صدور صورتحساب الکترونیکی

با کدام فرمول حسابداری آشنا هستید؟ حسابداری یکی از رشته­‌هایی است که ارتباط گسترده‌­ای با اعداد و ارقام دارد، برای استفاده از این اعداد و ارقام از فرمول‌­های زیادی معروف به فرمول­‌های حسابداری استفاده می‌­شود، اگر شما بخواهید به عنوان یک حسابدار مشغول به فعالیت شوید باید ابتدا با این فرمول­‌ها آشنایی کافی داشته باشید.

در مقاله پیش رو قصد داریم چند مورد از فرمول‌های حسابداری را برای استفاده در نرم افزار حسابداری به شما آموزش دهیم، تا بتوانید محاسبات مالی خود را با توجه به اصول حسابداری و بدون بروز مشکلی انجام دهید، این کار بهبود عملکرد سازمان و شرکت را سرعت می‌دهد.

خواندن مقاله فرمول حسابداری را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری

معادله حسابداری چیست؟

همانطور که در دوره آشنایی با حسابداری تماشا کردید، یکی از موارد اساسی در حسابداری ترازنامه است.

عنصر اصلی در ترازنامه، معادله حسابداری می­‌باشد؛ معادله حسابداری یا فرمول­‌های حسابداری یک معادله یا فرمول ساده ریاضی است که دارایی­‌ها و بدهی­‌های شرکت و حقوق صاحبان سهام را به نمایش می­‌گذارد.

هر چند همه شما با معادله حسابداری آشنایی کافی دارید، اما برای شناخت بیشتر معادله حسابداری که یکی از فرمول­‌های اصلی حسابداری است، به شرح زیر می‌­باشد:

دارایی = بدهی + سرمایه

حسابداری دو طرفه چیست؟

شما در حسابداری دو طرفه مبالغ مربوط به هر عملیات را حداقل در باید دو حساب مختلف ثبت نمایید، هدف از این نوع حسابداری، مرتب کردن دفاتر، کنترل دفاتر مالی و به طور کلی کاهش خطاها و اشتباهات است.

علاوه بر این با این نوع از روش حسابداری می‌­توانید نسبت به تطبیق اجزای معادله اساسی حسابداری سال جاری با سال­‌های قبل نیز اقدام کنید.

فرمول حسابداری در خصوص بدهی

بدهی ماهیت بستانکار دارد و در ترازنامه در سمت چپ نوشته می‌شود

بدهی در حسابداری چیست؟

شخصی که برای اولین بار بخواهد از فرمول­‌های حسابداری استفاده کند، سوالات متعددی برای او پیش خواهد آمدکه یکی از این سوالات در خصوص اجزای معادله حسابداری است، اگر از شما پرسیده شود که بدهی در حسابداری چیست، در پاسخ به این پرسش می­‌توانید جواب زیر را ارائه بدهید.

همانطور که می­‌دانید هر شرکتی در قبال خرید­های صورت داده، به اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار می­‌شود، این بدهی­‌ها با توجه به شرایط معامله می­‌تواند در کوتاه مدت یا بلند مدت تسویه شود، به این نوع از بدهکاری که در حسابداری بدهی گفته می­‌شود، در معادله حسابداری با سرمایه شرکت جمع می­‌شود.

درآمد و هزینه در حسابداری

هر شخص حقیقی یا حقوقی بعد از مدت مشخصی کار کردن، ارائه خدمات یا سرمایه گذاری دستمزد یا پول نقدی دست پیدا می‌­کند که به این مبلغ درآمد آن شخص گفته می­‌شود، حال اگر بخواهید در خصوص درآمد در حسابداری صحبت کنید باید به تفکیک درآمد به درآمد عملیاتی و غیر عملیاتی اقدام کنید.

مسئله‌­ای که وجود دارد این است که برای کسب هر درآمدی باید پرداختی­‌هایی نیز صورت بگیرد، این پرداختی­‌ها که می­‌تواند برای خرید مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارگر و سرمایه در گردش باشد به عنوان هزینه شناخته می­‌شود، از نظر حسابداری و با توجه به ماهیت حساب­‌ها در حسابداری، هزینه حسابی موقت و با ماهیت بدهکار است.

