صدور صورتحساب الکترونیکی

با قرارداد کار معین آشنا هستید؟ امروزه قرارداد به یکی از ابزارهای اصلی برای انجام معامله در سطح کوچک تا بزرگ تبدیل شده است؛ زیرا با استفاده از قرارداد طرفین به راحتی نمی­‌توانند از زیر بار تعهدات داده شده شانه خالی کنند، البته باید توجه داشت که گاهی امضای یک قرارداد اشتباه منجر به خسارتی جبران ناپذیر می‌­شود.

در انجام هر معامله‌، نوشتن قرارداد و امضای آن مهم‌ترین بخش است، زیرا برنامه مالی شخص و یا موسسه در گرو تعهداتی می‌باشد که در قرارداد یادداشت شده است، به همین خاطر قصد داریم در مقاله پیش رو در مورد انواع و ویژگی‌های قرارداد کار معین توضیحاتی را ارائه دهیم.

خواندن مقاله قرارداد کار معین را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که قصد دارند در موسسات استخدام شوند

قرارداد کار

کلمه قرارداد به معنای تعهدی است که طرفین متعهد می‌­شوند که در قبال یکدیگر تعهدات و وظایفی را انجام بدهند، هنگامی که این تعهد در خصوص کارفرما و کارگر مطرح می‌­شود، به نام قرارداد کار شناخته می­‌شود.

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌­توان به انواع نمونه قرارداد کار موقت word، فرم قرارداد کار موقت pdf، دست پیدا کرد. به عبارت دیگر قرارداد کار رابطه‌­ای است که به صورت کتبی یا شفاهی میان کارگر و کارفرما منعقد شده و کارگر متعهد می­‌شود که در قبال دریافت حق السعی برای مدت معین نسبت به انجام تعهداتی به نفع کارفرما اقدام کند.

نکته مهم

قرارداد کار همیشه به صورت کتبی نبوده و گاهی به صورت شفاهی نیز منعقد می­‌شود؛ به عبارتی اگر شخصی به صورت شفاهی، انجام امور مشخصی را به شخص دیگری بسپارد، قرارداد کار مدت معین برقرار شده است.

انواع قرارداد کار از نظر مدت و نوع کار

تمامی کارفرماها با کارگرهای خود نمی‌­توانند قرارداد یکسان و مشابهی امضا کنند، بنابراین آن‌­ها مطابق شرایط کاری، مدت زمان قرارداد، نوع کار و نحوه فعالیت شرکت قراردادهای مختلفی مانند قرارداد دائمی یا غیر موقت، قرارداد کار موقت تنظیم می­‌کنند، در نتیجه تقسیم‌بندی قراردادهای کار از نظر مدت و نوع کار به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

    • قرارداد دائمی یا غیر موقت
    • قرارداد کار موقت
    • قرارداد کار معین
اهمیت و کارآیی قرارداد کار معین

گاهی قرارداد میان کارگر و کارفرما به صورت شفاهی می‌باشد

قرارداد كار معين چيست؟

هر چند دانلود رایگان قرارداد کار موقت یا دانلود قرارداد کار معین از اینترنت ممکن است، اما بدون آشنایی با موضوع امکان دارد که قرارداد به صورت اشتباهی میان کارگر و کارفرما منعقد شود که تبعاتی برای طرفین در آینده خواهد داشت.

قرارداد کار معین قراردادی است که فاقد تاریخ اتمام قرارداد بوده اما یک قرارداد دائمی تلقی نمی­‌شود؛ در این نوع از قرارداد مدت کار به زمان اتمام پروژه بستگی دارد، به عبارتی کارگر و کارفرما توافق می‌­کنند که کارگر در ازای دریافت مبلغی نسبت به انجام پروژه‌­ای اقدام کند که با اتمام پروژه قرارداد فسخ می­‌شود.

