صدور صورتحساب الکترونیکی

مالیات حق تمبر چیست و پرداخت مالیات حق تمبر چگونه محاسبه می‌شود؟ تمبر مالیاتی چیست ،مالیات حق تمبر یکی از انواع مالیات‏‌های مستقیم بوده و افراد مختلف در شرایط و شغل‏‌های مختلف آن را پرداخت می‌کنند، تمبر به اسناد و اوراق بهادار اعتبار می‌بخشد، به همین دلیل روی آن‌ها چسبانده می‌شود.

افراد برای استفاده از این اعتبار باید مالیات حق تمبر را بپردازند؛ اگر مالیات این تمبرها پرداخت نشود، فرد مشمول جریمه می‌گردد و در ادامه در مورد محاسبه و نحوه پرداخت انواع مالیات تمبر توضیح خواهیم داد تا متوجه مسائل مربوط به آن شوید و برنامه مالی خود را برحسب آن انجام دهید.

خواندن مقاله مالیات حق تمبر را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
کسانی که قصد تاسیس شرکت دارند
کارشناسان و ممیزان مالیاتی

تمبر مالیاتی چیست

تمبر مالیاتی چیست ؟ تمبر نوعی مدرک کاغذی چاپی است که به اسناد و اوراق بهادار چسبانده شده و به آن‌ها اعتبار می‌بخشد، این اسناد مشمول پرداخت مالیات حق تمبر خواهند شد.

تمبر دارایی

تمبر دارایی همان تمبر مالیاتی بوده و حق تمبر مالیاتی یکی از انواع مالیات های مستقیم می‌باشد و برای پرداخت مالیات اوراق، مدارک و اسنادی مانند چک، برات و مواردی مانند این پرداخت می‌گردد.

انواع حق تمبر مالیاتی چیست

مانند هر مالیاتی، حق تمبر نیز انواع مختلفی دارد که باید پیش از هر اقدامی با آن‌ها آشنا باشید، در ادامه مطالب مقاله به انواع حق تمبر اشاره نموده‌ایم.

آموزشگاه حسابداری فرداد

مالیات حق تمبر پروانه کسب

در ایران حق تمبر پروانه کسب یکی از انواع مالیات مستقیم بوده و همه اتحادیه، اشخاص حقیقی و حقوقی که برای فعالیت شغلی خود به پروانه کسب نیاز دارند، هنگام دریافت و تمدید پروانه، باید مالیات حق تمبر را پرداخت کنند؛ میزان این مالیات با توجه به نوع و حجم کسب‌و‌کار متفاوت بوده ودر قوانین مالیاتی کشور مشخص شده است.

برای پرداخت این نوع از مالیات باید به اتاق اصناف و اتحادیه‌ها مراجعه کرده و پس از دریافت فیش مالیاتی با مراجعه به یکی از شعب بانک ملی مبلغ تعیین‌شده را به حساب خزانه دولت واریز کرد.

میزان حق تمبر جواز کسب، طبق بند 11 ماده 46 قانون مالیات‏‌های مستقیم، از جواز تاسیس، کارت شناسایی واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و سایر پروانه‌‏های کسب‏ و کار بابت ‌صدور، مبلغ یکصد هزار (100000) ریال و بابت تجدید آن‌ها، مبلغ پنجاه هزار (50000) ریال اخذ می‏‌گردد.

نکته مهم

طبق تبصره 5 ماده 12 قانون نظام صنفی کشور، اعتبار پروانه کسب، 10 سال بوده و افراد صنفی هر 10 سال یک بار، باید برای تمدید پروانه کسب و پرداخت حق تمبر جواز کسب، به میزان مقرر در قانون اقدام نمایند.

مالیات حق تمبر پروانه کسب، مالیاتی از سایر انواع مالیاتی صاحبان اصناف جدا بوده و مطابق قانون، موظف به پرداخت آن هستند؛ بنابراین حتی با پرداخت حق تمبر پروانه کسب که در قانون مقرر شده است، تکلیف صاحب صنف برای پرداخت سایر انواع مالیات پابرجاست.

