صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا تا به حال چیزی در مورد حسابداری بانکی شنیده‌اید؟ حسابداری بانکی زیرشاخه‌ی تخصصی علم برنامه حسابداری است که به ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارشگری فعالیت‌ها و رویدادهای مالی در بانک‌ می‌پردازد، در واقع حسابداری بانک زبان تجارت بانک‌ها به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت حسابداری و امور مربوط به آن در این مقاله قصد داریم چگونگی و نحوه تهیه صورت مغایرت بانکی و امور مهم حسابداری مربوط به امور بانکی را شرح دهیم تا اگر علاقمند به حسابداری در بانک هستید بتوانید با اصول آن آشنا شوید.

خواندن مقاله حسابداری بانکی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
حسابداران بانک و علاقمندان به این حرفه

کاربرد حسابداری بانکی چیست؟

گفتیم که یکی از شاخه های حسابداری، حسابداری امور بانکی است. حسابداری بانکی به عنوان یک ابزار ضروری برای مدیریت و کنترل فعالیت‌های بانکی نقشی حیاتی در ثبات و کارآیی نظام بانکی ایفا می‌کند.

همچنین حسابداری بانکی به عنوان یک زیرشاخه تخصصی از علم حسابداری کاربردهای فراوانی در بخش‌های مختلف نظام بانکی دارد که در تصویر زیر مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

کاربردهای حسابداری بانکی به صورت نمودار

حسابداری بانکی موجب ارائه صورت های مالی دقیق و مدیریت ریسک می‌شود

اکنون که با کاربردهای حسابداری امور بانکی آشنا شدید، بهتر است که توضیحات هر یک را نیز بدانید:

    • ارائه اطلاعات مالی: حسابداری بانکی با ارائه گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های دقیق از وضعیت مالی بانک به مدیران در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه و راهبردی کمک می‌کند، این اطلاعات برای مواردی مانند تخصیص منابع، سرمایه‌گذاری، مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی استراتژیک ضروری است.

علاوه بر آن حسابداری بانکی با ارائه گزارش‌های مالی شفاف و قابل اعتماد به سرمایه‌گذاران نیز اطلاعات لازم را برای ارزیابی وضعیت مالی و سودآوری بانک و تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند، همچنین حسابداری بانک به مراجع نظارتی و ذینفعان نیز اطلاعاتی ارائه می­‌کند.

    • انطباق با قوانین و مقررات: یکی از مهم‌ترین کاربردهای حسابداری بانک اطمینان از انطباق بانک با قوانین و مقررات بانکی مربوطه است، این قوانین و مقررات شامل الزامات گزارشگری مالی، قوانین ضد پولشویی، مقررات مربوط به سرمایه، و سایر مقررات بانکی می‌شود.

حسابداری بانکی با ثبت دقیق و صحیح تراکنش‌ها تهیه گزارش‌های مالی دقیق و به موقع و انجام فرآیندهای کنترل داخلی به بانک‌ها کمک می‌کند تا با این قوانین و مقررات انطباق داشته باشند.

    • مدیریت ریسک: فعالیت‌های بانکی با ریسک‌های مختلفی مانند ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی، ریسک عملیاتی، ریسک بازار و ریسک قانونی همراه است.

حسابداری بانک با شناسایی ارزیابی و اندازه‌گیری این ریسک‌ها به مدیران بانک در اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت و کاهش این ریسک‌ها کمک می‌کند، این امر به حفظ ثبات و کارآیی بانک و جلوگیری از ضرر و زیان‌های مالی کمک می‌کند.

    • محاسبه مالیات‌ها: بانک‌ها مانند سایر اشخاص حقوقی موظف به پرداخت مالیات‌های مختلفی از جمله مالیات بر درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات تکلیفی هستند، حسابداری بانک با محاسبه دقیق مالیات‌های مشمول پرداخت به بانک‌ها کمک می‌کند تا به تعهدات مالیاتی خود عمل کنند و از بروز جرایم مالیاتی جلوگیری کنند.
    • ارائه گزارش‌های مالی شفاف و پاسخگو: حسابداری بانک با ارائه گزارش‌های مالی شفاف و دقیق به ذینفعان مختلف بانک از جمله مدیران، سرمایه‌گذاران، مراجع نظارتی، مشتریان و کارکنان اطلاعات لازم برای درک عملکرد مالی بانک و پاسخگویی در قبال اقدامات خود را فراهم می‌کند، این امر به ایجاد اعتماد و اطمینان بین بانک و ذینفعان آن کمک می‌کند.