شرایط قراردادکار معين در قانون کار

در صورتی که کارفرمایی بخواهد کاری را به کارگری بسپارد، باید طبق قانون کار نسبت به رعایت شرایط قرارداد معین اقدام کند، در نمونه قرارداد کار موقت word و فرم قرارداد کار موقت  pdf این شرایط ذکر نشده است و بنابراین شرایط قرارداد معین در قانون کار شامل موارد زیر می‌باشد:

    • مشروعیت مورد قرارداد
    • معین بودن موضوع قرارداد
    • عدم ممنوعیت قانونی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر

آموزشگاه حسابداری فرداد

مزایا و معایب قرارداد معين

با توجه به ویژگی­‌هایی که قرارداد معین دارد، می­‌تواند مزایا و معایبی برای طرفین داشته باشد، با توجه به این‌که در نمونه قرارداد کار موقت word و فرم قرارداد کار موقت مزایا و معایب آن مشخص نمی‌شود، پس بهتر است که هر فردی قبل از امضا قرارداد با مزایا و معایب آن آشنا باشند. از جمله مزایا و معایب قرارداد معین به موارد زیر می­‌توانیم اشاره کنیم:

    • مشخص نبودن زمان اتمام کار: هنگامی که زمان پایان قرارداد کار مشخص نباشد، کارگر آینده نامعلومی داشته و نمی‌­تواند پروژه کاری جدیدی را تعهد نماید و از طرفی هم کارفرما احساس می‌­کند که کارگر نسبت به انجام تعهدات خود کوتاهی می­‌کند.
    • تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما: با توجه به این‌که تجهیزات توسط کارفرما تهیه می­‌شود، کارگر مشکل و نگرانی بابت تهیه ابزار نداشته و کارفرما نیز هزینه اضافی به کارگر پرداخت نخواهد کرد.
    • اتمام قرارداد: اگر شخصی نسبت به دانلود قرارداد کار معین اقدام کند، مشاهده خواهد کرد که هیچ تاریخ پایانی در آن وجود ندارد.

بنابراین قرارداد فاقد تاریخ اتمام از آن جهت برای کارفرما مزیت در نظر گرفته می‌­شود که کارفرما از اتمام کار خود در هر صورت اطمینان دارد؛ اما عیب اصلی آن به عدم امکان اتمام قرارداد بدون توافق طرفین می­‌توان اشاره کرد.

انواع قرارداد معین

در ایران سازمان‌­های مختلف با پرسنل­‌های خود قرارداد منعقد می­‌کنند، یکی از این قراردادها قرارداد کار معین است، انواع قرارداد معین را در تصویر زیر نام برده‌ایم.

انواع قرارداد کار معین که باید آن ها را بشناسید

قرارداد کار معین در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد

نحوه تنظیم قرارداد معین

در تنظیم قرارداد معین باید اطلاعات هویتی و اقامتی کامل طرفین قرارداد، نوع قرارداد، نوع پروژه، محل دقیق اجرای پروژه در صورت نیاز، در صورت امکان نوع مصالح به کار رفته در تکمیل پروژه، حقوق و مزایای پرسنل، نحوه تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز، نحوه تسویه و کیفیت کار باید رعایت شود.

بیمه در قرارداد معین چگونه است؟

قرارداد کار معین مطابق قانون کار کشور است؛ بنابراین در این نوع از قرارداد نیز باید کارفرما نسبت به بیمه نمودن تمامی پرسنل که در پروژه مشغول به کار هستند اقدام نماید، در صورت سرپیچی از موضوع توسط کارفرما، با شکایت کارگران یا در بازرسی‌­های دوره‌­ای صورت گرفته، کارفرما علاوه بر ارسال لیست بیمه مشمول جریمه نیز خواهد شد.

حقوق و مزایا در قرارداد کار معین

نحوه محاسبه و میزان حقوق و مزایا در قرارداد کار معین

میزان حقوق و مزایا در قرارداد معین

میزان حقوق و مزایا در قرارداد کار معین به شرح موارد زیر می‌باشد:

  • مطابق جدول امتیازاتی که سالانه برای پرسنل پیمانی تعیین می‌شود، میزان پرداختی به کارمندان قراردادهای کار معین نیز مشخص می­‌شود.
  • رتبه پرسنل قرارداد معین، توسط دستگاه‌های اجرایی و مطابق بخش‌نامه‌ها، قواعد و قوانین موجود مشخص می‌­شود.
  • میزان سختی کار، میزان مهارت فرد و رتبه کارمند می‌تواند متغیر باشد در نتیجه میزان پرداختی نیز متغیر است.
  • به طور کلی حقوق و مزایای پرسنل قرارداد کار معین، در هر سال با توجه به امتیازات فردی آن‌ها تغییر می­‌کند.

