صدور صورتحساب الکترونیکی

چگونه باید تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی دریافت کنیم؟ برخی از افراد بعد از اتمام دوران تحصیل یا طی دوره­‌های آموزشی تصمیم می­‌گیرند که به جای آن که برای دیگران، ارگان­‌ها و سازمان­‌ها کار کنند، خود نسبت به راه اندازی کسب و کاری مشخص که نسبت به آن تخصص دارند اقدام کنند.

دولت با روش­‌های مختلف سعی می­‌کند از برنامه مالی افرادی که نسبت به راه اندازی کسب و کار یا کارآفرینی اقدام می­‌کنند، حمایت کند و یکی از این بسته­‌های حمایتی پرداخت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی است، البته باید توجه کرد که دریافت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی توسط متقاضیان علاوه بر مزایایی که دارد، از شرایطی نیز برخوردار است که برای دریافت آن باید متقاضی شرایط دریافت وام را داشته باشد.

خواندن مقاله تسهیلات بانکی کارآفرینی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
افرادی که قصد دارند کسب و کاری را راه اندازی کنند

وام اشتغال زایی چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است، وام اشتغال زایی وامی است که دولت با هدف حمایت از کارآفرینان، به افراد واجد شرایط، پرداخت می‌­کند. برای این که وام اشتغال زایی به شخصی پرداخت شود، فرد متقاضی علاوه بر تکمیل سایر مدارک باید از ارگان مشخصی نسبت به دریافت معرفی نامه اقدام کند.

مزایای وام تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی

در جامعه افرادی وجود دارند که دارای تخصص یا حرفه­‌ای هستند؛ اما به علت این که سرمایه اولیه کافی ندارند، در مشاغل غیر مرتبط یا در مشاغل با حقوق پایین مشغول به کار بوده و یا به طور کلی بدون شغل مانده و به آمار بیکاری جامعه افزوده­‌اند، مزایای پرداخت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی به این افراد شامل موارد زیر می‌شود:

  • اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یک یا چند نفر
  • کاهش آمار بیکاری
  • افزایش تولید و ارائه خدمات به جامعه
  • توانمند سازی افراد نیازمند

شرایط دریافت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی

باید توجه داشت که دریافت وام اشتغال زایی شرایطی دارد که بدون رعایت شرایط ذکر شده در نامه‌­ها و دستورالعمل­‌های ابلاغی، بانک‌­ها و موسسات اعتباری نمی‌­توانند نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی اقدام کنند، این شرایط را در تصویر زیر به صورت کامل نام برده‌ایم.

شرایط دریافت تسهیلات بانکی و وام اشتغال زایی

متقاضیان برای دریافت وام باید مدارک دوره‌ها و تحصیلات خود را ارائه دهند

چه کسانی مشمول تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال‌ زایی هستند؟

با داشتن مدارک ذکر شده در مطالب قبل افراد مشمول تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی شامل افراد زیر می‌باشند:

    • متقاضی وام در هیچ سازمان خصوصی یا دولتی مشغول به کار نباشد.
    • متقاضی برای اولین بار باشد که درخواست وام کارآفرینی داده باشد.
    • با بررسی وام اشتغال‌زایی بانک رسالت، وام اشتغال‌زایی بانک ملی و دیگر بانک‌ها متوجه می­‌شوید که حداقل سن متقاضی 18 سال و حداکثر 50 سال باشد.

مشاغل مشمول تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی

تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی برای تمامی متقاضیان و تمامی مشاغل تعریف نشده و پرداخت نمی­‌شود؛ بنابراین مشاغل مشمول تسهیلات بانکی کارآفرینی را در ادامه نام برده‌ایم:

    • مشاغلی مانند خیاطی، تولید چرم، گیوه‌دوزی، حوله‌بافی، نخ‌ریسی و پارچه‌بافی
    • مشاغل هنری درآمدزایی مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، ساخت زیورآلات، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، معرق‌کاری و تراش سنگ‌های قیمتی
    • مشاغل روستایی مثل دامداری، مرغ‌داری، شیلات، کشاورزی، صنایع دستی، پرورش محصول گلخانه‌ای و زنبورداری
    • مشاغل تولیدی مانند پرورش انواع گل، تولید قارچ خوراکی و پرورش گیاهان دارویی
نکته مهم

در خصوص مشاغل روستایی معمولا مربوط به وام اشتغال زایی کمیته امداد یا وام اشتغال زایی بهزیستی است که شخص متقاضی باید تحت پوشش کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی باشد.

