارنظر مشروط حسابرسی ارائه شود، نمونه­‌ای از مبانی اظهارنظر مشروط و اظهار نظر مشروط می­‌تواند به شرح زیر باشد:

  • مبانی اظهارنظر مشروط حسابرسی

تاییدیه­‌های درخواستی از وکیل حقوقی شرکت تا این تاریخ دریافت نشده و این موسسه نیز از طریـق اجرای سایر روش‌­های حسابرسی نتوانسته که آثار احتمالی ناشی از دریافت تاییدیه­‌های مزبور بر صورت­‌های مالی مورد گزارش را تعیین نماید.

  • اظهارنظر مشروط حسابرسی

به نظر این موسسه، به استثنای آثار موارد مندرج در بنـد 1، صـورت­‌های مالی، وضعیت مالی شرکت را در تاریخ 29 اسفند ماه 1402، عملکرد مالی و جریان­‌های نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می‌­دهد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

اظهارنظر مردود در حسابرسی

اگر شرکتی موارد اساسی در استانداردهای حسابداری را رعایت نکند و حسابرس با شواهد کافی به این نتیجه برسد که تحریف­‌ رخ داده در صورت­‌های مالی از جمله ترازنامه و صورت سود و زیان بااهمیت و فراگیر بوده و در نهایت مطلوبیت صورت‌­های مالی را مخدوش می­‌کند، در اینصورت حسابرس اظهارنظر مردود خواهد داشت.

عدم اظهارنظر حسابرس

در مواقعی به دلیل محدودیت در دامنه رسیدگی­‌ها، حسابرس نمی­‌تواند اظهارنظری نسبت به صورت­‌های مالی و سیستم اطلاعات حسابداری سازمان طبق استاندادرهای حسابداری داشته باشد، در این صورت با توجه به ابهام کلی در خصوص مطلوبیت صورت­‌های مالی شرکت، نوع اظهار نظر حسابرس، گزارش عدم اظهار نظر خواهد بود.

به عبارت دیگر در عدم اظهارنظر حسابرس که یکی از انواع اظهارنظر در حسابرسی است، حسابرس هیچ نظری در خصوص صورت‌های مالی شرکت ارائه نمی­‌دهد و بر خلاف سایر اظهار نظرها، بند اظهارنظر حسابرس با جمله “به نظر این موسسه” آغاز نخواهد شد.

اظهارنظر تعدیل شده و تعدیل نشده

اگر حسابرس در بررسی صورت­‌های مالی به این نتیجه برسد که شواهد و مستندات شرکت در خصوص معاملات و تراکنش‌­های مالی ناکافی و نادرست است و در نهایت صورت­‌های مالی دارای تحریف با اهمیت است، در این صورت حسابرس باید اظهارنظر تعدیل شده داشته باشد؛ به عبارت ساده­‌تر اظهارنظر تعدیل شده، همان عدم اظهارنظر، اظهارنظر مشروط، مردود یا منفی است.

اگر حسابرس در بررسی صورت‌­های مالی به این نتیجه برسد که صورت­‌های مالی مطابق استاندارد حسابداری تنظیم شده و مطلوب است، اظهار نظر تعدیل نشده خواهد داشت، به عبارت دیگر از اظهار نظر تعدیل نشده می‌­توان نتیجه گرفت که صورت­‌های مالی شرکت از همه جنبه­‌های با اهمیت مطابق استاندارد است.

جدول انواع اظهارنظر در حسابرسی

در مطالب قبل توضیحات لازم در خصوص انواع اظهارنظر در حسابرسی ارائه گردید؛ برای فراگیری بهتر موضوع انواع اظهارنظر حسابرس را در قالب یک جدول به شرح تصویر زیر می­‌توانیم ارائه کنیم.

انواع اظهارنظر در حسابرسی به همراه جدول

حسابرس اگر اسناد و دفاتر موسسه را قبول نکند، می‌تواند اظهارنظر مردود صادر نماید

اظهارنظر گزارش حسابرس بر شرکت ها چه تاثیری دارد؟

با توجه به اینکه ذینفعان برای بررسی وضعیت مالی شرکت­‌ها و تصمیم گیری و برنامه ریزی برای آینده نمی‌­توانند جزئیات مالی شرکت را مورد بررسی قرار دهند، گزارش حسابرسی یک پل ارتباطی میان حسابرس و ذینفعان است، ذینفعان با تکیه بر این گزارش­‌ها تصمیم­‌های اساسی می‌­گیرند که به صورت مستقیم در آینده شرکت تاثیرگذار است.