اهمیت فرمول حسابداری چیست؟

فرمول حسابداری چیست؟ آشنایی با معادله حسابداری چه کمکی به حسابدار می‌کند؟ در مطالب قبل نیز به این نکته اشاره شد که معادله حسابداری یکی از مهم‌­ترین فرمول­‌های حسابداری است؛ به گونه‌­ای که پایه و اساس تمامی حساب­‌ها را فرمول حسابداری شکل می‌­دهد، بنابراین اگر می‌­خواهید به عنوان یک حسابدار مشغول به کار شوید باید مفهوم فرمول‌­های حسابداری را درک کنید و بدانید که  فرمول حسابداری چیست.

آموزشگاه حسابداری فرداد

فرمول حسابداری در چه مواردی قابل استفاده است؟

نقدینگی، ارزیابی سودآوری، تجزیه و تحلیل دارایی‌ها و بدهی‌ها و انجام تحلیل مالی از جمله فعالیت­‌های اساسی هر سازمانی است که انجام این فعالیت‌های و تجزیه و تحلیل­ها با کمک فرمول­‌های حسابداری امکان پذیر است، به عبارت دیگر با کمک فرمول حسابداری تغییرات در دارایی‌ها، بدهی‌ها و حقوق صاحبان سهام قابل محاسبه است.

انواع فرمول های حسابداری

فرمول حسابداری چیست؟ آشنایی با معادله حسابداری شامل کدام مباحث است؟ برای این‌که بتوانید فعالیت­‌های مربوط به امور حسابداری و مالی یک شرکت را به درستی انجام دهید و در هر موقعیتی بتوانید نسبت به اخذ گزارش‌­های مالی اقدام و در نهایت تجزیه و تحلیل آن­‌ها را انجام دهید، باید با فرمول­‌های حسابداری آشنایی کافی داشته باشید.

فرمول حسابداری سود و زیان

فرمول­‌های حسابداری سود و زیان به شرح تصویر زیر است، اما نکته‌­ای که وجود دارد این است که اگر شرکتی در دوره‌­ای زیان­‌ده باشد، فرمول سود خالص یا ناخالص که در ادامه ذکر شده به زیان تبدیل می­‌شود؛ با استفاده از این فرمول­‌ها شرکت می‌­تواند به میزان سود حاصل شده یا زیان وارده دست پیدا کند.

محاسبه سود و زیان با فرمول حسابداری

برای محاسبه سود ناخالص هزینه های مصرفی از فروش خالص کسر می‌شوند

    • سود ناخالص درصدی: (سود ناخالص درصدی = (سود ناخالص ÷ فروش خالص) × 100)
    • سود خالص درصدی: (سود خالص درصدی = (سود خالص ÷ فروش خالص) × 100)

فرمول های حسابداری نقدینگی

با تکیه بر فرمول‌­های نقدینگی و محاسبه میزان نقدینگی شرکت، می­‌توانید به توان شرکت در پرداخت بدهی­‌های ایجاد شده دست پیدا کنید، از فرمول‌­های مهم نقدینگی به نسبت نقدینگی و نسبت تبدیل دارایی به نقد می­‌توان اشاره کرد که روش محاسبه آن‌­ها به شرح زیر می‌باشد:

    • نسبت نقدینگی= ((وجوه نقدی + سرمایه‌گذاری قابل تبدیل به نقد) ÷ بدهی‌های جاری)
    • نسبت تبدیل دارایی به نقد = ((وجوه نقدی ÷ دارایی‌های جاری) × 100)

فرمول های حسابداری بدهی و اعتبار

برای این‌که بدانید چه مقدار از دارایی­‌های شرکت از بدهی‌­ها ایجاد شده است از فرمول نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام استفاده کنید؛ اما برای این‌که بدانید چه مقدار از سود حاصل شده کافی است تا بدهی‌های مالی پوشش داده شود، باید از نسبت پوشش سود به بدهی استفاده نمایید.