انواع تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی

آشنایی با انواع تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی منجر می­‌شود که شخص متقاضی برای دریافت وام روند پیگیری برای اخذ تسهیلات را بداند و مطابق مدارک و شرایط خود به بانک مراجعه و درخواست وام متناسب با کسب و کار مورد نظر خود را بدهد.

وام خود اشتغالی

همانطور که از شرح وام خود اشتغالی نیز مشخص است، وام خود اشتغالی را شخص متقاضی با هدف راه اندازی کسب و کاری برای خودش درخواست می­‌دهد، این وام که معمولا برای افراد فاقد شغل و با هدف توانمند سازی افراد پرداخت می­‌شود، توسط ارگان­‌های مختلف به بانک معرفی می­‌شوند.

وام اشتغال‌ زایی سپاه

وام اشتغال‌زایی سپاه با هدف حمایت از اشتغال و کارآفرینی به افراد واجد شرایط پرداخت می‌شودو مبلغ وام اشتغال‌زایی سپاه با توجه به نوع طرح و نیاز مالی متقاضی می­‌تواند تا 100 میلیون تومان یا بیشتر باشد و دوره بازپرداخت آن معمولا 5 تا 7 سال است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

وام اشتغال زایی کمیته امداد

کمیته امداد به افراد تحت پوشش خود اقدام به پرداخت وام اشتغال زایی کمیته امداد با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌­کند، این وام با معرفی کمیته امداد توسط بانک‌­های مختلف پرداخت می­‌شود و مبلغ وام و همچنین مدت بازپرداخت آن با توجه به توافقنامه کمیته امداد و بانک مرکزی و همچنین نوع طرح مشخص می­‌شود.

مدارک لازم برای وام اشتغال زایی کمیته امداد

اما متقاضیان وام اشتغال زایی کمیته امداد برای دریافت این تسهیلات باید نسبت به ارائه مدارک مربوط به بانک اقدام نمایند، مدارک لازم برای وام اشتغال زایی کمیته امداد شامل موارد زیر می‌باشد:

ردیف مدارک دریافت تسهیلات بانکی و وام اشتغال زایی کمیته امداد
1 مدارک شناسایی شخص متقاضی
2 معرفی نامه کمیته امداد
3 مجوز شغلی مانند پروانه کسب برای وام با جواز کسب مغازه ( پروانه کسب چیست)
4 معرفی محل انجام فعالیت

وام اشتغال زایی برای جوانان

جوانان برای دریافت وام اشتغال زایی جوانان می­‌توانند با گذراندن دوره‌­های مروبوط به فنی و حرفه‌­ای نسبت به اخذ وام اشتغال زایی فنی حرفه‌­ای اقدام کنند، علاوه بر این اگر جوانان تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی نیز باشند می­‌توانند از امتیازات مربوطه استفاده نمایند.

وام اشتغال ‌زایی بانوان

دولت با هدف حمایت از بانوان به خصوص بانوان خانه ­دار، سرپرست خانوار و همچنین زنان روستایی و عشایری، اقدام به تصویب وام اشتغال زایی بانوان مانند وام خیاطی، چرم دوزی نموده است، این تسهیلات با درخواست متقاضی و توسط بانک عامل پرداخت می‌شود.

سایر انواع وام های کارآفرینی

علاوه بر مواردی که در مطالب قبل ذکر شد، طی توافقات صورت گرفته میان بانک مرکزی و ارگان­‌های مختلف، آن­‌ها نیز می­‌توانند با در نظر گرفتن شرایط افراد نسبت به معرفی اشخاص جهت دریافت وام اشتغال زایی و کار آفرینی اقدام کنند، از جمله این وام‌­ها به موارد زیر می‌­توان اشاره کرد:

    • وام اشتغال زایی فنی حرفه ای
    • وام اشتغال زایی بهزیستی
    • وام اشتغال زایی ایثارگران
    • وام اشتغال زایی فرزندان جانباز
بانک هایی که تسهیلات بانکی و وام اشتغال زایی ارائه می‌دهند

بانک‌ها با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارند تسهیلات بانکی ارائه می‌دهند

ارگان­‌های مختلف بنا به شرایط موجود با بانک مرکزی جهت پرداخت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی به توافق می‌­رسند؛ اما باید به این نکته توجه کرد که بانک­‌های مختلف مطابق اعتبارات تخصیص داده شده موظف به پرداخت این تسهیلات هستند.