مطابق ماده 51 قانون مالیات های مستقیم، در صورت تخلف از مقررات این فصل، متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل دو برابر آن، جریمه خواهد شد.

اگر مالیات حق تمبر جواز کسب در زمان صدور یا تمدید آن پرداخت نشود، متخلف باید علاوه بر پرداخت اصل مالیات، مبلغی معادل 20 هزار تومان به عنوان جریمه صدور و 10 هزار تومان، به عنوان جریمه تمدید علاوه بر اصل مبلغ مالیات، به اداره مالیات پرداخت کند.

مالیات حق تمبر افزایش سرمایه

طبق قانون شرکت‌‏های تازه تاسیس تا دو ماه وقت دارند که پس از ثبت شرکت خود در اداره ثبت شرکت‏‌ها مالیات مربوط به آن را پرداخت کنند؛ این شرکت‏‌ها در صورت تصمیم به افزایش سرمایه باید مالیات حق تمبر افزایش سرمایه را در موعد مقرر پرداخت کنند.

برای انواع مختلف افزایش سرمایه مالیات‏‌های مختلفی تعریف شده که در ماده 48 قانون مالیات‏‌های مستقیم توضیح داده شده است، طبق ماده 48 قانون مالیات‏‌های مستقیم، سهام و سهم ‏الشرکه همه شرکت‏‌های ایرانی به استثنای شرکت‌‏های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم‏ الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود و کسور صد (100) ریال هم (100) ریال محسوب می‌شود.

تمبر مالیاتی برای دانشگاه

برای دانشگاه تمبر مالیاتی چیست در بسیاری از دانشگاه‏‌ها وجود دو عدد تمبر مالیاتی در کنار سایر مدارک فارغ التحصیلی الزامی بوده و برای خرید این تمبرها می‌‏توان به بانک ملی دانشگاه مراجعه کرد.

برای دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر مبلغ 10,000 ریال حق تمبر دریافت می‌شود.

تمبر مالیاتی ثبت شرکت

تمبر مالیاتی چیست ؟سهام و سهم‌الشرکه همه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود و کسور صد ریال هم صد ریال محسوب می‏‌شود.

تبصره در خصوص تمبر مالیاتی بیان کرده است که حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی باید از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.

افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا مبلغی که حق تمبر آن پرداخت شده است نیاز به حق تمبر مجدد نخواهد داشت.

مالیات حق تمبر ثبت شرکت که بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه می‌باشد، برای همه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت (به استثنای شرکت‌های تعاونی)، 200 هزار ریال است.

مالیات حق تمبر چک و سفته

به ازای چاپ هر برگ چک بانکی، مبلغ 200 ریال به عنوان حق تمبر از بانک دریافت می‌شود و برای اسنادی مانند سفته نیز مبلغ نیم در هزار برابر ارزش سند به عنوان حق تمبر دریافت می‌شود؛ هم‌چنین اگر مبلغ سند کمتر از 1000 ریال باشد، مبلغ حق تمبر به معادل حداقل 1000 ریال تنظیم می‌شود.

مالیات حق تمبر و تمبر مالیاتی چک و سفته چیست

در مواد چهل و چهار وچهل و پنج مالیات‌های مستقیم در مورد حق تمبر چک و سفته شرح داده شده است

در سال 1394 قبل از اصلاحیه قانون، میزان مالیات سفته سه در هزار (0.3%) از ارزش سفته بوده؛ اما با اجرای ماده 45 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، این نرخ به نیم در هزار (0.05%) رسید.

این تغییرات به این معنی است که برای مثال قیمت یک سفته چهار میلیونی (4,000,000) به جای 12 هزار تومان، حالا 2000 تومان خواهد بود و این کاهش مالیات باعث راحت‌‏تر شدن فعالیت‏‌های اقتصادی برای افراد و شرکت‌‏ها می‌شود.

