مشاغل معاف از مالیات کارتخوان در سال 1403 کدامند؟ دولت­‌ها برای ایجاد درآمد جهت انجام هزینه­‌های عمومی طبق قانون مصوب از درآمد افراد مطابق درصدهای ابلاغی مالیات اخذ می­‌کنند، با توجه به مصالح کشور و شرایط اقتصادی موجود برخی از مشاغل از مالیات بر درآمد معاف هستند که این معافیت‌­ها نیز در قانون ذکر می‌­شود.

با توجه به این‌که امروزه استفاده از کارتخوان برای سروسامان دادن به برنامه مالی افزایش چشم‌­گیری داشته و تقریبا تمامی مشاغل از کارتخوان استفاده می­‌کنند؛ در بین افراد مالیات کارتخوان رواج پیدا کرده است، مالیات کارتخوان در واقع همان مالیات بر درآمد یا مالیات مشاغل است، اگر جایی از مشاغل معاف از مالیات کارتخوان نیز سخنی به میان آمد منظور همان مشاغل معاف از مالیات است.

خواندن مشاغل معاف از مالیات کارتخوان را به چه کسانی پیشنهاد کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
حسابداران مالیاتی و ممیزان مالیاتی

انواع مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

وقتی شخصی اقدام به راه اندازی کسب و کاری می­‌کند، باید با مفاهیمی همچون بیمه،مالیات مشاغل و مالیات بر ارزش افزوده  آشنایی داشته باشد تا در طول دوره فعالیت مشمول جریمه­‌های مختلفی نشود.

شناخت مشاغل معاف از مالیات کارتخوان و مشاغل غیر معاف کار دشواری نبوده و با یک جستجوی ساده می‌­توان به آن دست پیدا کرد، با توجه به این‌که طبق قانون به درآمد افراد مالیات تعلق می‌­گیرد، بنابراین به کارتخوان به تنهایی مالیاتی تعلق نمی­‌گیرد.

اگر درآمدی از طریق فروش و سپس دریافت وجه به وسیله کارتخوان حاصل شود، آنگاه کارتخوان می‌­تواند مشمول مالیات شود، اما مشاغلی نیز وجود دارند که معافیت مالیاتی دارند.

جدول مشاغل معاف از مالیات کارتخوان به شرح موارد ذکر شده در جدول زیر می‌باشد:

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان سقف معاف از مالیات کارتخوان
مراکز درمانی و داروخانه‌ها
جایگاه‌های سوختی
سوپرمارکت 39 میلیون و 600 هزار تومان
روزنامه‌فروشی
مدارس ابتدایی و متوسطه
تاکسی و اتوبوس
موسسه‌های خیریه
پارکینگ و عوارض راه
فروشگاه‌های رسانه و کتاب
مراکز دولتی مرتبط با قوه قضاییه
شرکت‌های دانش‌بنیان (سطح فناوری 1)
باشگاه و موسسه‌های ورزشی
شرکت‌های فروش مواد نفتی و غیر معدنی

مزایای معافیت برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان چیست؟

در دوره حسابداری مالیاتی گفتیم که کاهش هزینه­‌های مالیاتی برای هر شرکتی امری مهم است؛ بنابراین اگر شخصی در مشاغل معاف از مالیات کارتخوان مشغول به کار شود، اولین و اصلی‌­ترین مزیتی که برای آن‌­ها خواهد داشت، کاهش هزینه­‌های مالیاتی خواهد بود؛ علاوه بر این آسان‌تر شدن شرایط پرداخت، سهولت در تجارت الکترونیک، کاهش استفاده از نقدینگی از دیگر مزایای مشاغل مذکور است.

سقف معافیت برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان چقدر است؟

همانطور که از متن سوال هم پیداست، مشاغلی که از مالیات کارتخوان معاف هستند، در قانون مشخص شده و سقفی برای آن‌ها تعریف نشده است، در جدول مشاغل معاف از مالیات کارتخوان نیز مشخص است که تنها سوپر مارکت‌­ها مشمول سقف معافیت از مالیات کارتخوان خواهند بود، اما برای سایر مشاغل سقف معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی سال 1403 به شرح جدول تصویر زیر می‌باشد.

سقف مالیات و مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

معافیت مالیاتی مشاغل در سال 1403 مبلغ سی و شش میلیون و ششصد هزار تومان می‌باشد

هدف از معافیت برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان چیست؟

منظور از معافیت برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان یعنی این‌که طبق قانون مشاغلی از پرداخت مالیات معاف شوند و این تعهد قانونی را انجام ندهند، حال هدف از اجرای این قانون، حمایت دولت از کسب و کارها و مشاغل خاص، جهت دادن جریان نقدینگی کشور به سمت برخی از طرح‌­ها و فعالیت‌­های اقتصادی مفید و ضروری است.