وام اشتغال‌ زایی بانک ملی

وام اشتغال زایی بانک ملی به افرادی پرداخت می­‌شود که از سازمان بهزیستی، بنیاد شهید، امور ایثارگران و کمیته امداد امام خمینی معرفی نامه داشته باشند و مبلغ وام اشتغال­ زایی بانک ملی در سال 1403 برابر 150 میلیون تومان و با مدت بازپرداخت حداکثر 84 ماه است.

وام اشتغال زایی بانک رسالت

بانک رسالت از افراد متقاضی تسهیلات بانکی هیچ گونه سودی دریافت نمی‌­کند و از طرفی به سپرده­‌های مشتریان هم هیچ سودی اختصاص نمی­‌دهد؛ بنابراین افراد با رتبه اعتباری بالا در سامانه اعتبار سنجی می­‌توانند نسبت به اخذ وام جهت رونق در تولیدات یا اشتغال زایی اقدام کنند.

شرایط وام کارآفرینی میلیاردی

سقف فردی تسهیلات کارآفرینی به 1.500 میلیون ریال است که در مطالب قبل در این خصوص توضیحات لازم ارائه گردید؛ اما بانک مرکزی وام میلیاردی کارآفرینی نیز در نظر گرفته که حداکثر 4000 میلیون ریال است، شرایط وام کارآفرینی میلیاردی نیز شامل 6 مورد زیر می‌باشد:

    1. پرداخت به کارفرمایان
    2. به کارگیری تعدادی افراد مددجو
    3. متقاضی فاقد شغل بوده و قبلا از تسهیلات خود اشتغالی هیچ ارگانی استفاده نکرده باشد.
    4. سن متقاضی باید بین 18 تا 50 سال باشد.
    5. آقایان دارای کارت پایان یا معافیت از خدمت باشند. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و ارائه ضامن الزامی است.
    6. متقاضی باید مجوز لازم برای کسب ‌و‌کار خانگی را از درگاه ملی مجوزها دریافت کند و سپس در سامانه مربوطه ثبت نام نماید.

نکته:
علاوه بر شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام میلیاردی کارافرینی، شخص متقاضی باید در سامانه kara.mcls.gov.ir ثبت نام نماید.

وام­ های اشتغال‌زایی بانک کارآفرین

بانک کارآفرین از جمله بانک‌های خصوصی است که وام‌های متنوعی با شرایط مختلف به متقاضیان خود ارائه می‌دهد، این وام‌­ها که براساس میزان گردش حساب مشتریان به اشخاص حقیقی، حقوقی و پرسنل شرکت‌­ها پرداخت می­‌شود.

وام 200 میلیونی بانک کارآفرین

در طرح امید آفرین بانک کار آفرین اشخاص می‌توانند با افتتاح حساب و ایجاد میانگین تا 2 برابر سپرده سه ماهه خود و اقدام به اخذ وام 200 میلیونی بانک کارآفرین نمایند و نرخ تسهیلات فوق در حال حاضر 23 درصد، با دوره بازپرداخت 36 ماهه و ضمانت نامه بانکی ضامن رسمی امکان پذیر است.

وام 100 میلیونی بانک کارآفرین

بانک کارآفرین وام 100 میلیونی ندارد.

وام بدون سپرده بانک کارآفرین

وام بدون سپرده بانک کارآفرین یا وام وام 200 میلیون تومانی طرح صبای بانک کارآفرین وامی است که متقاضیان آن بدون هیچ میانگین حساب یا سپرده‌گذاری می‌­توانند نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند، نرخ سود سالیانه وام بدون سپرده بانک کارآفرین 24 درصد است، علاوه بر موارد فوق شرایط وام بدون سپرده بانک کارآفرین موارد زیر می‌باشد:

    • مسدود شدن 22 درصد از مبلغ وام توسط بانک
    • تا سقف 60 میلیون تومان، معرفی دو ضامن رسمی و از مبلغ 60 میلیون تومان به بالا و ارائه‌ سند ملکی
    • دوره‌های تعریف شده برای بازپرداخت اقساط 36 ماهه، 48 ماهه و 60 ماهه

وام بانک کارآفرین با طلا

پرداخت وام با طلا توسط بانک های صادرات، ملی و کارگشا صورت می­‌گیرد.