حق تمبر مالیاتی وکلا

برای وکلا تمبر مالیاتی چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟ میزان تمبر مالیاتی وکلا 5 درصد حق الوکاله بوده و همه وکلای دادگستری و اشخاص حقیقی مشغول به وکالت، باید در قرارداد خود حق الوکاله را طبق تعرفه ذکر و 5 درصد از کل مبلغ را برای مالیات حق تمبر روی قرارداد وکالت الصاق و باطل نمایند.

ماده 103 قانون مالیات‏‌های مستقیم و بندهای آن مربوط به این موضوع می‌باشند.

متن ماده103: وکلا دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می‌کنند، مکلفند در وکالتنامه‌‏های خود رقم حق الوکاله‏‌ها را قید کرده و معادل 5 درصد آن بابت علی ‏الحساب مالیاتی روی وکالتنامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد:

    • بند (الف): اگر خواسته مالی در دعاوی وجود داشته‌ باشد، مالیات به اندازه 5 درصد از حق الوکاله در هر مرحله تعیین شده‌است.
    • بند (ب): اگر موضوع وکالت مالی نباشد لزومی به تعیین بهای خواسته نیست و در دعاوی کیفری که حق الوکاله را دادگاه تعیین می‌نماید، حداقل 5 درصد حق الوکاله برای هر مرحله مقرر می‏‌شود.
    • بند (ج): اگر دلیل اختلافات کیفری، ادعای خصوصی مالی باشد، بند الف ماده 103 قانون مالیات‏‌های مستقیم به اجرا در می‏‌آید.
    • بند (د): گاهی اختلافات مالی در دعاوی در مراجع غیر قضایی حل و فصل می‏‌شوند و به همین علت تعرفه خاصی برای آن‏‌ها تعیین نشده است، مانند عوارض شهرداری یا اختلافات مالیاتی و در این حالت حق الوکاله به اشکال زیر محاسبه می‏‌شود:
ردیف حق الوکاله عوارض شهرداری
1 تا 10,000,000 ما به التفاوت: 5 درصد
2 تا 30,000,000 ریال مابه التفاوت به مازاد 10,000,000 ریال:  4 درصد
3 از 30,000,000 ریال مابه التفاوت به بالا: 3 درصد و معادل 5 درصد تمبر باطل می‌شود.

هیئت وزیران در سال 1401 طی نامه 30229/3014/د مورخ 1401/05/22 نصاب‌های مقرر در این بند را اصلاح نموده است که به شرح 3 مورد زیر می‌باشد:

    1. تا مبلغ چهارصد میلیون (400.000.000) ريال ما به الاختلاف، پنج درصد (5‏%)
    2. تا یک میلیارد و دویست میلیون (1.200.000.000) ريال ما به الاختلاف، چهار درصد (4‏%) نسبت به مازاد چهارصد میلیون (400.000.000) ريال
    3. از یک میلیارد و دویست میلیون (1.200.000.000) ريال ما به الاختلاف به بالا سه درصد (3‏%) نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون ريال (1.200.000.000) ريال منظور می‏‌شود و معادل پنج (%5‏) درصد آن تمبر باطل می‏‌شود.

مفاد این بند برای افرادی به عنوان وکیل در مراجع نامبرده حاضر می‌شوند (حتی اگر وکیل دادگتری نباشند) برقرار است؛ اما برای کارمندان مودی، پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزند و نوه مودی صدق نمی‌کند.