اخراج و انتقال کارمند در قرارداد معین

در قرارداد کار معین انتقال کارمندان در زمان مشخص به موارد زیر بستگی دارد:

    • توافق در قرارداد
    • قوانین محلی
    • توافق‌نامه جداگانه
    • توجه به منافع کارمندان
    • رعایت مقررات کاری

در قرارداد معین احتمال دارد که اخراج به دلایل مختلفی از جمله عملکرد نامناسب کارمند، تخلف از شروط قرارداد، مسائل مالی، تغییر در نیازها یا شرایط کسب‌ و کار صورت بگیرد، اخراج باید طبق قوانین کاری محلی و شروط قرارداد و با توجه به شرایط زیر انجام شود:

    • بررسی شروط قرارداد
    • تعیین دلیل اخراج
    • رعایت مراحل قانونی
    • مراجعه به مشاور حقوقی
    • پیروزی در صورت امکان شکایت کارمند

نحوه تعیین عیدی قرارداد معین

هنگامی که شخصی با یک شرکت یا سازمانی به صورت قرارداد کار معین، کار می‌کند، باید توجه کند که تمامی آیتم‌­های مربوط به حقوق و دستمزد از جمله نحوه محاسبه عیدی در قرارداد ذکر شود، یعنی باید مطابق قانون کار و با توجه به مدت زمانی که کارگر مشغول به کار بوده نسبت به پرداخت عیدی اقدام گردد.

نکته:
کارگران و کارمندانی که با قرارداد معین استخدام شده‌اند، طبق قانون از مزایا و شرایط این قرارداد استفاده می­‌کنند؛ علاوه بر موارد یاد شده در مطالب قبل، مرخصی قرارداد نیز از دیگر مزایای موجود در قرارداد کار معین است.

ویژگی‌های‌ مهم در قرارداد معین

از ویژگی­‌های مهم در قرارداد معین به مشخص نبودن زمان اتمام کار، تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما، اتمام قرارداد فقط با انجام کار یا توافق طرفین می­‌توان اشاره کرد، همین ویژگی‌­ها سبب ایجاد مزایا و معایبی در قرارداد معین شده که در مطالب قبل به آن­‌ها اشاره شد.

شرایط لازم برای فسخ قرارداد کار مدت معین

وقتی قراردادی برای انجام کار معین بین کارفرما و کارگر منعقد می‌­شود، مطابق ماده 25 قانون کار، هیچ یک از طرفین به ‌تنهایی نمی‌توانند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند، پایان قرارداد فقط با انجام کار و یا توافق طرفین ممکن است؛ صلاحیت رسیدگی به شکایت قرارداد کار بر عهده هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کار است.

نمونه فیش حقوقی قرارداد معین

فیش حقوق قرارداد معین همانند فیش حقوقی سایر قراردادها شامل مشخصات کارگر، مبلغ پایه حقوق، مزایا، پاداش و کسورات است. یک نمونه از فیش حقوقی را در تصویر زیر به نمایش گذاشته‌ایم.

فیش حقوقی قرارداد کار معین

در فیش حقوقی قرارداد کار معین باید مشخصات کارگر حقوق پایه به صورت کامل یادداشت شود

تفاوت قرارداد معین با نامعین و مختلط

قراردادهای کار معین با سایر قراردادهای موجود از نظر حقوق و دستمزد، نحوه پرداخت مبلغ، نحوه تامین تجهیزات و مواد اولیه، زمان پایان قرارداد تفاوت دارد، با دانلود رایگان قرارداد کار موقت و سایر قراردادهای موجود و مقایسه بین آن­‌ها می­‌توان به تفاوت قراردادها پی برد.