اهمیت انواع اظهارنظر در حسابرسی در بازار

یکی از مواردی که سهام‌دران و سرمایه گذاران در بازار تصمیم به سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری در یک شرکت می­‌کنند، بررسی صورت­‌های مالی شرکت و در نهایت اظهارنظر حسابرس مستقل شرکت است.

  • اگر گزارش حسابرس نشان دهنده عملکرد ضعیف شرکت در رعایت استانداردهای حسابداری باشد، یعنی شرکت دارای انحراف در صورت­‌های مالی باشد، حجم معاملات و قیمت سهام در بازار روند کاهش پیدا خواهد کرد.
  • اما اگر گزارش حسابرس نشان دهنده عملکرد صحیح شرکت در رعایت استانداردهای حسابداری باشد، یعنی شرکت فاقد انحراف در صورت­‌های مالی باشد و اظهارنظر حسابرسی به صورت اصولی بوده و مورد قبول سهام­داران واقع گردد، در این صورت امکان افزایش حجم معاملات و افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.

موارد فاقد اهمیت انواع اظهارنظر در حسابرسی

هر چند یک حسابرس تمامی موارد مرتبط با صورت­‌های مالی را در نظر می­‌گیرد و سپس نسبت به بررسی آن­‌ها اقدام می­‌کند، اما با توجه به مدت زمان بررسی اسناد و مدارک یکساله شرکت، مواردی نیز وجود دارند که برای بررسی و اظهار نظر فاقد اهمیت است، از جمله موارد فاقد اهمیت در اظهارنظر حسابرسی به موارد زیر می­‌توانیم اشاره کنیم:

    • هزینه‌های کوچک و کم بدون اهمیت مانند خرید لوازم التحریر ریز
    • گرد کردن مبالغ مرتبط با صورت‌های مالی

نکات مهم در رابطه با انواع اظهارنظر در حسابرسی

با مطالعه مطالب فوق اگر از شما سوال شود که انواع اظهارنظر حسابرسی چیست؟ یا اظهار نظر تعدیل نشده چیست به راحتی می‌­توانید به این پرسش­‌ها پاسخ بدهید، اما باید توجه داشته باشید که حسابرسی و اظهارنظر حسابرسی دارای نکات نهفته­ و مهمی است که برای آگاهی بیشتر باید مطالعه بیشتر در این خصوص داشته باشید.

در ادامه برای آشنایی بیشتر به ارائه شرح مختصری در خصوص چند نکته مهم انواع اظهارنظر در حسابرسی اقدام شده است.

رابطه بین اظهارنظر حسابرس، اقلام تعهدی اختیاری و ریسک مالی

با توجه به اینکه گزارش سود توسط مدیریت امکان دارد که با دستکاری­‌هایی روبرو شود، یعنی اقلام تعهدی اختیاری دچار تغییراتی شود، در نتیجه حسابرسان با بررسی و نظارت می­‌توانند با اظهارنظرهای صحیح، موجب کاهش استفاده و دستکاری مدیریت از اقلام تعهدی اختیاری شوند.

ریسک مالی بیانگر این احتمال است که واحد تجاری در شرایط عادی نمی‌­تواند نسبت به بازپرداخت تسهیلات مالی اقدام کند، بانک­‌ها قبل از پرداخت تسهیلات بهتر است که اظهارنظرهای حسابرسان را به دقت مورد بررسی قرار بدهند؛ به عبارتی با تکیه بر اظهارنظر حسابرس می­‌توان، شرایط مالی و آینده مالی شرکت را مورد ارزیابی قرار داد.

نکته:
به تفاوت میان سود تعهدی و سود نقدی حسابداری که نتیجه روش­‌های حسابداری و تصمیم گیری­‌های ویژه مدیریت است، اقلام تعهدیبه اقلامی گفته می­‌شود که خود به دو دسته اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری تقسیم می‌­شوند. اقلام تعهدی اختیاری با رویدادهای درون سازمانی مرتبط است.