تفاوت حسابداری بانکی و شرکتی چیست؟

برنامه حسابداری شرکتی و بانکی هر دو زیرشاخه‌هایی از علم حسابداری هستند که به ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارشگری فعالیت‌های مالی می‌پردازند. با این حال بین این دو رشته تفاوت‌های اساسی وجود دارد:

ویژگی حسابداری بانکی حسابداری شرکتی
نوع فعالیت فعالیت‌های مالی بانک‌ها فعالیت‌های مالی شرکت‌ها در انواع مختلف صنایع
تمرکز مدیریت نقدینگی، انطباق با مقررات و مدیریت ریسک سودآوری، مدیریت هزینه‌ها و ارزش‌گذاری دارایی‌ها
گزارشگری استانداردهای حسابداری بانکی خاص استانداردهای حسابداری پذیرفته شده عمومی
مهارت‌­ها و دانش قوانین و مقررات بانکی، محصولات و خدمات بانکی و مدیریت ریسک بانکی اصول حسابداری، مدیریت مالی و تجزیه و تحلیل کسب و کار
فرصت‌­های شغلی خزانه‌داری، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌ها، حسابرسی داخلی و انطباق حسابداری مالی، حسابداری مدیریتی، حسابرسی داخلی و مالیات

انتخاب بین حسابداری شرکتی و بانکی به علایق، مهارت‌ها و اهداف شغلی شما بستگی دارد؛ اگر به امور مالی بانکی، مقررات بانکی و مدیریت ریسک علاقه دارید حسابداری بانکی ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد و اگر به اصول حسابداری، مدیریت مالی و تجزیه و تحلیل کسب و کار علاقه دارید حسابداری شرکتی ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد.

شغل حسابدار امور بانکی و وظایف آن

حسابدار امور بانکی که به عنوان متخصص حسابداری بانکی یا کارمند حسابداری بانک نیز شناخته می‌شود، نقشی حیاتی در سیستم بانکی ایفا می‌کند. وظایف حسابدار امور بانکی را در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

وظایف حسابداری بانکی

تمامی گزارشاتی که بانک ارائه می‌دهد باید مطابق مقررات باشد

حسابداران امور بانکی نقش مهمی در حفظ ثبات و کارآیی سیستم بانکی ایفا می‌کنند، با ارائه اطلاعات دقیق و قابل اعتماد کمک به انطباق با قوانین و مقررات و مدیریت ریسک‌های مالی به بانک‌ها کمک می‌کنند تا به طور موثر و مسئولانه عمل کنند.

اگر شما به امور مالی، حسابداری و سیستم بانکی علاقه دارید، شغل حسابدار امور بانکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد؛ زیرا این شغل چالش‌ برانگیز و پویا است و فرصت‌های پیشرفت شغلی مختلفی را به شما ارائه می‌دهد.

درآمد حسابداری بانکی

درآمد حسابداران بانکی در ایران به طور قابل توجهی به عوامل مختلفی از جمله موارد زیر بستگی دارد:

    • سابقه و تجربه کاری: به طور کلی هر چه سابقه و تجربه کاری یک حسابدار بانکی بیشتر باشد درآمد او نیز بیشتر خواهد بود.
    • مهارت‌ها و تخصص: حسابداران بانکی که دارای مهارت‌ها و تخصص‌های خاص مانند حسابداری بین‌المللی یا حسابداری بانکداری اسلامی هستند می‌توانند درآمد بیشتری کسب کنند.
    • نوع کارفرما: حسابداران بانکی که در بانک‌های دولتی یا موسسات مالی بزرگ کار می‌کنند، معمولاً حقوق بیشتری نسبت به حسابداران بانکی که در بانک‌های خصوصی کوچک یا موسسات اعتباری کار می‌کنند دریافت می‌کنند.
    • محل کار: حسابداران بانکی که در شهرهای بزرگ یا مناطق با هزینه زندگی بالا کار می‌کنند؛ معمولاً حقوق بیشتری نسبت به حسابداران بانکی که در شهرهای کوچک یا مناطق با هزینه زندگی پایین کار می‌کنند دریافت می‌کنند.

