برای دریافت توکن امضای دیجیتال باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ در حال حاضر به دلیل استفاده روزافزون از اینترنت و دنیای مجازی در امور گوناگون اداری، تجاری، مالی و غیره، ضرورت امنیت در حفظ و انتقال داده‌ها بسیار حائز اهمیت شده است؛ تا فرآیند غیر حضوری امور با مطلوبیت تمام انجام شود و دریافت توکن امضای دیجیتال، یکی از راه‌های بالابردن امنیت داده‌ها و اطلاعات در دنیای مجازی می‌باشد.

با توجه به این موضوع که امروزه مواردی مثل امضای اسناد مالی و دسترسی به اطلاعات حساب‌های بانکی در بستر سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های اینترنتی صورت می‌گیرد، لازم است تا افراد برای برنامه مالی از توکن امضای دیجیتال، استفاده کرده و به عبارتی یک هویت اینترنتی داشته باشند؛ در این مطلب به آشنایی با نحوه ثبت نام توکن امضای دیجیتال، کاربردها و چگونگی نصب آن، می‌پردازیم.

مقاله دریافت توکن امضای دیجیتال را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران
دانشجویان رشته حسابداری

توکن امضای دیجیتال چیست؟

توکن امضای دیجیتال، در واقع اطلاعات رمزنگاری شده مالک آن می‌باشد که برای ذخیره مطمئن کلیدهای خصوصی، گواهی‌نامه‌های دیجیتال و امضای دیجیتال اسناد الکترونیکی استفاده می‌شود، این توکن‌ها معمولاً با رمز عبور یا پین، خصوصی‌سازی شده و برای احراز هویت کاربر در هنگام امضای اینترنتی قراردادها و اسناد، دسترسی به حساب بانکی، امضای دیجیتال در تراکنش‌های مالی به کار می‌روند.

توکن امضای دیجیتال، قطعه‌ای سخت افزاری است که رمزنگاری داده‌ها، نگهداری و حفاظت از امضای دیجیتال را فراهم می‌کند و همچنین داشتن آن برای استفاده از اغلب خدمات دولتی، لازم است. این توکن‌ها، اغلب به صورت USB یا کارت هوشمند طراحی شده‌اند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا از تهدیدات سایبری در امان بوده و در شرایطی امن به سیستم‌ها و سرویس‌های مختلف، دسترسی یابند.

آشنایی با دریافت توکن امضای دیجیتال

با توکن امضای دیجیتال می‌توانید اسناد و مدارک را رمزگشایی کنید

کاربردهای توکن امضای دیجیتال

می‌توان گفت که توکن امضای دیجیتال ابزاری مهم و حیاتی برای تضمین امنیت و صحت اطلاعات است. اوایل از این ابزار تنها برای امضای الکترونیکی اسناد و مدارک استفاده می‌شد ولی با گذر زمان، استفاده از این تکنولوژی افزایش یافت و کاربردهای متعددی پیدا کرد. کاربردهای توکن امضای دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

    • تایید صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات
    • امضای دیجیتال اسناد رسمی شرکت در سامانه مناقصات و مزایدات
    • امنیت در بانکداری الکترونیک
    • احراز هویت دیجیتال
    • پست الکترونیکی (ایمیل) امن
    • رمزنگاری و رمزگشایی اسناد و اطلاعات
    • امنیت در سامانه‌های پرداخت الکترونیکی
    • انتقال مطمئن اطلاعات در بستر اینترنت
    • قابل استفاده در سامانه‌های اظهارنامه‌ مالیاتی، خودرو، دفاتر اسناد رسمی، بورس و اوراق بهادار

مزایای دریافت توکن امضای دیجیتال

امضای دیجیتال ابزاری کارآمد و راهبردی است که مزایای بسیاری برای افراد و سازمان‌ها فراهم می‌کند، در این قسمت به برخی از مهم‌ترین مزایای دریافت توکن امضای دیجیتال اشاره کرده‌ایم:

    • امنیت بیشتر: امضای الکترونیکی از طریق رمزنگاری، صحت و تمامیت اسناد را تضمین می‌کند و مانع هرگونه جعل و انکار می‌شود. این کار امنیت تبادلات و معاملات الکترونیکی را به طور چشمگیری بالا می‌برد.
    • دسترسی آسان: از امضای دیجیتال می‌توان در هر مکان و زمان استفاده کرد؛ این ابزار همچنین موجب تسهیل و تسریع در امور می‌گردد.
    • رضایت کاربران: یکی دیگر از مزایای دریافت توکن امضای دیجیتال، جلب رضایت مشتریان، شرکا و ذینفعان می‌باشد. زیرا با استفاده از این تکنولوژی، افراد می‌توانند به جای حضور فیزیکی در شعب، دفاتر یا فروشگاه‌ها به سرعت امضای خود را ارائه دهند.
    • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها: با استفاده از امضای دیجیتال، دیگر نیازی به الزامات امضای دستی؛ مثل چاپ، پیش‌نویس، اسکن، پست و ارسال فیزیکی اسناد نیست و همین امر موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های مربوطه می‌شود.
    • سازگاری با محیط زیست: به کارگیری امضای دیجیتال با کاهش استفاده از کاغذ و سایر مواد فیزیکی همراه است. از این طریق می‌توان از آلودگی محیط زیست و اثرات مخرب جلوگیری کرد.
نکته مهم

در اتحادیه اروپا، امضای دیجیتال به عنوان امن‌ترین نوع امضای الکترونیکی شناخه می‌شود که می‌توان از آن برای امضای اکثر اسناد استفاده نمود.

آیا امضای دیجیتال قانونی است؟

در بسیاری از کشورها از جمله ایران، امضای دیجیتال اعتبار قانونی دارد و می‌تواند به جای امضای دستی به کار گرفته شود و همچنین یک مزیت برجسته امضای الکترونیکی، پشتوانه حقوقی آن در کشور است و از سال 1391 به بعد، استفاده از امضای دیجیتالی برای شرکت‌ها و افراد حقیقی میسر شده است. در حال حاضر امضای دیجیتال حتی برای استفاده از خدمات قوه قضاییه نیز کاربرد دارد.

از طرفی، قانون تجارت الکترونیکی ایران در ماده 7 در خصوص اعتبار قانونی امضای الکترونیک، این گونه بیان می‌کند که: “هرگاه قانون، وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیک مکفی است.” پس براساس این ماده، امضای الکترونیک خود به ‌تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می‌کند.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مراحل ثبت نام برای دریافت توکن امضای دیجیتال

پیش از طی کردن مراحل دریافت توکن امضای دیجیتال، باید در سامانه ثبت امضای الکترونیکی gica.ir ثبت نام کرد، ثبت نام امضای الکترونیکی شامل مراحل زیر می‌شود:

    • وارد سامانه ثبت نام غیرحضوری برای دریافت امضای الکترونیکی شوید.
    • از بالای صفحه بر روی “ثبت نام گواهی” کلیک کرده و گزینه “ثبت نام غیرحضوری گواهی الکترونیکی” را انتخاب نمایید.
    • در صفحه جدید بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.
    • مرحله بعدی، شامل تکمیل کردن اطلاعات هویتی، شماره همراه منطبق با کد ملی و سایر اطلاعات مورد نیاز می‌باشد.
    • در این مرحله رمز یکبار مصرف به تلفن همراه شما پیامک می‌شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید.
    • در مرحله آخر پس از تکمیل اطلاعات و بارگذاری مدارک لازم، باید رمز عبور مطمئن و قوی برای ورود به سامانه انتخاب کرده و در پایان بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.

در صورت درستی و کامل بودن اطلاعات، پیغام “ثبت نام با موفقیت انجام شد” را دریافت می‌کنید. به خاطر داشته باشید که نام کاربری شما برای ورود به سامانه کد ملی شما است.

مدارک برای دریافت توکن امضای دیجیتال

شماره‌ای که برای توکن امضای دیجیتال ثبت می‌شود باید به نام شخص باشد

قبل از شروع مراحل ثبت ‌نام در سامانه دریافت امضای الکترونیکی، مدارک و اطلاعات زیر را آماده کنید:

    • شماره تلفن همراه (سیم کارت متعلق به صاحب امضاء)
    • کد پستی ده رقمی
    • اطلاعات هویتی
    • آدرس پست الکترونیکی (ایمیل)
    • مدارک اسکن شده (کارت ملی)

سامانه ثبت نام غیر حضوری برای دریافت توکن امضای الکترونیکی

دریافت توکن امضای دیجیتال به صورت حضوری، چالش و مشکلاتی را با خود به همراه دارد؛ از جمله مشکلات ثبت نام حضوری، می‌توان به ناخوانا بودن برخی از فرم‌های تکمیل‌شده دستی، ناقص بودن مدارک، قطع مقطعی سرویس و زمان‌بر بودن اشاره کرد، در صورتی که این مشکلات در ثبت نام غیرحضوری وجود ندارند.