    • تبصره 1: در هر مورد طبق مفاد این ماده عمل نشده باشد وکالت وکیل با رعایت مقررات قانونی آیین دادرسی مدنی در هیچ یک از دادگاه‏‌ها و مراجع مزبور قابل قبول نخواهد بود، مگر در مورد وکالت‏‌های مرجوعه از طرف وزارتخانه‏‌ها و مؤسسات دولتی و شرکت‏‌های دولتی و شهرداری‏‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‏‌ها که محتاج به ابطال تمبر روی وکالتنامه نمی‌باشند.
    • تبصره 2: وزارتخانه‏‏‌ها و مؤسسات دولتی و شرکت‏‌های دولتی و شهرداری‏‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌‏ها مکلفند از وجوهی که بابت حق‏ الوکاله به وکلا پرداخت می‌‏کنند، پنج درصد آن را کسر و بابت علی ‏الحساب مالیاتی وکیل ظرف ده روز به اداره امور مالیاتی محل پرداخت نمایند. به موجب تبصره 3 الحاقی ماده 219 مصوب 1394/04/31 عبارت ” تا پایان ماه بعد”جایگزین “ظرف ده روز” می‏‌شود.
    • تبصره 3: در صورتی که پس از ابطال تمبر تعقیب دعوی به وکیل دیگر واگذار شود، وکیل جدید مکلف به ابطال تمبر روی وکالت‌نامه مربوط نخواهد بود.
    • تبصره 4: در مواردی که دادگاه‌‏ها حق ‏الوکاله یا خسارت حق ‏الوکاله را بیشتر یا کمتر از مبلغی که مأخذ ابطال تمبر روی وکالتنامه قرار گرفته است تعیین نمایند؛ مدیران دفتر دادگاه‌‏ها مکلفند میزان مورد حکم قطعی را به اداره امور مالیاتی مربوط اطلاع دهند تا مابه ‏التفاوت مورد محاسبه قرار گیرد.
مالیات حق تمبر چند درصد است و تهیه تمبر مالیاتی چیست

در ماده پنجاه قانون مالیات های مستقیم در خصوص مالیات توضیح داده شده است

مدارک، اسناد و اوراق مشمول مالیات حق تمبر کدام‌ند؟

اوراق مشمول تمبر مالیاتی چیست ؟از اوراق و مدارک زیر نیز به شرح تعیین شده در این تبصره مالیات حق تمبر گرفته می‌شود:

    • برای کارت معافیت هر یک از مشمولان که به دلایل مختلف از انجام دادن خدمت وظیفه معاف می‌شوند، مبلغ 10 هزار ریال مالیات حق تمبر اخذ می‌شود.
    • برای هرگونه گواهینامه رانندگی بین المللی مبلغ 50 هزار ریال حق تمبر دریافت می‌شود و برای گواهینامه رانندگی انواع خودرو به ازای هر سال مدت اعتبار مبلغ 1000 ریال حق تمبر اخذ می‌شود.
    • از هر پلاک ترانزیت انواع خودرو و همچنین از شماره‌گذاری هر وسیله نقلیه‌ای که به صورت موقت وارد کشور می‌شود مبلغ 200 هزار ریال گرفته می‌شود.
    • از کارنامه و گواهینامه دانش ‏آموزان دوره ابتدایی، راهنمایی و متوسطه مبلغ 1000 ریال دریافت می‌شود.
    • از دانشنامه و گواهی دانشنامه کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و بالاتر مبلغ 10 هزار ریال بابت حق تمبر اخذ می‌شود.
    • از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و متوسطه خارجی مبلغ 20 هزار ریال دریافت می‌شود.
    • از گواهی ارزش تحصیلی دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی خارجی مبلغ 50 هزار ریال نیز حق تمبر اخذ می‌شود.
    • از پروانه مامایی با مدرک تحصیلی دوره کاردانی و دندانپزشکی تجربی مبلغ 20 هزار ریال دریافت می‌شود.
    • از پروانه مشاغل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مبلغ 100 هزار ریال تعیین شده است.
    • از جواز تأسیس، کارت شناسایی واحدهای تولیدی و معدنی، کارت بازرگانی، پروانه وکالت و کارشناسی و سایر پروانه‌های کسب و کار بابت صدور مبلغ 100 هزار ریال و بابت تجدید آن‌ها مبلغ 50 هزار ریال نیز حق تمبر اخذ می‌شود.

کدام اسناد و مدارک بانکی باید حق تمبر بپردازند؟

از کلیه قراردادها و اسناد مشابه آن‌ها نیز به شرح زیر که بین بانک‌ها و مشتریان آن‌ها مبادله‌ یا از طرف مشتریان تعهد می‌شود، در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، معادل 10 هزار ریال حق تمبر اخذ می‌شود.