بنابراین نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام و نسبت پوشش سود به بدهی از جمله فرمول­‌های حسابداری بدهی و اعتبار است،برای به دست آوردن این مقادیر باید طبق فرمول­‌های زیر اقدام کرد:

    • نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام= ((بدهی کل ÷ حقوق صاحبان سهام) × 100)
    • نسبت پوشش سود به بدهی= سود خالص ÷ هزینه‌های مالی

فرمول های حسابداری عملکرد

فرمول‌های عملکرد از جمله فرمول­‌هایی هستند که شما به عنوان یک حسابدار با استفاده از آن‌­ها می­‌توانید نسبت به بررسی عملکرد مالی شرکت اقدام کنید و تصمیم‌گیری‌های بهتری را در خصوص مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری‌های آتی بگیرید، از جمله این فرمول­‌ها به موارد زیر می‌­توان اشاره کرد:

    • بازده سرمایه گذاری: سود خالص ÷ سرمایه‌گذاری خالص
    • بازده سرمایه: (سود خالص ÷ سرمایه سرمایه‌گذاری) × 100)

فرمول حسابداری بر مبنای بدهی و سرمایه

همانطور که می‌­دانید دارایی­‌های یک شرکت با سرمایه‌­گذاری یا به وسیله یک منبع حاصل می­‌شود، به این دارایی­‌ها که سرمایه شرکت گفته می­‌شود، در واقع حقوق صاحبان سهام شرکت است، اما در مقابل بدهی که شرکت به سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دارد، به عنوان بدهی شناخته می­‌شود.

در نهایت با توجه به میزان بدهی شرکت، دارایی­‌های آن و همچنین مقدار سرمایه شرکت به مهم­‌ترین فرمول حسابداری یعنی معادله اساسی حسابداری دست پیدا کرده و به ترازنامه یک دوره مالی خواهید رسید.

کاربرد‌های فرمول حسابداری چیست؟

در حسابداری فقط اینکه فرمول حسابداری را یاد بگیرید، کافی نیست؛ باید علاوه بر این بدانید که از فرمول­‌های حسابداری در کدام محاسبات و به چه صورت استفاده می­‌شود، در نهایت با استفاده از این فرمول­‌ها چگونه می‌­توانید نسبت به آنالیز داده­‌های مالی اقدام کنید.

فرمول حسابداری بهای تمام شده

هزینه‌­های مستقیم و غیر مستقیمی که برای تولید یک کالا مورد استفاده قرار می‌­گیرد، بهای تمام شده تولید می‌­گویند، با استفاده از فرمول­‌های حسابداری بهای تمام شده، مدیران می‌­توانند نسبت به تشخیص و کنترل هزینه­‌های شرکت اقدام کنند.

نکته مهم

انواع بهای تمام شده شامل موارد زیر می‌باشد:

    • بهای تمام شده مستقیم
    • بهای تمام شده غیر مستقیم
    • هزینه فرصت
    • بهای تمام شده قابل کنترل و غیر قابل کنترل
    • بهای تمام شده تفاضلی
    • بهای تمام شده کالای فروش رفته

فرمول حسابداری حقوق و دستمزد

یکی از مباحث اصلی در هر شرکتی حسابداری حقوق و دستمزد پرسنل است که باید مطابق قانون در پایان هر ماه محاسبه و به آن‌­ها پرداخت شود، با استفاده از فرمول حسابداری حقوق و دستمزد، میزان حقوق ثابت، اضافه کاری، نوبت کاری، پاداش، مرخصی، کسری کار پرسنل محاسبه و سند مربوطه صادر می­‌شود.

فرمول­‌های حسابداری صنعتی

حسابداری صنعتی وظیفه محاسبه بهای تمام شده محصولات را بر عهده دارد، برای این محاسبه به عنوان یک حسابدار صنعتی باید با فرمول­‌های مختلفی آشنایی داشته باشید تا بتوانید نسبت به محاسبه بهای اولیه، هزینه­‌های تبدیل، مواد مصرف شده، بهای تمام شده مواد مصرف شده اقدام کنید، به عبارت دیگر با استفاده از فرمول­‌های حسابداری صنعتی می­‌توانید موارد ذکر شده و در نهایت بهای تمام شده کالای فروش رفته را محاسبه کنید.