برای ثبت نام توکن امضای دیجیتال و درخواست آن به صورت غیرحضوری باید به سامانه مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام  gica.ir مراجعه کرده و فرم درخواست گواهی امضای الکترونیکی را تکمیل نمایید.

مراحل دریافت توکن امضای دیجیتال و استفاده از گواهی آن

پس از ثبت نام در سامانه ثبت امضای الکترونیکی gica.ir، باید مراحل زیر را برای دریافت توکن امضای دیجیتال و استفاده از گواهی آن طی کنید:

    • بعد از وارد شدن به سایت (با کدملی به عنوان نام کاربری و درج رمز ورود) از قسمت منو به بخش “ثبت درخواست گواهی الکترونیکی” رفته و از بین دو گزینه “ثبت درخواست گواهی” یا “ثبت درخواست گواهی از طریق “CSR یک مورد را انتخاب کنید.
    • در این مرحله باید نوع گواهی و محصول مورد نظر خود را مشخص کرده و بر روی گزینه “پیش ثبت نام” کلیک نمایید.
    • پس از گذراندن مرحله پیش ثبت نام و تکمیل کردن فرم مربوطه، باید هزینه ثبت نام امضای الکترونیکی را پرداخت کنید.
    • در صورت پرداخت موفق و به انجام رساندن ثبت نام، کد رهگیری و موفقیت آمیز بودن ثبت نام برای شما نمایش داده می‌شود. شما باید به همراه کد رهگیری و مدارک هویتی، به یکی از دفاتر ثبت نام که لیست آن‌ها در سایت قرار دارد، مراجعه و اقدام به دریافت توکن امضای دیجیتال، کنید.

نکته:
در صورتی که فرد در بخش ثبت درخواست گواهی الکترونیکی، گزینه “ثبت درخواست گواهی از طریق CSR” را انتخاب نماید، می‌تواند تمامی مراحل لازم را به صورت غیرحضوری و با احراز هویت مجازی، بدون نیاز به مراجعه به نهادی خاص، طی کند و توکن امضای دیجیتال را دریافت کند.

دریافت توکن امضای دیجیتال از سامانه مؤدیان

امروزه با توجه به استفاده روز افزون از سامانه‌های آنلاین و فضای مجازی، توجه به مسائل امنیتی اهمیت بسیار زیادی یافته است. توکن یا امضای دیجیتال نیز از ابزارهایی است که موجب برقراری امنیت کاربران در فضای مجازی می‌شود؛ به همین دلیل برای استفاده از خدمات برخی سایت‌ها مثل سامانه مودیان، دریافت توکن امضای دیجیتال الزامی شده است.

برای دریافت توکن امضای دیجیتال از سامانه مودیان، کافی است تا مراحل ذکر شده در قسمت قبلی را طی کنید که به طور خلاصه به شکل زیر می‌باشد:

ردیف دریافت توکن امضای دیجیتال از سامانه مودیان
1 ثبت نام در سامانه ثبت امضای الکترونیکی
2 وارد شدن به سایت و رفتن به بخش “ثبت درخواست گواهی الکترونیکی” در منو و سپس انتخاب یکی از دو گزینه “ثبت درخواست گواهی” یا “ثبت درخواست گواهی از طریق “CSR
3 مشخص کردن نوع گواهی و نوع محصول مورد نظر و کلیک بر روی گزینه “پیش ثبت نام”
4 پرداخت هزینه مربوط به ثبت نام و دریافت کد رهگیری، سپس با همراه داشتن مدارک لازم جهت دریافت توکن به دفاتر ثبت نام مراجعه نمایید.

دریافت توکن امضای دیجیتال از سامانه ستاد

اگر تاکنون تجربه استفاده از خدمات الکترونیکی دولتی را داشته باشید، به احتمال زیاد با سامانه ستاد ایران یا سامانه تدارکات الکترونیکی دولت آشنا می‌باشید، سامانه ستاد با هدف الکترونیکی کردن برنامه‌ها، فرآیندها و اتوماسیون اداری دولت، طراحی و راه‌اندازی شده تا مردم دسترسی آسان‌تری به امور دولتی داشته باشند.