ابهام در حسابرسی چیست؟

در مواقعی حسابرس در فرآیند حسابرسی خود که محدودیتی در رسیدگی­‌های خود ندارد، اما برای اینکه به اسناد و مدارک معتبر دسترسی پیدا کند تا بتواند اظهارنظر کارشناسانه داشته باشد، نیازمند گذر زمان است، در این صورت حسابرس دارای شرایط ابهام در رسیدگی خواهد بود.

به عنوان مثال فرض کنید شخصی از شرکت در دادگاه طرح دعوی کرده و نتیجه آن در آینده و با تشکیل دادگاه و با دستور مقام قضایی مشخص خواهد شد، در این صورت با توجه به این‌که رای دادگاه مستلزم گذر زمان است، ابهام در رسیدگی حسابرسی وجود دارد.

محدودیت در رسیدگی حسابرسی چیست؟

در مواردی حسابرس در بررسی صورت­‌های مالی شرکتی بنا به دلایلی به مواردی جهت بررسی صورت­‌های مالی دسترسی پیدا نمی‌کند، به این عدم دسترسی محدودیت در رسیدگی گفته می‌­شود. حال محدودیت در رسیدگی به دلایل زیر می‌­تواند رخ بدهد:

    • محدودیت‌های زمانی
    • محدودیت‌های مالی
    • محدودیت‌های قانونی
    • محدودیت‌های قراردادی

نکته مهم

محدودیت‌های قانونی در حسابرسی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مهلت‌های قانونی
  • محدودیت‌های قانونی مربوط به دسترسی به اطلاعات
  • محدودیت‌های قانونی مربوط به گزارش حسابرسی
  • محدودیت‌های قانونی مربوط به استفاده از روش‌های حسابرسی

نتیجه گیری

انواع اظهارنظر در حسابرسی چیست؟ حسابرسی و گزارش‌­های کمیته حسابرسی به عنوان مستندی جهت تصمیم­‌گیری ذینفعان در خصوص آینده شرکت و سرمایه خود به شمار می‌­رود، بنابراین حسابرسان باید به دور از هر گونه غرض ورزی و مطابق استانداردهای موجود نسبت به بررسی عملکرد مالی شرکت اقدام نمایند.

در مقاله‌ای که خواندید انواع اظهارنظر در حسابرسی را شرح دادیم تا بتوانید برای موسسه خود بهترین وضعیت را به ارمغان آورید، در انتها اگر سوالی در خصوص مطالب گفته شده دارید، می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید و کارشناسان در اولین فرصت پاسخ خواهند داد.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابرس چه کارهایی را برعهده دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابرس شخصی است با تحصیلات حسابداری و حسابرسی و مسلط به استانداردهای حسابرسی و حسابداری، مسئولیت حسابرسی صورت‌­های مالی و اسناد مالی یک شرکت را بر عهده می­‌گیرد، حسابرس علاوه بر داشتن تخصص در زمینه حسابرسی باید تعهدات حرفه­‌ای و اخلاقی نیز داشته باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابرسان دولتی چه وظیفه ای برعهده دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سابرسان دولتی مانند حسابرسان سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، دیوان محاسبات تحت استخدام این سازمان­‌ها نسبت به بررسی معاملات و صحت گزارش‌­های مالی، حقوق و دستمزد از دیدگاه مالیات بر ارزش افزوده، بیمه تامین اجتماعی می­‌پردازند." } },{ "@type": "Question", "name": "انواع حسابرسی کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابرسی صورت‌های مالی، حسابرسی رعایت، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی قانونی و حسابرسی داخلی" } },{ "@type": "Question", "name": "اظهارنظر حسابرسی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هنگامی که حسابرسی و به خصوص حسابرسی صورت­‌های مالی انجام می­‌شود، حسابرس باید نسبت به صورت­‌های مالی تهیه شده جهت بهره برداری ذینفعان، نظراتی مطابق استانداردهای پذیرفته شده ارائه دهد، به این نوع از اظهارنظرها، اظهارنظر حسابرسی می­‌گویند" } },{ "@type": "Question", "name": "عدم اظهارنظر حسابرس چگونه اظهارنظری است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عدم اظهارنظر حسابرس که یکی از انواع اظهارنظر در حسابرسی است، حسابرس هیچ نظری در خصوص صورت‌های مالی شرکت ارائه نمی­‌دهد و بر خلاف سایر اظهار نظرها، بند اظهارنظر حسابرس با جمله \"به نظر این موسسه\" آغاز نخواهد شد." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.