تفاوت قرارداد معین با پیمانی

اکنون به تفاوت قرارداد معین با قرارداد پیمانی که بیان نموده‌ایم نیز توجه کنید:

    • در قرارداد پیمانکاری برای قرارداد تاریخ پایان مشخص شده است، اما تاریخ اتمام برای قرارداد مشخص نشده و هنگامی قرارداد به پایان می­‌رسد که کار به اتمام برسد.
    • قرارداد معین مطابق قانون کار بوده اما قرارداد پیمانکاری با توجه به شرایط طرفین قرارداد، تعیین شده و از قوانین مشخص قانون کار پیروی نمی‌کند.
    • پرداخت مزد در قرارداد کار معین به صورت ماهانه انجام می­‌شود؛ اما در قراردادهای پیمانکاری پرداخت مزد به صورت قسطی توافق شده پرداخت می­‌شود.
    • مجموع مبلغ قرارداد پیمانکاری از همان ابتدا مشخص است، اما در قرارداد کار معین با توجه به این‌که تاریخ اتمام قرارداد مشخص نیست، مجموع مبلغ پرداختی نیز مشخص نخواهد بود.

نمونه قرارداد معین

نمونه قرارداد کار معین موجود در اینترنت الگویی است که کارفرماها می­‌توانند به عنوان پیش نویس از آن­‌ها استفاده کنند، نمونه قرارداد کار معین شامل بندها و شرایط استانداردی از جمله شرح شغل، حقوق، مزایا، میزان ساعات کار در ماه و مدت قرارداد است؛ البته هر کارفرمایی باید نمونه قرارداد کار را براساس نیازهای خاص کارگاه مربوطه و مقررات کشور سفارشی نماید.

ویژگی‌های مهم در متن نمونه قرارداد معین

در متن نمونه قرارداد کار معین که به صورت نمونه قرارداد کار موقت word و فرم قرارداد کار موقت  pdf در اینترنت قابل دسترسی است، ویژگی‌­هایی که در ادامه شرح داده‌ایم باید ذکر شود:

    • مشخصات شناسنامه‌­ای طرفین قرارداد
    • تاریخ شروع
    • تعهدات کارگر
    • حقوق و مزایا
    • لیست حقوق و دستمزد
    • مدت زمان قرارداد
    • نحوه فسخ قرارداد
    • تعهدات جانشینی
    • قوانین و مقررات
    • امضاها

نکات مهم در تنظیم قرارداد معین

از آنجایی که قرارداد کار معین نیز مثل سایر قراردادهای حوزه قانون کار است باید اطلاعات زیر در قرارداد تنظیم شده ذکر شود:

ردیف نکات مهم تنظیم قرارداد کار معین  
1 مشخصات کامل طرفین رابطه
2 زمان شروع و خاتمه قرارداد
3 نوع کار ارجاعی از طرف کارفرما
4 شیفت/ساعت کاری روزانه و یا هفتگی
5 پایه حقوق و مبلغ مزایای ماهانه
6 کاهش فعالیت یا تعطیلات کارگاه

قرارداد معین در دستگاه‌های دولتی

در دوره حسابداری آموزش حقوق و دستمزد گفتیم که دستگاه‌­های دولتی برای استخدام کارگران موقت یا فصلی از قرارداد کار معین استفاده می­‌کنند، در این قراردادها مقررات مربوط به الزامات مجوز امنیتی، وظایف شغلی و سایر جنبه‌­های مهم استخدامی ذکر می­‌شود؛ هر چند قراردادهای مذکور محدودیت­‌هایی دارد اما برای کارکنان ثبات و امنیت شغلی ایجاد می­‌کند.

نکته مهم

در دستگاه­‌های دولتی امکان تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد کار معین به پیمانی و رسمی وجود دارد که این امر با درخواست کارگر و با تایید سازمان مربوطه ضمن رعایت مقررات جاری کشوری صورت می­‌گیرد.