همچنین سامانه ستاد ایران علاوه بر تمامی مزایا و خدماتی که ارائه داده، تسهیلاتی با عنوان توکن ستاد ایران نیز دارد که با استفاده از آن شرکت در مزایده‌ها و مناقصات دولتی در بستری امن برگزار می‌شود. نحوه دریافت توکن سامانه ستاد به شرح 3 مرحله زیر می‌باشد:

    1. سایت ستاد ایران را جستجو کنید و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، گزینه “امضای الکترونیکی” را انتخاب نمایید.
    2. در این مرحله باید، گزینه “ثبت نام گواهی امضای الکترونیکی” و سپس، گزینه “ثبت نام اینترنتی درخواست گواهی امضا الکترونیکی” را انتخاب کنید.
    3. در این قسمت، به سامانه ثبت امضای الکترونیکی ir هدایت می‌شوید و باید پس از ورود به پرتال و طی کردن مراحل ثبت درخواست گواهی الکترونیکی، کد رهگیری را اخذ نموده و به نزدیک‌ترین دفتر ثبت امضا برای دریافت توکن امضای دیجیتال مراجعه کنید.

ثبت امضای الکترونیکی ثنا

امروزه اغلب خدمات الکترونیک قضایی از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود؛ از جمله خدمات این سامانه می‌توان به پیگیری و ارائه دادخواست و اظهارنامه، مشاهده ابلاغیه، اخذ گواهی عدم سوء پیشینه، نوبت‌دهی آنلاین خدمات قضایی، محاسبه هزینه دادرسی اشاره کرد.

استفاده از خدمات این سامانه، مستلزم ثبت نام در آن و تکمیل اطلاعات هویتی، توسط فرد متقاضی می‌باشد و همچنین یکی از مراحل ثبت نام در سامانه ثنا، ثبت امضا الکترونیکی آنلاین در این سامانه است. ثبت امضای الکترونیکی در سامانه ثنا به صورت غیرحضوری امکان پذیر بوده و شامل مراحل زیر می‌باشد:

    1. به سامانه adliran.ir مراجعه کرده و گزینه ثبت نام اشخاص حقیقی را انتخاب نمایید.
    2. پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، متقاضی باید هزینه احراز هویت را پرداخت و عکس خود را ثبت نماید؛ در مرحله بعدی باید با لمس صفحه امضای خود را در کادر مربوطه وارد کنید.
    3. در آخر با کلیک بر روی Record a video و پس از آن انتخاب گزینه ارسال ویدئو، مراحل ثبت نام در سامانه ثنا و همچنین ثبت امضای الکترونیکی در ثنا به پایان می‌رسد و می‌توانید از امکانات این سایت استفاده کنید.

فرم درخواست گواهی امضای الکترونیکی

می‌توان گفت مهم‌ترین مرحله ثبت نام برای دریافت توکن امضای دیجیتال، تکمیل کردن فرم درخواست گواهی امضای الکترونیکی می‌باشد، در این قسمت برای اینکه شما با فرم مربوطه و اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای تکمیل کردن آن آشنا شوید، نمونه‌ای از فرم درخواست گواهی امضای الکترونیکی را در تصویر زیر قرار داده‌ایم.

فرم دریافت توکن امضای دیجیتال

نمونه فرم درخواست گواهی امضای دیجیتال

دریافت امضای الکترونیکی با گوشی

در گذشته، دریافت امضای الکترونیکی نیازمند مراجعه حضوری به مراکز صدور گواهی بود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی می‌توان به راحتی با استفاده از گوشی هوشمند امضای الکترونیکی را دریافت کرد، به ثبت رساندن و دریافت امضای الکترونیکی علاوه بر سیستم کامپیوتری از طریق گوشی تلفن همراه نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

نحوه دریافت امضای الکترونیکی با گوشی نیازمند طی کردن مراحل قبلی برای دریافت امضای دیجیتال در سامانه gica.ir می‌باشد که برای مرور در این قسمت نیز به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • ورود به حساب کاربری در سامانه ثبت امضای الکترونیکی
    • احراز هویت
    • پرداخت هزینه
    • فعالسازی و دریافت امضای الکترونیکی

دفاتر صدور گواهی امضای الکترونیکی

جهت صدور گواهی امضای الکترونیکی می‌توانید با همراه داشتن کد رهگیری و اصل مدارک آپلود شده در فرم درخواست گواهی، به نزدیک‌ترین دفتر ثبت نام مراجعه کرده و اقدام به دریافت گواهی خود نمایید، لیست دفاتر ثبت نام در منوی صفحه اصلی سایت gica.ir در قسمت “ثبت نام گواهی” در دسترس می‌باشد.