با توجه به این عوامل، میانگین درآمد ماهانه حسابداران بانکی در ایران در سال 1403 بین 10 تا 30 میلیون تومان برآورد می‌شود.

آموزشگاه حسابداری فرداد

آموزش حسابداری بانکی

حسابداری یک رشته گسترده و متنوع است که به ثبت، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل و گزارش اطلاعات مالی مربوط به یک کسب و کار یا سازمان می‌پردازد، حسابداران نقش حیاتی در اطمینان از صحت و سلامت مالی یک سازمان ایفا می‌کنند و از اطلاعات مالی برای کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی استفاده می‌کنند. راه‌های مختلفی برای آموزش حسابداری بانکی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشد:

اولین راه دوره‌های دانشگاهی می‌باشد که شامل دوره‌های زیر است:

    • کارشناسی حسابداری: این رشته پایه و اساس حسابداری و اصول حسابداری مالی، حسابداری دولتی، حسابداری بهای تمام شده، حسابرسی، حسابداری مالیاتی و سیستم‌ اطلاعات حسابداری را آموزش می‌دهد.
    • کارشناسی ارشد حسابداری: این دوره دانش تخصصی عمیق‌تری را در زمینه‌های خاص حسابداری مانند حسابداری دولتی، حسابداری بازرگانی، حسابداری مالیاتی و حسابرسی ارائه می‌دهد.
    • دکتری حسابداری: این بالاترین سطح تحصیلات در رشته حسابداری است و به دانشجویان امکان می‌دهد تا در زمینه تحقیقات حسابداری تخصص پیدا کنند.

ممکن است شخصی بخواهد، آموزش‌ها را در فضایی غیر از فضای دانشگاه یاد بگیرد که این شامل دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت می‌باشد:

    • موسسات آموزشی: بسیاری از موسسات آموزشی دوره‌های کوتاه‌مدت حسابداری بانکی را ارائه می‌دهند که بر موضوعات خاصی مانند حسابداری تسهیلات، حسابداری اعتبارات اسنادی، حسابداری سپرده‌ها یا مدیریت ریسک تمرکز دارند.
    • انجمن‌های حرفه‌ای: انجمن‌های حرفه‌ای حسابداری مانند انجمن حسابداران رسمی ایران دوره‌های آموزشی حسابداری بانکی را برای اعضای خود ارائه می‌دهند.
    • دوره‌های آنلاین: بسیاری از دوره‌های آنلاین حسابداری بانکی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را در زمان و مکان خود بگذرانید.

و مورد ذیگر برای یادگیری، آموزش ضمن خدمت است، بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی به کارکنان خود آموزش‌های ضمن خدمت در زمینه حسابداری بانکی ارائه می‌دهند، این آموزش‌ها می‌توانند شامل دوره‌های کلاسیک، کارگاه‌های آموزشی یا برنامه‌های آموزش آنلاین باشند.

و یا شخص به صورت خودآموزی اقدام می‌کند. شما می‌توانید با مطالعه کتاب‌ها، مقالات و وب‌سایت‌ها به تنهایی حسابداری بانکی را یاد بگیرید منابع آموزشی بسیاری به صورت آنلاین و چاپی در دسترس است.

نکته مهم

انتخاب بهترین روش آموزش حسابداری بانکی به نیازها، علایق و سبک یادگیری شما بستگی دارد، اگر به دنبال یک برنامه تحصیلی جامع هستید دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در رشته حسابداری بهترین گزینه است. اگر به دنبال یادگیری موضوعات خاص حسابداری بانکی هستید می‌توانید در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت شرکت کنید و اگر بودجه محدودی دارید یا می‌خواهید در زمان خود یاد بگیرید می‌توانید از طریق خودآموزی حسابداری بانکی را یاد بگیرید.

آموزش انواع ثبت در حسابداری بانکی

در حسابداری بانکی انواع مختلفی از تراکنش‌ها وجود دارد که هر کدام باید به درستی ثبت شوند، ثبت صحیح این تراکنش‌ها برای ارائه گزارش‌های مالی دقیق و حفظ سلامت مالی بانک ضروری است. در تصویر زیر به برخی از رایج‌ترین انواع ثبت در حسابداری بانک پرداخته‌ایم.

