صدور صورتحساب الکترونیکی

تا به حال ثبت حسابداری صنعتی یا ثبت حسابداری تولیدی و یا ثبت حسابداری پیمانکاری انجام داده‌اید؟ با توجه به این که امروزه حسابداری به بخش جدایی ناپذیر برنامه مالی شرکت‌­های تولیدی، پیمانکاری و بازرگانی تبدیل شده است، بنابراین همه این کسب و کارها نیاز به جذب نیروی حسابدار برای انجام عملیات حسابداری دارند.

اگر شما به عنوان حسابدار وارد یک شرکت تولیدی یا پیمانکاری می­شوید، باید با نحوه ثبت اسناد مالی و حسابداری و چگونگی تهیه گزارشات مورد نیاز مدیران و سهامداران آشنا باشید، در مقاله پیش رو قصد داریم مطالبی مهم و ضروری در خصوص ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی و ثبت حسابداری پیمانکاری شرح دهیم.

خواندن مقاله ثبت حسابداری صنعتی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران و سهامداران کسب و کارها
مدیران و مشاوران مالی شرکت ها
حسابداران و علاقمندان به مباحث صنعتی و تولیدی و پیمانکاری
تازه حسابداران و کمک حسابداران

ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری پیمانکاری

تقریبا همه شما با مفهوم سند حسابداری آشنایی کافی دارید و می­‌دانید که هدف از ثبت یک سند در حسابداری، ثبت اطلاعات مربوط به یک رخداد مالی می‌­باشد.

به گونه‌­ای که این رخداد در آینده قابل پیگیری و اثبات باشد. با انجام ثبت حسابداری تولیدی در نهایت می­‌توانید به تهیه گزارش‌­های مورد نیاز واحد مربوطه اقدام کنید.

شاید هدف از ثبت سندها و نحوه ثبت آن مشابه هم باشد، اما باید بدانید که گاهی براساس شرایط کاری در یک واحد کسب و کاری، سندی باید ثبت شود که در واحد دیگری نیاز به ثبت آن سند نیست، به عنوان مثال هر چند ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری پیمانکاری در موارد متعدد مشابه یکدیگر است، اما ثبت­‌های متفاوتی نیز دارند.

انواع اسناد در ثبت حسابداری تولیدی

انواع اسناد در حسابداری تولیدی یا به عبارتی انواع سندهایی که در یک واحد تولیدی باید ثبت شود، براساس ماهیت حساب‌ها و ماهیت فعالیت واحد تولیدی، شامل اسنادی می‌باشد که در تصویر زیر نام برده‌ایم.

انواع اسناد و ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی

ثبت حسابداری تولیدی به بهای تمام شده و کالای فروش رفته مربوط می‌شود

انواع اسناد در ثبت حسابداری پیمانکاری

اما می‌­دانید که در حسابداری پیمانکاری با توجه به ماهیت فعالیتی که انجام می‌­دهند، برخلاف ثبت حسابداری تولیدی خرید مواد اولیه، فروش، بهای تمام شده کالای فروش رفته وجود ندارد؛ بنابراین این شرکت­‌ها باید مطابق فعالیت خود، نسبت به صدور سند حسابداری اقدام کنند. از جمله این اسناد به موارد زیر می‌­توانیم اشاره کنیم:

    • سند هزینه‌ها
    • سند تنخواه
    • سند ضمانت نامه‌های دریافتی و پرداختی
    • سند حقوق و دستمزد
    • سند مدیریت نقدینگی
    • سند درآمد
    • سند سود(زیان)
نکته مهم

اگر بخواهید به عنوان حسابدار پیمانکاری فعالیت کنید باید روش انجام حسابداری برای قراردادهای پیمانکاری ساختمان، پیمانکاری طرح‌های عمرانی، پیمانکاری پروژه و پیمانکاری خدماتی آشنایی داشته باشید.

انواع ثبت حسابداری صنعتی

همانطور که می‌دانید ثبت حسابداری تولیدی و ثبت حسابداری پیمانکاری و ثبت حسابداری صنعتی با یکدیگر متفاوت است، برای آشنایی بیشتر با ثبت حسابداری صنعتی در ادامه به ثبت حسابداری معادن، ثبت حسابداری مرغداری و گاوداری اشاره شده است که می‌توانید در نرم افزار حسابداری صنعتی انجام دهید.