نحوه نصب و استفاده از توکن امضای دیجیتال

نحوه استفاده از توکن امضای دیجیتال، بستگی به این دارد که گواهی امضای دیجیتال شما به چه صورت قابل دسترسی است. اگر امضای دیجیتال روی تلفن همراه ثبت شده باشد، برای استفاده از آن نیاز به اقدامات خاصی نیست و با ورود به بستر امضا، می‌توان از توکن استفاده کرد.

اما اگر توکن امضای دیجیتال از نوع  USB (که رایج‌تر است) و مجزا از گوشی باشد، با توجه به نوع آن نحوه استفاده از آن هم می‌تواند تغییر کند. مراحل نصب و استفاده از امضای دیجیتال در این حالت به شرح موارد زیر می‌باشد:

    • توکن سخت افزاری خود را به سیستم کامپیوتر وصل کنید.
    • در این مرحله باید احراز هویت کنید، ابتدا نرم افزار مربوط به توکن را اجرا کنید و سپس پین خود را وارد کنید، در صورت نیاز رمز عبور توکن خود را نیز وارد نمایید.
    • سند مدنظر برای امضا را در نرم افزار یا مرورگر باز کرده و سپس گزینه “امضای دیجیتال” را انتخاب کنید.
    • توکن خود را برای تایید امضا وارد نمایید. (در برخی مواقع ممکن است لازم باشد دکمه‌ای را روی توکن فشار داده یا اثر انگشت خود را اسکن کنید.)
    • در صورت نیاز برای نهایی کردن امضا، اطلاعات تکمیلی مثل تاریخ و زمان را وارد کنید.
    • بر روی گزینه “تایید” یا “امضا” کلیک نمایید.
    • در آخر سند امضا شده را ذخیره کنید.

مشکل نصب توکن امضای دیجیتال

در برخی مواقع مشکلاتی در فرآیند نصب توکن امضای دیجیتال و احراز هویت، به وجود می‌آید؛ در این قسمت به دو مشکل شایع‌ در نصب توکن و رفع آن می‌پردازیم که به شامل توضیحات زیر می‌باشد:

    1. می‌توان گفت عمده‌ترین مشکل نصب توکن امضای دیجیتال، عدم وجود برنامه مناسب برای اجرای توکن در سیستم کامپیوتر یا تلفن همراه می‌باشد، در این شرایط فرد باید برنامه مورد نیاز را دانلود و اجرا کند. ( فایرفاکس و جاوا مناسب‌ترین نرم‌افزار هستند.)
    2. در برخی موارد مشکل نصب توکن امضای دیجیتال، به علت عدم هم‌خوانی نوع سیستم و نرم‌افزارهای موجود در سیستم است. برای رفع این مشکل، باید نوع سیستم و نرم افزارهای موجود در سیستم را بازبینی نموده و نرم افزارهای غیر مرتبط را حذف کرد.

مدت زمان دریافت و مهلت اعتبار پس از دریافت توکن امضای دیجیتال

اکثر مراکز درصورت مراجعه برای دریافت توکن امضای دیجیتال، همان روز گواهی را صادر می‌کنند. مدت زمان اعتبار گواهی امضای الکترونیکی در ایران دو سال است و پس از دو سال از تاریخ صدور، توکن منقضی می‌شود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود و همچنین برخی از گواهی‌های امضای دیجیتال نیز با توجه به نیاز و شرایط متقاضی می‌توانند برای مدت زمان کوتاه‌تری مانند یک سال صادر شوند.