ثبت حسابداری بانکی

سپرده‌ها و برداشت‌ها جزء رایج‌ترین ثبت‌های بانکی هستند

اکنون که با رایج‌ترین ثبت‌های حسابداری امور بانکی آشنا شدید، بگذارید هر یک را به صورت جداگانه نیز توضیح دهیم:

اولیت ثبتی که در حسابداری بانک رایج می‌باشد، ثبت‌های سپرده‌ها است که در ادامه با انواع سپرده‌ها این موضوع را توضیح خواهیم داد.

  • سپرده‌های قرض‌الحسنه: این سپرده‌ها سود مشخصی ندارند و وجوه سپرده‌گذاران در قالب تسهیلات به اشخاص واجد شرایط پرداخت می‌شود.

سپرده‌های قرض‌الحسنه (بدهکار)

حساب جاری بانک (بستانکار)

  • سپرده‌های پس‌انداز: این سپرده‌ها دارای نرخ سود مشخصی هستند و وجوه سپرده‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و کسب سود استفاده می‌شود.

سپرده‌های پس‌انداز (بدهکار)

حساب جاری بانک (بستانکار)

  • سپرده‌های مدت‌دار: این سپرده‌ها برای مدت زمان مشخصی با نرخ سود از پیش تعیین شده نزد بانک نگهداری می‌شوند.

سپرده‌های مدت‌دار (بدهکار)

حساب جاری بانک(بستانکار)

دومین مورد مربوط به ثبت برداشت‌ها می‌باشد.

  • برداشت نقدی: برداشت وجه نقد توسط سپرده‌گذاران از طریق مراجعه به شعبه یا دستگاه‌های خودپرداز.

حساب جاری بانک (بدهکار)

حساب سپرده (بستانکار)

  • حواله جات: انتقال وجه از حساب یک سپرده‌گذار به حساب دیگری در همان بانک یا بانک دیگر

حساب جاری بانک (بدهکار)

حساب سپرده (بستانکار)

  • چک: صدور چک توسط سپرده‌گذار برای پرداخت به اشخاص ثالث

حساب جاری بانک (بدهکار)

حساب سپرده (بستانکار)

سومین مورد، ثبت تسهیلات است که در ادامه این مورد را نیز توضیح خواهیم داد.

  • اعطای وام: پرداخت وام به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط

تسهیلات پرداختی (بدهکار)

حساب جاری بانک (بستانکار)

  • وصول اقساط وام: دریافت اقساط وام از وام‌گیرندگان

تسهیلات پرداختی (بدهکار)

حساب جاری بانک (بستانکار)

  • دریافت سود وام: دریافت سود وام از وام‌گیرندگان

سود تسهیلات (بدهکار)

حساب جاری بانک (بستانکار)

و مورد آخر ثبت سایر تراکنش‌ها می‌باشد.

  • خرید و فروش اوراق بهادار: ثبت خرید و فروش اوراق بهادار توسط بانک در حساب‌های مربوطه
  • پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان: ثبت سند حسابداری پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان در حساب‌های “حقوق و دستمزد” و “حساب جاری بانک” انجام می‌شود.
  • پرداخت هزینه‌ها: ثبت پرداخت هزینه‌های جاری بانک، مانند هزینه‌های آب، برق، تلفن در حساب‌های “هزینه‌ها” و “حساب جاری بانک” انجام می‌شود.

نکته:
نکاتی در مورد ثبت در حسابداری بانک وجود دارد که شامل 4 مورد زیر می‌باشد:

  1. دقت و صحت: ثبت تراکنش‌ها باید با دقت و صحت کامل انجام شود تا از بروز خطا و مغایرت جلوگیری شود.
  2. مستندات: برای هر تراکنش باید مستندات کافی، مانند فیش‌های سپرده، چک‌ها، صورتحساب‌ها وجود داشته باشد.
  3. به‌روزرسانی: ثبت تراکنش‌ها باید به طور روزانه یا در اسرع وقت انجام شود تا اطلاعات حسابداری بانک همیشه به‌روز باشد.
  4. نرم‌افزار حسابداری: استفاده از نرم‌افزار حسابداری مناسب می‌تواند به تسریع و تسهیل فرآیند ثبت تراکنش‌ها در حسابداری بانکی کمک کند.