انواع ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی و ثبت حسابداری پیمانکاری

ثبت اسناد مالی و حسابداری جزء مهم‌ترین بخش‌های یک سازمان می‌باشد

ثبت حسابداری معادن

فرض کنید شخصی اقدام به خرید معدن به همراه ماشین آلات نموده است، بعد از انجام هزینه‌­هایی اقدام به برداشت و سپس فروش می‌­نماید، حال با توجه به سایر فعالیت­‌ها و هزینه­‌های صورت گرفته ثبت­ های حسابداری معادن به شرح زیر می­‌تواند باشد:

  • منابع طبیعی- معدن سنگ (بدهکار)
  • ماشین آلات (بدهکار)
    • بانک (بستانکار)

 

  • هزینه­‌های انجام شده (بدهکار)
    • بانک /صندوق/ تنخواه (بستانکار)

علاوه بر موارد فوق باید ثبت حسابداری مربوط به هزینه استهلاک معدن، ماشین آلات، فروش، درآمد، حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های متحمل شده نیز توسط حسابداری ایجاد شود.

ثبت های حسابداری مرغداری

در مرغداری نیز ثبت حسابداری مربوط به سرمایه، دارایی، هزینه خرید جوجه، مواد غذایی، آب، برق، گاز مصرفی، حقوق و دستمزد پرسنل، مالیات بر ارزش افزوده خرید، بیمه تامین اجتماعی پرسنل، استهلاک ماشین آلات و ساختمان­‌ها، فروش، درآمد، سود(زیان) باید توسط حسابدار ایجاد شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

ثبت های حسابداری گاوداری

ثبت حسابداری در گاوداری نیز همانند واحد مرغداری است، به عبارت دیگر در یک گاوداری نیز با توجه به اینکه خرید دارایی، هزینه و درآمد، سود و زیان، استهلاک و حقوق و دستمزد رخ می­‌دهد، باید نسبت به ثبت حسابداری آن­‌ها توسط واحد حسابداری اقدام شود.

ثبت حسابداری تولیدی

ثبت حسابداری تولیدی از خرید مواد اولیه شروع می­‌شود و با پرداخت هزینه­‌های مستقیم، غیر مستقیم، بهای تمام شده کالای نیمه ساخته و ساخته شده، بهای تمام شده فروش ادامه می­‌یابد تا در نهایت به سود(زیان) حاصل از فعالیت تولیدی خاتمه می­‌یابد.

ثبت حسابداری تولیدی در زمان تولید کالا

همانطور که می­‌دانید در حسابداری تولیدی برای تولید یک کالا باید مواد اولیه خریداری شود، بعد از خرید مواد اولیه و ورود آن به انبار باید مواد اولیه تحویل واحد تولید داده شود، سپس با تحمیل هزینه­‌های مربوط به برنامه حقوق و دستمزد، هزینه‌­های سربار کالای مورد نظر تولید می­‌شود. بنابراین ثبت حسابداری تولیدی کالا می‌­تواند به شرح جدول زیر باشد:

حساب بدهکار بستانکار
خرید مواد اولیه موجودی مواد
بانک
هزینه ­های حقوق و دستمزد هزینه حقوق و دستمزد
هزینه بیمه تامین اجتماعی
مالیات پرداختنی
بیمه پرداختنی
حقوق پرداختنی
هزینه‌­های سربار سربار ساخت
بانک
ارسال مواد اولیه به تولید کالای در جریان ساخت
سربار ساخت
موجودی مواد اولیه

بعد از ثبت سند حسابداری مربوط به تسهیم هزینه­‌های حقوق و دستمزد، بیمه تامین اجتماعی و سربار ساخت در نهایت دو سند طبق تصویر زیر باید ثبت شود تا ثبت حسابداری تولیدی در خصوص تولید کالا به اتمام برسد.

ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی در خصوص سربار ساخت

در زمان انتقال سربار ساخت حساب کالای در جریان ساخت بدهکار می‌شود

ثبت حسابداری شرکت پخش

شرکت­‌های پخش، دارای فرآیندی شامل دریافت سفارش، صدور فاکتور، ارسال کالا، تحویل، برگشت از فروش است؛ اگر شما به عنوان حسابدار شرکت پخش کار می­‌کنید، بعد از صدور فاکتور و با خروج کالا سند حسابداری به شرح زیر را باید صادر کنید:

    • بدهکاران تجاری/مشتری (بدهکار)
    • فروش (بستانکار)

با دریافت وجه نقد یا رسید دریافت مربوط به واریز مبلغ مربوط به فروش سند زیر را باید صادر کنید:

    • بانک/ وجه نقد (بدهکار)
    • بدهکاران تجاری/ مشتری (بستانکار)

در صورتی که کالایی برگشت خورده باشد، ثبت سند مربوط به برگشت کالا به شرح زیر الزامی خواهد بود:

    • برگشت از فروش (بدهکار)
    • بدهکاران تجاری/ مشتری (بستانکار)

علاوه بر ثبت­‌های فوق که مربوط به فروش کالا بود، شما باید سایر سندهای مربوط به هزینه‌­های عمومی، اجاره، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات را نیز بدانید و در شرکت پخش و با رخ دادن موارد یاد شده نسبت به صدور سند حسابداری مربوطه اقدام نمایید.

ثبت خرید مواد اولیه در ثبت حسابداری صنعتی

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره شد، با خرید مواد اولیه، موجودی مواد بدهکار می­‌شود و در مقابل طرف بستانکار آن با توجه به شیوه پرداخت تعیین می­‌شود، شیوه پرداخت می‌­تواند به صورت نقدی، بانک، صندوق، حساب­‌های پرداختنی تجاری، اسناد پرداختنی و یا تهاتر و به شرح زیر باشد:

    • مواد اولیه (بدهکار)
    • مالیات بر ارزش افزوده خرید(بدهکار)
    • هزینه حمل و نقل(بدهکار)
    • بانک /صندوق /حساب­‌های پرداختنی /اسناد پرداختنی (بستانکار)

ثبت حقوق و دستمزد در ثبت حسابداری صنعتی

ثبت سند حسابداری حقوق و دستمزد در ثبت حسابداری صنعتی یکی از مهم­‌ترین رویدادهای مالی است که معمولا به تاریخ آخرین روز ماه ثبت می­‌شود، ثبت بدهکار سند حقوق و دستمزد می­‌تواند شامل موارد زیر باشد:

اما ثبت بستانکار سند حقوق و دستمزد شامل موارد زیر می‌باشد:

    • مطالبات کارمندان به مبلغ حقوق
    • بستانکاران تجاری و غیرتجاری (اداره دارایی و تامین اجتماعی)

نکته:
در ثبت حسابداری صنعتی حقوق و دستمزد پرسنل واحد تولید باید مستقیما به حساب قیمت تمام شده و یا کار در جریان رفته منظور شود و در این مورد از ثبت مستقیم این سند در حساب هزینه خودداری نمایید.

نحوه ثبت هزینه‌­ها در ثبت حسابداری پیمانکاری

ثبت و گزارشگری پروژه‌های مالی پیمانکاری وظیفه حسابدار شرکت پیمانکاری است، ثبت حسابداری پیمانکاری با ثبت حسابداری تولیدی و ثبت حسابداری صنعتی تفاوت‌­هایی دارد؛ زیرا پروژه پیمانکاری دارای طول عمر طولانی بوده و هزینه‌ها و درآمدهای پروژه در طول زمان شناسایی می­‌گردد.

برای ثبت هزینه ها و درآمدها در نرم افزار حسابداری پیمانکاری شما باید از دو روش اصلی درصد پیشرفت و روش هزینه‌های انجام شده استفاده کنید، اما علاوه بر این دور روش اصلی از روش‌­های روش ارزش منصفانه، روش قراردادی، روش هزینه های مستقیم نیز می­‌توانید استفاده کنید.

نکته مهم

برای انتخاب روش مناسب در حسابداری پیمانکاری باید به شرایط خاص هر پروژه دقت و اقدام کنید.