چگونه امضای الکترونیکی بسازیم؟

پس از آشنایی با نحوه دریافت توکن امضای دیجیتال به صورت رسمی، بهتر است با چگونگی ایجاد یک امضای الکترونیکی نیز آشنا شوید؛ در حال حاضر همیشه پرینت کردن و امضا کردن اسناد به صرفه یا حتی ممکن نیست، در چنین حالتی داشتن امضای الکترونیکی ضروری است و استفاده از آن در حال گسترش است. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید امضای دیجیتال بسازید:

    • رسم و اسکن امضا با گوشی
    • استفاده از ابزارهای رایگان آنلاین مثل سایت CreateMySignature
    • استفاده از word
    • استفاده از نرم افزار Acrobat Sign
    • استفاده از Preview (برای مک بوک)

قیمت توکن امضای دیجیتال

قیمت توکن امضای دیجیتال، در هر سال و در خصوص اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین با توجه به نوع گواهی متغیر است، از آن‌جایی که تعرفه توکن امضای دیجیتال در هر سال تغییر می‌کند، افراد می‌توانند برای دریافت اطلاعات به روز از قیمت‌ها به سایت gica.ir مراجعه کرده و از بخش ثبت نام گواهی، از تعرفه گواهی الکترونیکی مطلع شوند.

دریافت توکن امضای دیجیتال و اهمیت آن

بعد از دریافت توکن امضای دیجیتال دیگر نمی‌توانید مشخصات را اصلاح کنید

5 پرسش و پاسخ مهم در زمینه توکن امضای دیجیتال

در مطالب در مورد دریافت توکن امضای دیجیتال که امروزه در امور اینترنت مانند شناسه یکتای مالیاتی، سامانه مودیان، سامانه ثنا و برای صدور صورتحساب الکترونیک استفاده می‌شود، صحبت کردیم و اکنون در پایان مقاله قصد داریم به 5 سوال پرتکرار امضای دیجیتال نیز پاسخ دهیم.

1. آیا می‌توان جزئیات اطلاعات را پس از دریافت توکن امضای دیجیتال تغییر داد؟

خیر! به دلایل امنیتی بعد از صدور گواهی، امکان تغییر یا اصلاح مشخصات به هیچ عنوان وجود ندارد و شخص برای تغییر مشخصات باید مجدد درخواست توکن امضای دیجیتال نماید و امضای قبل نیز باطل می‌شود.

2. آیا امکان کپی برداری از توکن امضای دیجیتال وجود دارد؟

در توکن امضای دیجیتال علاوه بر کلید عمومی، کلید خصوصی وجود دارد که فقط روی توکن بارگذاری می‌شود و امکان استخراج و کپی کردن آن وجود ندارد.

3. آیا می‌توان بعد از دریافت توکن امضای دیجیتال از آن به صورت اشتراکی استفاده کرد؟

امکان استفاده از توکن امضای دیجیتال به صورت اشتراکی وجود ندارد؛ به دلیل این‌که بعد از امضا کردن توسط صاحب توکن، مسئولیتی بر عهده مالک آن است که از لحاظ قضایی و قانونی قابل پیگیری می‌باشد.

نکته قابل توجه دیگر این است که نمی‌توان گواهی توکن را در چند کامپیوتر نیز به اشتراک گذاشت چون در امضای دیجیتال، افراد نیاز به کلید خصوصی دارند و تنها فرد صاحب امضا می‌تواند از کلید خصوصی استفاده کند.

4. در صورت مفقودی توکن امضای دیجیتال باید چه کرد؟

در صورت مفقود شدن گواهی، باید هر چه سریع‌تر این امر را به صادرکننده گواهی اطلاع داد تا نسبت به ابطال امضا و صدور مجدد گواهی اقدام شود.

5. چطور بفهمیم امضای الکترونیکی داریم؟

اشخاص به منظور اطلاع از وجود یا عدم وجود امضای الکترونیکی خود می‌توانند؛ به دفاتر ثبت اسناد رسمی یا صادرکننده گواهی مراجعه و با ارائه‌ی نامه اخذ شده از مراجع قانونی، امضای الکترونیکی خود را استعلام نمایند، توجه داشته باشید که اخذ نامه از مراجع قانونی برای این کار الزامی است.

نتیجه‌ گیری

در دنیای مدرن امروزی، افراد برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و این یکی از دلایل گسترش استفاده از تکنولوژی می‌باشد، یکی از ابزارهای پرکاربرد در این زمینه که تا سال‌های آینده نیز استفاده از آن بیشتر می‌شود، امضای دیجیتال است. دریافت توکن امضای دیجیتال به دلیل مزیت‌هایی مثل غیر قابل جعل و انکار بودن، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

درمقاله‌ای که خواندید در خصوص دریافت توکن سامانه مودیان و همچنین دریافت امضای دیجیتال مطالبی را ارائه دادیم و همچنین کاربرد و نحوه دریافت امضای دیجیتال را نیز شرح دادیم، در ادامه اگر سوال و یا پیشنهادی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.