فرمول حسابداری بازده سرمایه گذاری

شرکت­‌ها با تکیه بر نرخ بازده سرمایه گذاری می­‌توانند نسبت به بررسی و کارآیی یک سرمایه گذاری اقدام کنند، برای این‌که نرخ بازده سرمایه گذاری را محاسبه کنید، باید هزینه‌­های سرمایه گذاری را از درآمد حاصل از فروش کسر و سپس نتیجه را بر هزینه­‌های سرمایه گذاری تقسیم کنید.

معرفی فرمول های برتر حسابداری

اگر شما فرمول‌­های حسابداری را به درستی بشناسید و به صورت صحیح و به موقع از آن­‌ها استفاده کنید، علاوه بر این‌که در محاسبات و ثبت اسناد مالی کمتر دچار مشکل می­‌شوید، در نهایت برای ارائه گزارش­‌های مالی و مدیریتی نیز با مشکلات کم‌تری مواجه خواهید شد.

فرمول حسابداری ترازنامه

فرمول حسابداری ترازنامه یا معادله اساسی حسابداری فرمولی است که در آن مقدار دارایی شرکت برابر جمع بدهی با حقوق صاحبان سهام است. برای این‌که ترازنامه شرکت به صورت صحیح انجام شود، فرمول فوق در حالت تعادل باقی بماند،باید فرمول به صورت زیر انجام شود:

دارایی = بدهی + سرمایه

فرمول حسابداری صورت درآمد

هدف سرمایه گذار از راه اندازی کسب و کار و سرمایه گذاری در نهایت کسب سود است، سود حاصل شده باید به صورت عددی قابل بیان باشد و در گزارش‌­های مالی اعلام شود، برای محاسبه سود باید هزینه‌­های مربوط به یک دوره مالی از درآمد حاصل از فروش همان دوره مالی کسر شود.

    • سود خالص= هزینه -درآمد (فروش)

فرمول حسابداری حاشیه ناخالص

اگر هزینه­‌های فروش مربوط به یک دوره مالی را از فروش همان دوره کسر کنید، حاشیه ناخالص به دست می‌­آید، اما نکته مهم این است که حاشیه ناخالص برابر سود نبوده و در صورتی که از فروش، علاوه بر هزینه فروش کلیه هزینه های عمومی و اداری کسر شود، سود به دست می‌­آیدطبق فرمول زیر می‌باشد:

    • حاشیه ناخالص= هزینه‌های فروش – درآمد (فروش)

فرمول حسابداری درآمد عملیاتی

درآمد عملیاتی درآمدی‌ است‌ کـه‌ از فعالیت­‌های‌ اصلی‌ و مستمر واحد تجاری‌ به دست می‌­آید، اگر از سود ناخالص، هزینه‌­های فروش، اداری و عمومی را کسر کنید، درآمد عملیاتی به دست می‌­آید.

    • درآمد عملیاتی = (هزینه‌های فروش+ هزینه های اداری+ هزینه های عمومی) -سود ناخالص

فرمول حسابداری جریان‌های نقدی

به ورود و خروج نقدینگی در یک تجارت، کسب و کار، پروژه صنعتی یا اقتصادی در یک دوره مشخص، جریان نقدی گفته می‌شود، جریان نقدی در یک شرکت می­‌تواند مثبت و یا منفی باشد، با تجزیه و تحلیل جریان‌های نقدی ورودی و خروجی می‌توانید به درک مناسب­‌تری از وضعیت عملیاتی و مالی شرکت دست پیدا کنید. منابعاصلی جریان ورودی و خروجی وجوه نقد شامل موارد زیر می‌باشد:

    • فعالیت های عملیاتی
    • بازده سرمایه‌گذاری و سود پرداختی در ازای تأمین مالی
    • مالیات بر درآمد (تنها دارای جریان خروجی است)
    • فعالیت‌های سرمایه‌گذاری
    • فعالیت‌های تأمین مالی
    • مبادلات غیرنقدی
    • تسعیر ارز

فرمول حسابداری موجودی کالا

یکی از فرمول­‌های حسابداری شرکت‌های بازرگانی، فرمول حسابداری موجودی کالا است، باید شرکت بازرگانی حساب موجودی کالای خود را همیشه داشته باشد تا بتواند برنامه ریزی درستی در خصوص خرید یا فروش‌­های خود پیاده کند، فرمول حسابداری موجودی کالا به شرح زیر می‌باشد:

    • موجودی پایان دوره کالا= موجودی کالا پایان دوره – خریدهای طی دوره + موجودی کالا اول دوره

فرمول حسابداری فروش خالص

اگر از کل ارزش فروش یا فروش ناخالص یک شرکت هزینه­‌هایی همچون تخفیف، برگشت از فروش، کمک هزینه کسر شود، فروش خالص به دست می‌­آید. فروش خالص مقدار واقعی درآمدی فروشنده است که برای معاملات در طول یک دوره مشخص به دست می‌­آید.