برگ قبول شرایط عمومی حساب جاری، قرارداد وام یا اعطای تسهیلات از هر نوع که باشد و نیز اوراق و فرم‌های تعهدآوری که بانک‌ها به نام‌های مختلف در موقع انجام معاملات به امضای مشتریان خود می‌رسانند، قراردادهای انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری، وکالت نامه‌های بانکی که در دفتر بانک تنظیم می‌شود و مشتریان حق امضای خود را به دیگری واگذار می‌کنند، قراردادهای دیگری که بین بانک‌ها و مشتریان منعقد می‌شود و طرفین تعهدات و مسئولیت‌هایی را به عهده می‌گیرند و به امور مذکور در این ماده مرتبط می‌شود.

ضمانت نامه بانکی، تقاضای صدور ضمانت‌نامه در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده و ضمانت نامه صادر شود، تقاضای گشایش اعتبار اسنادی برای داخل ایران یا برای کشورهای خارج در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده و اعتبار اسنادی گشایش یابد، از جمله قراردادها و اسناد مشابه ماده 47 هستند.

همچنین سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود؛ لازم به ذکر است که در این مورد، کسور 100 ریال هم 100 ریال محسوب می‌شود.

براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه که شرکت‌ها باید ظرف دو ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.

لازم به ذکر است که افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلاً سرمایه خود را کاهش داده‌اند، تا میزانی که حق تمبر آن‌ پرداخته شده است مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

همچنین ماده (49) می‌گوید، در صورتی که اسناد مشمول حق تمبر که در ایران صادر شده باشد، صادرکنندگان باید تمبر مقرر را روی آن‌ها الصاق و ابطال کنند و هرگاه اسناد مذکور در خارج از کشور صادر شده باشد، اولین شخصی که اسناد مزبور را متصرف می‌شود باید قبل از هر نوع امضا اعم از ظهرنویسی، معامله یا قبولی یا پرداخت به ترتیب فوق عمل کند و در هر صورت کلیه موسسات و اشخاصی که در ایران اسناد مذکور را معامله یا دریافت یا تادیه می‌کنند؛ مسئول پرداخت حقوق مقرر شده خواهند بود.

مشمولیت مالیات حق تمبر

در زمان تاسیس شرکت صاحب شرکت باید مالیات حق تمبر را پرداخت کند

موارد معافیت‌ از پرداخت مالیات حق تمبر به شرح 5 مورد زیر است:

    1. مطابق با ماده 48 قانون مالیات‏‌های مستقیم؛ سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم‌الشرکه به قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود.
    2. مطابق با ماده (13) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیت‏‌های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از تاریخ بهره ‏برداری مندرج در مجوز به مدت پانزده سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف خواهند بود و پس از انقضا پانزده سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیات وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.
    3. مطابق ماده 27 قانون رفع موانع تولید رقابت‌‏پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، شرکت‌‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه می‏‌دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات‌‏های مستقیم و تبصره آن معاف می‏‌باشند.
    4. مطابق بند الف ماده 111 قانون مالیات‏‌های مستقیم؛ تأسیس شرکت جدید با افزایش سرمایه شرکت موجود تا سقف مجموع سرمایه‌های ثبت شده شرکت‌های ادغام یا ترکیب شده از پرداخت دو در هزار حق تمبر موضوع ماده 48 این قانون معاف است.
    5. واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک‌های علم و فناوری، براساس ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مجاز به استفاده از مزایای مناطق آزاد، از جمله معافیت از مالیات حق تمبر هستند.
تمبر مالیاتی چیست و چگونگی پرداخت مالیات حق تمبر

برای محاسبه و پرداخت مالیات حق تمبر می‌توانید از نرم افزار مالیات من استفاده کنید

میزان مالیات حق تمبر طبق قوانین مالیات‏‌های مستقیم که پیش‏تر گفته شد محاسبه شده و با استفاده از نرم افزار مالیات من یا سامانه  payments.tax.gov.ir پرداخت می‌‏شود که در ادامه مراحل پرداخت حق تمبر در این سامانه را شرح خواهیم داد:

    • برای پرداخت مالیات حق تمبر از طریق سامانه مالیاتی، باید ابتدا به حساب کاربری خود در سامانه وارد شوید و این کار از طریق سایت جامع سازمان امور مالیاتی کشور امکان‌پذیر می‌باشد.
    • با جستجوی عبارت “پرداخت حق تمبر مالیاتی”سامانه مربوط به پرداخت مالیات حق تمبر با عنوان ” پرداخت تمبر دارایی Tax.gov” نمایان شده و با کلیک بر روی آن، وارد صفحه اصلی سامانه می‌شوید.
    • برای پرداخت حق تمبر مالیاتی، ابتدا نام کاربری و کلمه عبور خود را در بخش ورود وارد کرده و با ورود به حساب کاربری، از منوی سمت راست صفحه، گزینه “پرداخت‌‏ها / قبض مالیاتی” را انتخاب کنید؛ در این قسمت، می‌توانید یک قبض جدید ساخته و اطلاعات مالیات حق تمبر مالیاتی را کامل کنید.
    • در فرم ایجاد قبض جدید، اطلاعات مربوط به نام مودی اصلی و شریک آن را وارد کرده و سال عملکرد، نوع عملکرد و مرحله وصول را تکمیل کنید و در ادامه، نوع حق تمبر و شناسه واریز آن را انتخاب کرده و اطلاعات مالیاتی مربوطه را وارد کنید.
    • بعد از تکمیل اطلاعات، با انتخاب گزینه “پرداخت برخط”، به صفحه پرداخت هدایت می‌شوید و این‌جا با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی فعال و رمز پویا، پرداخت را نهایی کنید.
    • پس از پرداخت موفقیت‌ آمیز، قبض مربوطه به شما ارائه شده و امکان چاپ آن نیز وجود دارد.

اعلام وصول قبض مالیاتی از بانک، حداکثر بعد از 48 ساعت در سامانه مالیاتی ثبت شده و شما می‌توانید آن را مشاهده کنید و برای پرداخت مالیات حق تمبر به صورت حضوری می‌توانید به اداره مالیات یا یکی از شعب آن مراجعه کرده و از طریق دستگاه کارتخوان موجود در این ادارات، برای پرداخت مالیات تمبر دارایی اقدام نمائید.

سامانه پرداخت حق تمبر مالیاتی چیست

سامانه پرداخت حق تمبر مالیاتی چیست ؟برای پرداخت حق تمبر، می‌توان از سامانه پرداخت قبوض مالیاتی به آدرس payments.tax.gov.ir استفاده کرد، این سامانه جزء زیر مجموعه‌های درگاه ملی خدمات مالیات با عنوان my.tax.gov.ir می‌باشد.

از طریق این سامانه مدیریت پرداخت حق تمبر به راحتی امکان‌پذیر است، در این سامانه خدمات زیادی برای پرداخت مالیات به مودیان ارائه شده و می‌توانید به راحتی و به سادگی مبلغ مورد نیاز را پرداخت کنید.

ارائه اپلیکیشن مالیات من توسط این سامانه نیز پرداخت مالیات برای مودیان را بسیار آسان‏‌تر کرده است، با استفاده از این سامانه می‌توان مالیات حق تمبر را به‌صورت آنلاین و امن تسویه کرده و از وقت و هزینه‌های ناشی از حضور شخصی در دفترها و مراجع مالیاتی جلوگیری کرد.

مالیات حق تمبر چقدر است؟

در قانون مالیات‏‌های مستقیم محاسبه مالیات حق تمبر برای موارد مختلف توضیح داده شده است که پیش‏تر در قسمت اسناد و مدارک مشمول حق تمبر بیان شده است، این قوانین کاملا مشخص و دقیق هستند و هر نوع اوراق مشمول حق تمبر با میزان مالیات مشخصی همراه خواهد بود.