ثبت حسابداری پیمانکاری صورت وضعیت با ارزش افزوده

یکی از ثبت­‌های اصلی در ثبت­ حسابداری پیمانکاری ، ثبت حسابداری صورت وضعیت پیمانکاری با ارزش افزوده است، ثبت مذکور به شرح زیر می‌باشد:

بدهکاران تجاری (کارفرما) (بدهکار)

سپرده حسن انجام کار (بدهکار)

سپرده بیمه (بدهکار)

پیش دریافت درآمد (بدهکار)

درآمد پیمان (بستانکار)

مالیات بر ارزش افزوده (بستانکار)

ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری

هر شرکتی که در نظر بگیرید پرسنلی دارد و این پرسنل باید مطابق قانون و قرارداد منعقد شده، حقوق دریافت کنند؛ اما وظیفه شما به عنوان حسابدار این است که بعد از انجام محاسبات حقوق و دستمزد، نسبت به ثبت سند حسابداری و پرداخت حقوق اقدام نمایید، در ثبت سند حقوق و دستمزد باید به مراکز هزینه، شناسایی بدهی‌های مالیاتی و بیمه دقت فراوانی کنید.

ثبت حقوق و دستمزد در ثبت حسابداری تولیدی

همانطور که می‌­دانید در حسابداری تولیدی، تعیین بهای تمام شده اهمیت زیادی دارد و با توجه به اینکه هزینه حقوق و دستمزد بخش زیادی از هزینه­‌های تولید را شامل می­‌شود، بنابراین هزینه حقوق و دستمزد در حساب کنترل حقوق و دستمزد ثبت می­‌شود که سند آن به شرح زیر است:

حساب کنترل حقوق و دستمزد (بدهکار)

مالیات پرداختنی (بستانکار)

بیمه پرداختنی (بستانکار)

حقوق پرداختنی ( بستانکار)

با توجه به اینکه هزینه حقوق و دستمزد باید به تولید تخصیص داده شود بنابراین سند تصویر زیر نیز باید ثبت شود.

ثبت حسابداری تولیدی در خصوص اسناد حقوق و دستمزد

در ثبت حسابداری تولیدی حساب کنترل حقوق و دستمزد بستانکار می‌شود

ثبت حقوق و دستمزد در  ثبت حسابداری پیمانکاری

اگر پیمانکار به صورت مستقیم اقدام به پرداخت حقوق پرسنل می­‌کند، ثبت سند حقوق و دستمزد آن به صورت زیر است و بعد از پرداخت، بانک بستانکار و طرف بستانکارهای سند زیر بدهکار می­‌شود.

ثبت های حقوق و دستمزد در ثبت حسابداری پیمانکاری

در ثبت حسابداری پیمانکاری در خصوص حقوق باید حساب مالیات و بیمه بستانکار شوند

اما در صورتی که حقوق کارگران پیمانکار از طرف کارفرما پرداخت می‌­شود و سپس در صورت وضعیت لحاظ می‌­شود، باید سندهای تصویر زیر در دفاتر پیمانکار ثبت شود.

ثبت حسابداری پیمانکاری در دفاتر پیمانکار

ثبت حسابداری پیمانکاری حقوق و دستمزد زمانی که کارفرما واریز می‌کند

ثبت­‌های شرکت­‌های سهامی عام و خاص

در رابطه با انواع ثبت­ حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری پیمانکاری در مطالب قبل توضیحاتی ارائه شد؛ اما در خصوص شرکت‌های سهامی باید بدانید که مثل سایر شرکت‌ها ثبت‌ حسابداری مخصوصی دارند، ثبت حسابداری شرکت‌ های سهامی در دو مرحله صورت می‌گیرد که به شرح موارد زیر می‌باشد:

    1. با توجه به نوع شرکت سهامی عام یا خاص و دستورالعمل‌های لازم برای حداقل سرمایه شرکت و درصد تعهد شده از این میزان سرمایه در حسابی به نام حساب شرکت در شرف تاسیس سپرده گذاری می‌شود و در دفاتر غیررسمی شرکت سهامی ثبت می‌شود.
    2. بعد از آن که شرکت‌های سهامی عام اقدام به پذیره نویسی کردند و بخشی از سهام تعهد شده به حساب جاری واریز گردید، حساب شرکت در شرف تاسیس بسته شده و مانده آن به دفاتر رسمی شرکت سهامی منتقل می­‌شود.

ثبت های حسابداری فروش سهام

تا اینجای مقاله در خصوص ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی و همچنین ثبت حسابداری پیمانکاری توضیحاتی را ارائه دادیم، در این قسمت از مطالبات قصد داریم در خصوص فروش سهام و ثبت‌های آن نیز توضیح دهیم.