    • فروش خالص= تخفیف نقدی فروش – برگشت از فروش – کمک هزینه -فروش ناخالص

فرمول حسابداری ارزش دفتری دارایی ثابت

هنگامی که شرکت اقدام به خرید دارایی ثابت می­‌کند شما باید هزینه خرید یا قیمت آن را به‌ عنوان ارزش دارایی خریداری شده (ارزش دفتر دارایی های ثابت) ثبت کنید، با توجه به این‌که دارایی ثابت در طول گذر زمان مستهلک می‌­شود، ارزش دارایی ثابت در ترازنامه کاهش می­‌یابد. فرمول حسابداری ارزش دفتری دارایی ثابت فرمول زیر می‌باشد:

    • ارزش دفتری یک دارایی= استهلاک انباشته – بهای تمام شده دارایی

مهم‌ترین فرمول‌های حسابداری

تمامی فرمول­‌های حسابداری در محاسبات مالی شرکت دارای اهمیت هستند، در مطالب قبل به چند مورد از فرمول­‌های حسابداری با اهمیت اشاره شد، اما برای شناخت بیشتر در ادامه به چند مورد از فرمول­‌های حسابداری به عنوان مهم­‌ترین فرمول‌­های حسابداری اشاره شده است.

معادله ترازنامه

معادله ترازنامه همان فرمول معادله حسابداری است، در معادله ترازنامه همانطور که از شکل ترازنامه نیز مشخص می­‌شود، طرف سمت راست ترازنامه دارایی‌­ها باید با طرف سمت چپ معادله یعنی بدهی­‌ها بعلاوه سرمایه یا حقوق صاحبان سرمایه برابر باشد.

فرمول حسابداری نسبت جاری یا نسبت آنی

یکی از نسبت‌های مالی که میان میزان دارایی‌های جاری یک شرکت با میزان بدهی‌های جاری همان شرکت را نشان می‌­دهد، نسبت جاری یا نسبت آنی است؛ با تکیه بر این نسبت می‌­توانید نسبت به بررسی توانایی و قدرت شرکت در بازپرداخت بدهی‌ها و تسویه آن‌ها اقدام کنید.

    • نسبت جاری= بدهی‌های جاری ÷ دارایی‌های جاری

فرمول حسابداری درآمد خالص

برای محاسبه درآمد خالص ابتدا باید نسبت به محاسبه درآمد ناخالص اقدام کنید، اما درآمد ناخالص یک شرکت از کل موجودی و هزینه‌های ورودی به شرکت، بدون در نظر گرفتن هزینه‌های مختلف به دست می­‌آید، فرمول حسابداری درآمد خالص شامل فرمول زیر می‌باشد:

    • درآمد خالص= کسورات (بیمه، مالیات، هزینه‌ها و غیره) – درآمد ناخالص
انواع درآمد در فرمول حسابداری

برای محاسبه درآمد، نوع فعالیت بسیار مهم می‌باشد

فرمول حسابداری سود ناخالص و حاشیه سود ناخالص

در نهایت کسب سود از نتایج اصلی هر کسب و کاری است، بنابراین اگر شما به عنوان یک حسابدار در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستید باید بتوانید در پایان دوره مالی نسبت به محاسبه سود ناخالص و سود خالص اقدام کنید، فرمول سود ناخالص به صورت زیر می‌باشد:

    • سود ناخالص= بهای تمام شده کالای فروش رفته – فروش

اما علاوه بر سود ناخالص، یکی از موارد مهم در شرکت محاسبه حاشیه سود است، حاشیه سود به 3 دسته حاشیه سود خالص، سود ناخالص و عملیاتی تقسیم می­‌شود، فرمول حاشیه سود ناخالص نیز شامل فرمول زیر است:

    • حاشیه سود ناخالص= میزان کل فروش شرکت ÷ سود ناخالص

فرمول حسابداری نقطه سر به سر

یک واحد تولیدی با توجه به هزینه و درآمدی که دارد، در نقطه از تولید هزینه و درآمدهایش برابر می­‌شود، در این نقطه نه زیان می­‌کند و نه سود دارد؛ بنابراین اگر واحد مذکور بخواهد به سود برسد باید از این نقطه عبور کند، یعنی درآمدهای شرکت بیشتر از هزینه­‌هایش باشد. فرمول حسابداری نقطه سر به سر به صورت زیر است:

  • نقطه سر به سر تعداد واحد کالای فروخته شده
  • قیمت سر به سر

انواع فرمول‌های حسابداری در اکسل

نرم افزار اکسل محیطی ساده اما قدرتمند در خصوص توابع مالی و محاسباتی دارد، امروزه حسابداران به راحتی می‌­توانند فعالیت‌­های مرتبط با فعالیت شغلی خود را در این محیط انجام بدهند؛ علاوه بر توابع موجود در صورتی که شما به برنامه نویسی تسلط کافی داشته باشید، می­‌توانید برنامه دلخواه خود را نیز در این محیط پیاده کنید.

تعدادی از میان توابع نرم‌افزار اکسل که برای انجام امور حسابداری پرکاربردتر هستند شامل موارد جدول می‌باشند:

ردیف توابع پرکاربرد اکسل در حسابداری 
1 SUM
2 IRR
3 XIRR
4 NPER
5 XNPV
6 NPV
7 PV
8 FV
9 DB
10 SYD
11 MIRR
12 RATE
13 IPMT
14 PPMT
15 PMT
16 SLN
17 HLOOKUPT
18 VLOOKUP
19 SUMIF
20 ACCRINT

جدول معادله حسابداری

جدول معادله حسابداری یا جدول T جدولی است که افزایش یا کاهش اجزای اصلی معادله حسابداری در آن در سمت چپ و یا راست جدول ثبت می­‌شود، در جدول معادله حسابداری افزایش دارایی‌ها بدهکار و کاهش آن بستانکار می‌شودو همچنین کاهش بدهی‌ها و سرمایه بدهکار و افزایش آن‌ها بستانکار می­‌گردد.

سوالات مهم فرمول حسابداری

فرمول در حسابداری موجب می‌شود که محاسبات دقیق بدست بیایند که در یافتن سود بسیار مهم است

مهم ترین سوالات مرتبط با فرمول حسابداری

تا این قسمت از مقاله سعی بر این شد که توضیحات ضروری در خصوص فرمول­‌های حسابداری ارائه شود، اما همانطور که می‌­دانید یک مقاله نمی­‌تواند جوابگوی تمامی سوالات استفاده کنندگان باشد، در نتیجه برای فهم بهتر موضوع قصد داریم پاسخ دهیم که فرمول حسابداری چیست؟ آشنایی با معادله حسابداری را نیز شرح دهیم.

محدودیت‌های فرمول حسابداری چیست؟

اگر چه با استفاده از فرمول حسابداری ترازنامه به تعادل می­‌رسد، اما با استفاده از این فرمول و داده­‌های آن نمی‌­توانید نسبت به تجزیه و تحلیل اطلاعات و همچنین بررسی دقیق هزینه و درآمدها اقدام کنید؛ یعنی برای بررسی دقیق و همچنین برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز باید جزئیات معادله را مورد بررسی قرار دهید.

تاثیر رویدادهای مالی بر فرمول حسابداری چیست؟

برابر حسابداری دو طرفه، هر رویداد مالی که در شرکت اتفاق می‌­افتد، به صورت همزمان بر یک یا چند حساب بدهکار و یک یا چند حساب بستانکار تاثیر می­‌گذارد؛ به عبارت دیگر وقتی یک رویداد مالی رخ می‌­دهد بدون در نظر گرفتن نوع و نحوه رویداد مالی، دو طرف معادله حسابداری دچار تغییرات می­‌شود تا در نهایت معادله به توازن برسد.