5 پرسش و پاسخ مرتبط با تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی

تا این‌جای مطالب در مورد برنامه ریزی مالی و وام مضاربه ای توضیحاتی ارائه شد؛ اما باید بدانید که دریافت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی شرایط دارد که فرد متقاضی باید با توجه به در نظر گرفتن آن­ ها نسبت به دریافت تسهیلات و درخواست مجوز صنفی اقدام نماید.

1. چطور با جواز کسب مغازه وام بگیریم؟

برای اخذ وام با جواز کسب مغازه، شخص متقاضی باید تمامی مدارک مورد نیاز را به صورت کامل، دقیق و صحیح آماده نماید و سپس با تکمیل فرم درخواست وام با جواز کسب و ارائه فرم و مدارک آماده شده به بانک، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نماید تا اقدامات بعدی توسط بانک انجام شود.

2. آیا می‌توان با مدارک فنی حرفه ای وام کارآفرینی دریافت کرد؟

افرادی که در دوره‌های آموزشی سازمان فنی حرفه‌ای شرکت کرده و در آزمون قبول شوند، مشمول دریافت وام کارآفرینی با مدرک فنی و حرفه­‌ای می‌­شوند؛ اما برای اخذ این وام شخص باید نسبت به خود اشتغالی یا کسب و کار خانگی اقدام نماید.

3. وام اشغال زایی بهزیستی چیست؟

مددجویان سازمان بهزیستی که در یک زمینه سابقه فعالیت یا مدرک معتبر دارند، می­‌توانند با اخذ معرفی نامه از سازمان بهزیستی به یکی از شعب بانکی مراجعه و نسبت به اخذ وام اشتغال زایی بهزیستی اقدام نمایند، از جمله این تسهیلات به وام خود اشتغالی زنان سرپرست خانوار، مددجو‌های سازمان بهزیستی می­‌توان اشاره کرد.

4. شرایط دریافت وام اشتغال‌ زایی برای ایثارگران و فرزند جانباز چگونه است؟

در صورتی که فرزند جانباز یا ایثارگران فاقد شغل و درآمد باشند، می­‌توانند با مراجعه به بنیاد شهید نسبت به اخذ معرفی نامه جهت دریافت وام اشتغال‌ زایی برای ایثارگران و فرزند جانباز اقدام نمایند، داشتن مدارک هویتی، کارت جانبازی و ایثارگری پدر و کارت پایان خدمت لازم است.

علاوه بر موارد بالا سند مالکیت یا اجاره نامه محل اجرای طرح؛ مجوز فعالیت از دستگاه ذیربط پروانه کسب، موافقت اصولی، گواهینامه رانندگی و پیش فاکتور از کارخانه سازنده جهت خرید خودروی عمومی هر یک به تناسب نوع فعالیت متقاضی باید توسط شخص متقاضی تهیه شود.

5. ثبت نام وام اشتغال زایی بنیاد برکت چطور انجام می‌شود؟

برای حمایت از کسب و کارها در مناطق محروم، بنیاد برکت وام اشتغال زایی را راه اندازی کرده است و برای ثبت نام وام اشتغال زایی بنیاد برکت شخص متقاضی ضمن دارا بودن شرایط لازم، باید به نشانی اینترنتی barakatfoundation.com مراجعه و از گزینه “سامانه‌های تولید و اشتغال” ثبت نام خود را انجام بدهد.

نکته مهم

شرایط اصلی برای دریافت وام اشتغال زایی بنیاد برکت این است که کسب و کار در یک شهرستان دارای حداقل یک منطقه محروم راه اندازی شود یا طبق فرمان ستاد اجرایی امام جزء مناطق هدف برای آبادانی باشد.

نتیجه گیری

تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی یکی از مشوق­‌های اصلی افرادی است که می­‌خواهند نسبت به راه اندازی کسب و کاری بعد از ورشکستگی اقدام کنند؛ اما سرمایه کافی ندارند. ارگان‌­های مختلف با امضا تفاهم نامه همکاری با بانک‌ها و یادگیری اصول مدیریت نسبت به معرفی افراد تحت پوشش خود جهت دریافت تسهیلات خود اشتغالی اقدام کنند.

اشخاص مختلف به خصوص مددجویان کمیته امداد، سازمان بهزیستی و زنان سرپرست خانوار برای این که به یک درآمد پایدار و دائم برسند می‌­توانند ضمن شرکت در دوره‌­های فنی و حرفه­‌ای و دریافت مدرک مرتبط، نسبت به دریافت تسهیلات بانکی کارآفرینی و وام اشتغال زایی اقدام کنند و شما نیز می‌توانید سوالاتتان را برایمان کامنت کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.