محاسبه تمبر مالیاتی وکلا

تمبر مالیاتی وکلا براساس ماده 103 قانون مالیات‏‌های مستقیم و تبصره‏‌های آن محاسبه می‏‌گردد، بعضی نرم افزارها و سایت‌‏های اینترنتی به صورت آنلاین مالیات حق ‏الوکاله و تمبر مالیاتی وکلا را محاسبه می‌کنند.

نرم افزار محاسبه تمبر مالیاتی وکلا آنلاین

نرم افزارهایی مانند دادحساب، نرم افزار تمبر مالیاتی وکیل، حسابداران قضایی به محاسبه تمبر مالیاتی وکلا و میزان مالیات حق الوکاله کمک کرده و سهولت آن را بیشتر می‌کنند.

جریمه عدم پرداخت تمبر مالیاتی چیست

درصورت عدم پرداخت حق تمبر طبق ماده 51 قانون مالیات‌‏های مستقیم متخلف علاوه بر اصل حق تمبر، معادل 2 برابر آن جریمه خواهد شد.

سازمان چاپ اوراق مشمول تمبر مالیاتی چیست

وزارت امور اقتصاد و دارایی جواز چاپ اوراقی مانند سفته، برات، بارنامه و اوراق دیگر را دارد.

نحوه ابطال تمبر مالیاتی چیست

    • به سایت my.tax.gov.ir وارد شده و اطلاعات حساب کاربری خود را وارد کنید.

نکته:
نام کاربری شما کدملی می‌‏باشد و در صورت فراموشی کلمه عبور، از قسمت ” فراموشی کلمه عبور” آن را بازیابی نمایید.

توجه داشته باشید که پیامک ارسالی به شماره‌‏ای که در زمان تشکیل پرونده وارد کردید، ارسال خواهد شد که می‏‌توانید آن را از بخش ” تغییر شماره همراه” تغییر دهید،البته شماره همراه حتما باید به نام مودی باشد.

    • در صفحه اصلی کد رهگیری مربوط به هر پرونده مالیاتی نمایش داده می‌شود، بر روی شماره رهگیری مالیاتی مربوط به پرونده وکالت کلیک نمایید.
    • در صفحه بعدی از بین گزینه‌‏های موجود ” صدور قبض” را انتخاب نمایید.
    • گزینه ” عادی” را انتخاب کنید.
    • در ادامه وارد صفحه صدور قبض خواهید شد.

نحوه تکمیل فرم نیز به شرح زیر می باشد:

    • نام مودی اصلی و یا شریک: در این قسمت در صورتی که پرونده شما انفرادی باشد “نام شما” نمایش داده می‌‏شود و باید آن را انتخاب نمایید، همچنین برای پرونده‌‏هایی که دارای شریک می‌‏باشید اعضای پرونده نمایش داده خواهد شد.
    • سال عملکرد: این قسمت با توجه به سال مالی جاری که در آن حضور داریم باید انتخاب شود.
    • مرحله وصول: از بین گزینه‌‏های نمایش داده شده ” وصول و اجرا” را انتخاب نمایید.
    • نوع مالیات: برای این قسمت ” عملکرد” را انتخاب نمایید.
    • منبع مالیاتی: در این قسمت “حق تمبر” را انتخاب نمایید؛ پس از انتخاب این مورد گزینه “نوع حق تمبر” فعال می‏‌گردد.
    • نوع حق تمبر: در این قسمت نیز “سایر حق تمبرها” باید انتخاب شود.
    • اصل مبلغ مالیات: در این قسمت اصل مبلغ مالیاتی که می‏‌خواهید ابطال نمایید را وارد کنید، این مبلغ بدون درنظر گرفتن سهم صندوق (1/2) و سهم کانون (1/4) می باشد.
    • جریمه: برابر با صفر باشد.
    • سایر مبالغ: برابر با صفر باشد.
نکته مهم

پس از تکمیل فرم با کلیک بر”صدور قبض” یک شناسه برای پرداخت ایجاد می‏‌شود که می‌توان به صورت آنلاین و از طریق کارت‏‌های بانکی پرداخت را انجام داد؛ اما قبل از پرداخت باید یک نسخه از پیش نویس قبض ایجاد شده جهت ارائه به سازمان یا اداره مربوطه و یک نسخه جهت محاسبه سهم صندوق و سهم کانون به کانون وکلا ارائه کنید، بنابرین پنجره ایجاد شده را ببندید.