اصطلاح حساب T در فرمول حسابداری چیست؟

برای این‌که تغییرات هر حساب یا سر فصل را در حسابداری مشاهده کنید، باید از یک ابزار معروف و رایج در حسابداری به نام حساب T استفاده کنید، با کمک این ابزار میزان کاهش یا افزایش یک حساب یا بدهکار و بستانکار شدن آن در یک دوره مورد نظر قابل کنترل است.

ماهیت حساب‌ها در فرمول حسابداری چیست؟

بر طبق معادله حسابداری و حساب T ماهیت حساب­‌ها با توجه به تاثیر معامله رخ داده بر فرمول حسابداری به دو صورت بدهکار یا بستانکار است.

افزایش دارایی که از طریق تولید یا خرید رخ می‌­دهد دارای ماهیت بدهکار و و افزایش بدهی یا حقوق صاحبان سهام دارای ماهیت و ذات بستانکار هستند، از طرفی در صورتی که کاهش دارایی اتفاق بیفتد، ماهیت حساب بستانکار و اگر کاهش بدهی یا حقوق صاحبان سهام باشد، ماهیت حساب بدهکار خواهد بود.

نتیجه گیری

فرمول حسابداری چیست؟ آشنایی با معادله حسابداری در حسابداری به چه معناست؟حسابداری رشته­‌ای است که با اعداد و ارقام مربوط به داده­‌های مالی ارتباط دارد، این داده‌­های مالی در قالب فرمول­‌ حسابداری باید گنجانده شود و همین‌طور آشنایی با معادله حسابداری کمک می‌کند تا به عنوان یک حسابدار بتوانید سود و نسبت پوشش سود به بدهی و بهای تمام شده را در نرم افزار حسابداری بدست آورید

در مقاله‌ای که خواندید تمام تلاش خود را کردیم تا بتوانیم تمامی فرمول‌های حسابداری را ارائه دهیم تا بتوانید محاسبات مالی خود را به درستی انجام دهید. در انتها اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهیم.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "معادله حسابداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "عنصر اصلی در ترازنامه، معادله حسابداری می­‌باشد؛ معادله حسابداری یا فرمول­‌های حسابداری یک معادله یا فرمول ساده ریاضی است که دارایی­‌ها و بدهی­‌های شرکت و حقوق صاحبان سهام را به نمایش می­‌گذارد." } },{ "@type": "Question", "name": "فرمول نسبت نقدینگی کدام است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نسبت نقدینگی= ((وجوه نقدی + سرمایه‌گذاری قابل تبدیل به نقد) ÷ بدهی‌های جاری)" } },{ "@type": "Question", "name": "فرمول های حسابداری چه کاربردی دارند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "در حسابداری فقط اینکه فرمول حسابداری را یاد بگیرید، کافی نیست؛ باید علاوه بر این بدانید که از فرمول­‌های حسابداری در کدام محاسبات و به چه صورت استفاده می­‌شود، در نهایت با استفاده از این فرمول­‌ها چگونه می‌­توانید نسبت به آنالیز داده­‌های مالی اقدام کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "بازده سرمایه گذاری چه کمکی به موسسات می‌کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "شرکت­‌ها با تکیه بر نرخ بازده سرمایه گذاری می­‌توانند نسبت به بررسی و کارآیی یک سرمایه گذاری اقدام کنند، برای این‌که نرخ بازده سرمایه گذاری را محاسبه کنید، باید هزینه‌­های سرمایه گذاری را از درآمد حاصل از فروش کسر و سپس نتیجه را بر هزینه­‌های سرمایه گذاری تقسیم کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "ماهیت حساب دارایی، بدهی و سرمایه چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افزایش دارایی که از طریق تولید یا خرید رخ می‌­دهد دارای ماهیت بدهکار و و افزایش بدهی یا حقوق صاحبان سهام دارای ماهیت و ذات بستانکار هستند، از طرفی در صورتی که کاهش دارایی اتفاق بیفتد، ماهیت حساب بستانکار و اگر کاهش بدهی یا حقوق صاحبان سهام باشد، ماهیت حساب بدهکار خواهد بود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.