آموزش حسابداری صورت مغایرت بانکی

مغایرت بانکی سندی است که در آن اطلاعات موجود در دفاتر حسابداری یک سازمان با اطلاعات مندرج در صورت حساب بانکی آن سازمان در یک دوره زمانی مشخص (معمولاً یک ماه) مقایسه و تطبیق داده می‌شود، هدف از تهیه صورت مغایرت بانکی شناسایی و رفع مغایرت بین این دو مجموعه اطلاعات و اطمینان از صحت و درستی موجودی حساب بانکی سازمان است.

موارد استفاده از صورت مغایرت بانکی شامل موارد زیر می‌باشد:

    • شناسایی و پیگیری چک‌های برگشتی
    • شناسایی و پیگیری واریز و برداشت‌­ها
    • کنترل و چک کردن موجودی حساب بانکی
    • کشف هرگونه خطا در تراکنش‌های بانکی
    • ارائه اطلاعات به مدیریت در زمینه وضعیت جریان پول سازمان

نحوه تهیه صورت مغایرت بانکی را در تصویر زیر توضیح داده‌ایم که می‌توانید آن را ذخیره و در هنگام مغایرت گیری کمک بگیرید.

چگونگی تهیه صورت مغایرت در حسابداری بانکی

برای صورت مغایرت باید صورتحساب بانک را ابتدا دریافت نمود

امروزه نرم‌افزارهای متعددی برای تهیه صورت مغایرت بانکی وجود دارد، که می‌توانند این فرآیند را به طور خودکار انجام دهند؛ استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند در صرفه‌جویی در وقت و کاهش خطا موثر باشد.

ثبت حسابداری وثیقه بانکی

ثبت حسابداری وثیقه بانکی به نوع وثیقه و نحوه استفاده از آن بستگی دارد. در حالت کلی، دو نوع ثبت حسابداری برای وثیقه بانکی وجود دارد که شامل توضیحات زیر می‌باشد:

ثبت سپرده گذاری وثیقه: هنگامی که یک شرکت یا شخص برای دریافت وام یا تعهدی از بانک وثیقه بانکی مانند سفته، چک، ضمانت نامه یا اوراق بهادار سپرده گذاری می کند دو ثبت حسابداری به شرح زیر انجام می شود:

ثبت اول:

وثیقه های بانکی سپرده شده (بدهکار)

بانک (بستانکار)

ثبت دوم:

در برخی از سیستم های حسابداری برای هر نوع وثیقه بانکی یک حساب جداگانه ایجاد می شود؛ در این حالت ثبت دوم به صورت زیر خواهد بود:

سفته های سپرده شده نزد بانک (بدهکار)

وثیقه های بانکی سپرده شده (بستانکار)

نکته مهم

در ثبت های حسابداری وثیقه بانکی باید به تاریخ سپرده گذاری یا برداشت وثیقه، نوع وثیقه، مبلغ وثیقه و کد حساب مربوطه توجه شود.

ثبت سند حسابداری کارمزد بانکی

کارمزد بانکی به هزینه هایی اطلاق می­‌شود که بانک ها در قبال ارائه خدمات مختلف بانکی به مشتریان خود دریافت می­‌کنند، این هزینه‌­ها می‌­تواند شامل کارمزد انتقال وجه، کارمزد صدور دسته چک، کارمزد برداشت وجه از دستگاه خودپرداز، کارمزد صدور ضمانت‌­نامه و سایر موارد باشد.