در صورت عدم ارائه نسخه دوم به کانون وکلا، این کانون از ارائه گواهی “ابطال تمبر” برای قبض صادره خودداری می‌کند.

    • برای دریافت نسخه پیش‏نویس قبض، پس از بستن پنجره فوق از منوی سمت راست به صفحه “پرونده‏‌های مالیاتی” که قبلا قبض را از همان پرونده ایجاد کرده بودید وارد شوید و روی گزینه “بروزرسانی و تکمیل ثبت نام” کلیک کنید.
    • در این صفحه از منوی سمت راست گزینه “پرداخت ها / قبض مالیاتی” را انتخاب کنید.
    • گزینه “لیست قبوض پرداخت نشده” را انتخاب کنید.
    • در صفحه بعد اطلاعات قبض صادره شده نمایش داده می‏‌شود که باید آن را روییت کرده و بر روی شناسنامه قبض کلیک کنید.
    • گزینه “چاپ قبض” را انتخاب کرده و از آن دو سری پرینت بگیرید.
    • بعد از پرینت از قبض می‌‏توانید از همان صفحه بر روی گزینه “پرداخت برخط” کلیک کرده و قبض صادر شده را پرداخت کنید.

بخشنامه حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات های مستقیم

سهام و سهم‌الشرکه کلیه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت به استثنای شرکت‌های تعاونی براساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه به ‌قرار نیم در هزار مشمول حق تمبر خواهد بود، کسور صد (100) ریال هم صد (100) ریال محسوب می‌شود.

تبصره: حق تمبر سهام و سهم‌الشرکه شرکت‌ها باید ظرف دو‌ ماه از تاریخ ثبت قانونی شرکت و در مورد افزایش سرمایه و سهام اضافی از تاریخ ثبت ‌افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها از طریق ابطال تمبر پرداخت شود.

افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند، تا‌ میزانی که حق تمبر آن پرداخت شده است، مشمول حق تمبر مجدد نخواهد بود.

    • به موجب ماده 27 قانون رفع موانع تولید رقابت‏‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب (1394/02/01)، شرکت‏‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا بازار خارج از بورس موضوع قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که از محل آورده نقدی یا مطالبات حال شده سهامداران افزایش سرمایه می‌‏دهند، از پرداخت حق تمبر موضوع ماده 48 قانون مالیات‌‏های مستقیم و تبصره آن معاف می‏‌باشند.
    • به موجب بند 10 ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات‏‌های مستقیم مصوب (1394/04/31)، عبارت «دو در هزار» در ماده 48 قانون به عبارت «نیم در هزار» تغییر یافت.
    • به موجب ماده 16 قانون اصلاح موادی از قانون مالیات‏‌های مستقیم مصوب (1380/11/27)، تبصره‏‌های 2 و 3 متن قبلی ماده 48 قانون حذف شد.

نتیجه گیری

مالیات حق تمبر ثبت شرکت که بر اساس ارزش اسمی سهام یا سهم الشرکه می‌باشد، برای همه شرکت‌های ایرانی موضوع قانون تجارت (به استثنای شرکت‌های تعاونی)، 200 هزار ریال است. افزایش سرمایه در مورد شرکت‌هایی که قبلا سرمایه خود را کاهش داده‌اند تا مبلغی که حق تمبر آن پرداخت شده است نیاز به حق تمبر مجدد نخواهد داشت

این مالیات به هدف تامین بخشی از هزینه‏‌های عمومی، کاهش سوءاستفاده و مدیریت تراکنش‌‏های مالی توسط دولت تعیین شده و مبلغ این تمبر بسته به نوع سندی که باید تمبر داشته باشد مشخص شده و قابل پرداخت است؛ سپاس از این‌که تا پایان مقاله تمبر مالیاتی چیست با ما همراه بودید، می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.