قرارداد معین آموزش و پرورش

قرارداد کار معین آموزش و پرورش که فی مابین معلمان به عنوان کارمند و آموزش و پرورش به عنوان کارفرما منعقد می­‌شود، در این نوع از قرارداد که با مدت معمولا یک ساله منعقد می­‌گردد شامل شرح شغل، اجزا و عناصر حقوق و دستمزد، ساعات کار و مزایا و با توافق طرفین در پایان قرارداد امکان تمدید وجود دارد.

قرارداد کار موقت با مدت معین همراه با فرم قرارداد کار موقت

قرارداد کار موقت با مدت معین مطابق ماده 10 قانون كار جمهوری اسلامی ايران بين كارفرما /نماينده قانونی كارفرما و كارگر منعقد مي‌شود؛ در این قرارداد مشخصات طرفين، نوع قرارداد، نوع كار يا حرفه يا حجم كار يا وظيفه ای كه كارگر به آن اشتغال مي‌‌يابد، تاریخ شروع، حداقل دستمزد در آن قید می­‌شود.

یک فرم قرارداد کار موقت می‌تواند شبیه به نمونه‌ای باشد که در تصویر زیر آن را شرح داده‌ایم.

قرارداد کار معین به صورت موقت

نمونه ای از فرم قرارداد کار به صورت موقت

نتیجه گیری

اگر شخص یا سازمانی بخواهد به عنوان کارفرما انجام کاری را به شخص دیگری واگذار کند، باید قراردادی میان طرفین منعقد شود. قرارداد براساس شرایط کار و مدت زمان قرارداد به انواع مختلف تقسیم می­‌شود؛ یکی از انواع قراردادها که در قانون کار نیز مشخص شده و دارای حقوق و مزایا برای کار است، قرارداد کار معین است.

در مقاله‌ای که خواندید سعی کردیم قرارداد کار معین را به صورت کامل به شما شرح دهیم تا بتوانید در زمان انعقاد قرارداد تمامی قوانین آن را رعایت کنید، در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "انواع قرارداد کار از نظر مدت و زمان کار کدامند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قرارداد دائمی یا غیر موقت، قرارداد کار موقت و قرارداد کار معین" } },{ "@type": "Question", "name": "قرارداد کار معین چگونه قراردادی است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قرارداد کار معین قراردادی است که فاقد تاریخ اتمام قرارداد بوده اما یک قرارداد دائمی تلقی نمی­‌شود؛ در این نوع از قرارداد مدت کار به زمان اتمام پروژه بستگی دارد، به عبارتی کارگر و کارفرما توافق می‌­کنند که کارگر در ازای دریافت مبلغی نسبت به انجام پروژه‌­ای اقدام کند که با اتمام پروژه قرارداد فسخ می­‌شود." } },{ "@type": "Question", "name": "بیمه در قرارداد کار معین چگونه است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "قرارداد کار معین مطابق قانون کار کشور است؛ بنابراین در این نوع از قرارداد نیز باید کارفرما نسبت به بیمه نمودن تمامی پرسنل که در پروژه مشغول به کار هستند اقدام نماید، در صورت سرپیچی از موضوع توسط کارفرما، با شکایت کارگران یا در بازرسی‌­های دوره‌­ای صورت گرفته، کارفرما علاوه بر ارسال لیست بیمه مشمول جریمه نیز خواهد شد." } },{ "@type": "Question", "name": "در قرارداد کار معین انتقال کارمندان به چه مواردی بستگی دارد ؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "توافق در قرارداد، قوانین محلی، توافق‌نامه جداگانه، توجه به منافع کارمندان و رعایت مقررات کاری" } },{ "@type": "Question", "name": "برای فسخ قرارداد کار معین چه شرایطی لازم است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "وقتی قراردادی برای انجام کار معین بین کارفرما و کارگر منعقد می‌­شود، مطابق ماده 25 قانون کار، هیچ یک از طرفین به ‌تنهایی نمی‌توانند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنند، پایان قرارداد فقط با انجام کار و یا توافق طرفین ممکن است؛ صلاحیت رسیدگی به شکایت قرارداد کار بر عهده هیات‌های تشخیص و حل اختلاف کار است." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.