همچنین ثبت حسابداری کارمزد بانکی به نوع کارمزد و نحوه پرداخت آن بستگی دارد. در حالت کلی دو نوع ثبت حسابداری برای کارمزد بانکی وجود دارد:

ثبت پرداخت نقدی کارمزد بانکی: هنگامی که کارمزد بانکی به صورت نقدی به بانک پرداخت می­‌شود، یک ثبت حسابداری به شرح زیر انجام می‌­شود:

هزینه های بانکی (کارمزد) (بدهکار)

بانک (بستانکار)

ثبت پرداخت غیر نقدی کارمزد بانکی: هنگامی که کارمزد بانکی از طریق حساب بانکی شرکت یا شخص پرداخت می‌­شود دو ثبت حسابداری به شرح زیر انجام می­‌شود:

ثبت اول:

هزینه های بانکی کارمزد (بدهکار)

بانک (بستانکار)

ثبت دوم:

بانک (بدهکار)

حساب مربوطه (بستانکار)

نرم افزار حسابداری حساب بانکی باید چطور باشد؟

نرم افزار حسابداری، ابزاری است که به منظور ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات مالی یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده است.

این نرم افزارها به طور خودکار بسیاری از وظایف حسابداری را انجام می­‌دهند و به شما کمک می­‌کنند تا به طور دقیق و کارآمد وضعیت مالی خود را رصد کنید. یک نرم افزار حسابداری حساب بانکی ایده‌آل باید دارای ویژگی­‌هایی که در تصویر زیر نام برده‌ایم باشد و در زمان خرید نرم افزار حسابداری به این موارد دقت کنید.

ویژگی نرم افزارهای حسابداری بانکی

نرم افزار حسابداری بانکی باید بتواند گزارش‌ها را تحلیل نماید

بگذارید در ادامه مطالب، ویژگی‌های نام برده شده را بیشتر توضیح دهیم:

1- یکپارچه سازی با بانک ها:

  • توانایی اتصال به حساب­‌های بانکی مختلف و دریافت خودکار تراکنش‌­ها
  • به روزرسانی خودکار موجودی حساب بانکی
  • امکان انجام تراکنش‌­های بانکی مانند انتقال وجه، پرداخت چک از طریق نرم افزار

2- مدیریت چک و اسناد:

  • صدور، ثبت و پیگیری چک‌­ها
  • اسکن و ذخیره­ سازی چک‌­ها و اسناد بانکی
  • امکان جستجو و گزارش‌­گیری از چک‌­ها و اسناد

3-گزارش ­دهی و تحلیل:

  • تولید گزارش‌­های متنوع از تراکنش­‌های بانکی، موجودی حساب، گردش چک‌­ها
  • امکان مقایسه عملکرد مالی در دوره­‌های مختلف
  • قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌­ها برای شناسایی روندها و اتخاذ تصمیمات آگاهانه

4- امنیت و سهولت استفاده:

  • استفاده از رمزگذاری قوی برای محافظت از اطلاعات
  • پشتیبان­‌گیری منظم از اطلاعات
  • محدود کردن دسترسی کاربران به اطلاعات بر اساس سطح مجوز آن‌ها
  • رابط کاربری ساده و کاربر پسند
  • ارائه راهنمایی و آموزش‌­های لازم به کاربران
  • پشتیبانی آنلاین و آفلاین از کاربران

5- قابلیت انعطاف پذیری:

  • قابلیت شخصی­ سازی نرم افزار برای نیازهای خاص هر کسب وکار
  • امکان اضافه کردن ماژول‌­های مختلف به نرم افزار
  • سازگاری با سیستم­‌های دیگر مانند نرم افزار حسابداری و نرم افزار CRM

نرم افزارهای حسابداری حساب بانکی متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی­‌های خاص خود را دارند، انتخاب بهترین نرم افزار به نیازها و بودجه هر کسب وکار بستگی دارد. برخی از محبوب­‌ترین نرم افزارهای حسابداری حساب بانکی در ایران شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. فرداد
  2. هلو
  3. سودا
  4. پاتوق
  5. همکاران سیستم
  6. حسابداری پویا
  7. مدیران

نرم افزار حسابداری فرداد در یک نگاه، امکان مدیریت یکپارچه و جزئی ترین امور مالی سازمان را برای مدیران فراهم نموده است، با استفاده از نرم افزار حسابداری فرداد می‌توانید تمام ماژول‌ها را با هم یکپارچه بسازید و اسناد به صورت اتوماتیک ثبت و صادر خواهند شد که این امر موجب سرعت در روند کارها و بهبود عملکرد خواهد شد.