سهام شرکت­‌های سهامی در بازارهای اولیه‌­ به صورت نقد یا تعهدی به فروش می‌­رسد، اگر سهام به صورت تعهدی به فروش برسد معمولا بخشی از آن به صورت نقد و مابقی از متعهدین در یافت می­‌شود.

در صورت فروش سهام به صورت نقدی از دیدگاه حسابداری، حساب­‌ها ممکن است با صرف سهام یا کسر سهام روبرو شوند، در صورت فروش تعهدی از دیدگاه حسابداری، بحثی که مطرح می شود در رابطه با شناسایی سرمایه و صرف سهام است، صرف سهام هنگام ایجاد تعهد و سرمایه­‌ی سهام در زمان صدور سهام برای سهامداران ذینفع، شناسایی می­‌شود.

فرض کنید یک شرکت سهامی 600 سهام عادی با ارزش اسمی 1000 ریالی به مبلغ هر سهم 1200 ریال و 2200 سهام ممتاز 10 درصد با ارزش اسمی 400 ریالی به مبلغ هر سهم 650 ریال منتشر و نقدا فروخته است، ثبت سند حسابداری فروش سهام به شرح تصویر زیر می‌باشد.

ثبت حسابداری فروش سهام در دفاتر

در زمان فروش سهام حساب های سهام و صرف آن بستانکار می‌شوند

نتیجه گیری

گاهی براساس شرایط کاری سندی باید ثبت شود که در واحد دیگری نیاز به آن نیست، هر چند ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری پیمانکاری در موارد متعدد مشابه یکدیگر است، اما ثبت­‌های متفاوتی نیز دارند. ثبت حسابداری تولیدی از خرید مواد اولیه شروع می­‌شو تا در نهایت به سودر (زیان) حاصل از فعالیت تولیدی خاتمه می­‌یابد.

در مقاله‌ای که خواندید در خصوص ثبت حسابداری صنعتی و ثبت حسابداری تولیدی و ثبت حسابداری پیمانکاری توضیحاتی ارائه داده شد و مثال‌هایی نیز شرح دادیم؛ در انتها اگر سوالی در خصوص ثبت حسابداری صنعتی یا ثبت حسابداری تولیدی دارید در دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "انواع سند در حسابداری پیمانکاری کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سند هزینه‌ها، سند تنخواه، سند ضمانت نامه‌های دریافتی و پرداختی، سند حقوق و دستمزد، سند مدیریت نقدینگی، سند درآمد و سند سود(زیان)" } },{ "@type": "Question", "name": "ثبت حسابداری تولیدی از چه مرحله ای شروع می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ثبت حسابداری تولیدی از خرید مواد اولیه شروع می­‌شود و با پرداخت هزینه­‌های مستقیم، غیر مستقیم، بهای تمام شده کالای نیمه ساخته و ساخته شده، بهای تمام شده فروش ادامه می­‌یابد تا در نهایت به سود(زیان) حاصل از فعالیت تولیدی خاتمه می­‌یابد." } },{ "@type": "Question", "name": "بعد از صدور فاکتور و خروج کالا چه ثبتی در شرکت های پخش انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بدهکاران تجاری/مشتری (بدهکار) فروش (بستانکار)" } },{ "@type": "Question", "name": "در حسابداری پیمانکاری از چه روش هایی برای ثبت هزینه و درآمد استفاده می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای ثبت هزینه ها و درآمدها در نرم افزار حسابداری پیمانکاری شما باید از دو روش اصلی درصد پیشرفت و روش هزینه‌های انجام شده استفاده کنید، اما علاوه بر این دور روش اصلی از روش‌­های روش ارزش منصفانه، روش قراردادی، روش هزینه های مستقیم نیز می­‌توانید استفاده کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "در مرغداری چه ثبت هایی انجام می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در مرغداری نیز ثبت حسابداری مربوط به سرمایه، دارایی، هزینه خرید جوجه، مواد غذایی، آب، برق، گاز مصرفی، حقوق و دستمزد پرسنل، مالیات بر ارزش افزوده خرید، بیمه تامین اجتماعی پرسنل، استهلاک ماشین آلات و ساختمان­‌ها، فروش، درآمد، سود(زیان) باید توسط حسابدار ایجاد شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.