مهم ترین پرسش و پاسخ ها درباره حسابداری بانکی

تا این‌جای مقاله شما را با ویژگی‌های حسابداری بانکی آشنا کردیم و همچنین تفاوت آن با حسابداری شرکتی را نیز بیان کردیم، آموزش حسابداری از پایه موجب می‌شود تا این موارد را به صورت جامع و کامل به یاد داشته باشید، در ادامه می‌خواهیم به 4 سوال پرتکرار حسابداری امور بانک پاسخ دهیم.

1- حسابداری بانکی چیست؟

حسابداری بانکی فرآیندی است که به ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات مربوط به تراکنش­‌های بانکی یک سازمان یا کسب وکار می‌پردازد، این اطلاعات شامل واریزها، برداشت ها، انتقالات، چک­‌ها و سایر رویدادهای مالی مرتبط با حساب‌­های بانکی می‌­باشد.

2- اهداف حسابداری بانکی چیست؟

حسابداری امور بانک دارای اهداف مهمی‌ می‌باشد که شامل موارد زیر است:

    • ارائه اطلاعات دقیق و بروز در مورد وضعیت حساب‌­های بانکی
    • کشف و پیشگیری از تقلب
    • انطباق با قوانین و مقررات
    • بهبود کنترل­‌های داخلی

3- چه نوع تراکنش‌­هایی در حسابداری بانکی ثبت می­‌شوند؟

تمام تراکنش‌­هایی که در حساب‌­های بانکی یک سازمان یا کسب و کار انجام می‌شوند باید در حسابداری بانکی ثبت شوند، این تراکنش­‌ها شامل موارد زیر می‌­باشند:

    • واریزها
    • برداشت‌­ها
    • انتقالات
    • کارمزدهای بانکی
    • سود سپرده
    • هزینه­ های مرتبط با حساب بانکی

4- چه نوع نرم افزارهایی برای حسابداری بانکی وجود دارند؟

نرم افزارهای حسابداری بانکی متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی­‌های خاص خود را دارند انتخاب بهترین نرم افزار به نیازها و بودجه هر کسب وکار بستگی دارد.

نتیجه گیری

حسابداری بانکی بخش مهمی از سیستم حسابداری هر سازمان یا کسب وکار است و این فرآیند به ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات مربوط به تراکنش­‌های بانکی می‌­پردازد و اطلاعات دقیق و بروز در مورد وضعیت حساب‌­های بانکی را ارائه می‌­دهد.

در مقاله‌ای که خواندید توضیحاتی در رابطه با حسابداری امور بانکی و اهداف و ویژگی‌های آن شرح دادیم تا بتوانید به صورت کامل و جامع با این موارد آشنا شوید، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابداران برای سپرده پس انداز چه ثبتی می‌زنند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "این سپرده‌ها دارای نرخ سود مشخصی هستند و وجوه سپرده‌گذاران برای سرمایه‌گذاری و کسب سود استفاده می‌شود. سپرده‌های پس‌انداز (بدهکار) حساب جاری بانک (بستانکار)" } },{ "@type": "Question", "name": "نرم افزار حسابداری بانکی چگونه باید چک‌ها را مدیریت کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "صدور، ثبت و پیگیری چک‌­ها، اسکن و ذخیره­ سازی چک‌­ها و اسناد بانکی و امکان جستجو و گزارش‌­گیری از چک‌­ها و اسناد" } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری بانکی چه فرآیندی می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری بانکی فرآیندی است که به ثبت، نگهداری و پردازش اطلاعات مربوط به تراکنش­‌های بانکی یک سازمان یا کسب وکار می‌پردازد، این اطلاعات شامل واریزها، برداشت ها، انتقالات، چک­‌ها و سایر رویدادهای مالی مرتبط با حساب‌­های بانکی می‌­باشد." } },{ "@type": "Question", "name": "در حسابداری بانک چه تراکنش‌هایی باید ثبت شوند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "واریزها، برداشت‌­ها، انتقالات، کارمزدهای بانکی، سود سپرده و هزینه­ های مرتبط با حساب بانکی" } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری بانکی چه هدف‌هایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "ارائه اطلاعات دقیق و بروز در مورد وضعیت حساب‌­های بانکی، کشف و پیشگیری از تقلب، انطباق با قوانین و مقررات و بهبود کنترل­‌های داخلی" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.