معافیت از کارمزد کارتخوان

کارمزد دستگاه کارتخوان، هزینه­‌ای است که باید دارندگان دستگاه کارتخوان به ازای هر تراکنشی که انجام می­‌دهند، به بانک عامل پرداخت کنند؛ کارمزد دستگاه کارتخوان مسئله‌­ای متفاوت از مالیات دستگاه پوز سیار یا ثابت بوده و ارتباطی با این موضوع ندارد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

چه مشاغلی معاف از کارمزد کارتخوان هستند؟

اما همانطور که قانون مشاغل معاف از مالیات کارتخوان را مشخص کرده است، مشاغلی را نیز به عنوان مشاغل معاف از کارمزد کارتخوان مشخص نموده که مطابق قانون این مشاغل نباید کارمزدی به بانک عامل پرداخت کنند، از جمله مشاغل معاف از کارمزد کارتخوان می‌توانیم به مشاغل زیر اشاره کنیم:

  • شرکت­‌های خدماتی (گاز، برق و آب)، قوه قضاییه و وجوه دولتی
  • عوارض گاراژ، پارکومتر، پارکینگ و راه
  • فروشگاه­‌های ارائه کننده انواع موسیقی، فیلم، روزنامه، کتاب و محصولات رسانه‌­ای
  • موسسات خیریه
  • دفاتر خدمات مخابراتی راه دور و محلی
  • دکه­‌های روزنامه و روزنامه فروشی­‌ها
  • دبیرستان‌ه­ا و مدارس راهنمایی و ابتدایی
  • کرایه اتومبیل، تاکسیرانی، حمل و نقل حومه و داخل شهری
  • فروشگاه‌­های صنایع دستی هنری و تجهیزات ساخت کاردستی
  • فروشنده­‌های سوخت و جایگاه‌­های سوخت
  • خدمات درمانی، بیمارستان‌­ها و داروخانه­‌ها
  • خواربارفروشی‌­ها، فروشگاه‌­های ارائه دهنده انواع محصولات غذایی
  • نانوایی­‌ها

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان در سال‌های مختلف

در هر سال تعدادی از مشاغل متوسط و کوچک مطابق سقف درآمدی خود و طبق تصمیم دولت از پرداخت مالیات کارتخوان معاف می‌شوند، البته در سال­‌های مختلف بیشتر این مشاغل ثابت بوده و تغییری نکرده‌­اند، این مشاغل با استفاده از این معافیت می­‌توانند هزینه‌­های خود را کاهش و منابع بیشتری را به توسعه و رشد خود اختصاص بدهند.

آشنایی با مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

نانوایی‌ها و موسسات ورزشی از مالیات کارتخوان معاف می‌باشند

اما در سال 1403 نیز همانند سال‌­های گذشته مشاغلی به عنوان مشاغل معاف از مالیات کارتخوان 1403 معرفی شده‌اند که این مشاغل شامل موارد زیر می‌باشند:

  • مراکز درمانی و داروخانه‌ها
  • جایگاه‌های سوخت
  • نانوایی‌ها
  • سوپرمارکت‌ها
  • روزنامه فروشی‌ها
  • مدارس (ابتدایی و متوسطه)
  • دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد
  • تاکسی و اتوبوس (حمل‌ونقل درون شهری)
  • کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی یا فرش دستباف
  • موسسات خیریه
  • دفاتر خدمات مخابراتی
  • پارکینگ‌ها و عوارض راه
  • فروشگاه‌های محصولات رسانه‌ای و کتاب
  • شرکت‌های فروش مواد نفتی و غیر معدنی
  • مراکز دولتی و مرتبط با قوه قضائیه
  • باشگاه‌ها و موسسه‌های ورزشی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان (سطح فناوری 1)

محاسبه مالیات کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوان چقدر است؟ برای پاسخ به این پرسش باید توجه شود که دستگاه کارتخوان به خودی خود مشمول مالیات نمی­‌شود، بلکه این درآمد افراد است که مشمول مالیات می­‌گردد؛ بنابراین برای این‌که بدانید مالیات کارتخوان چقدر است باید طبق نرخ ابلاغی زیر اقدام کنید:

    • 15 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
    • 20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
    • 25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا
نکته مهم

اگر شخصی بخواهد نسبت به نحوه محاسبه مالیات کارتخوان اقدام کند، ابتدا باید درآمد سالانه خود را محاسبه و سپس براساس درآمد حاصل شده و با توجه به نرخ ابلاغی نسبت به محاسبه و پرداخت مالیات اقدام نماید.

محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان

شاید در سایت­‌های مختلف یا نرم افزارهای مختلفی برای محاسبه مالیات وجود داشته باشد، اما این برنامه‌­ها و سایت­ها ممکن است با خطا مواجه شوند و نتوانند به درستی مالیات بر درآمد را محاسبه کنند، بنابراین بهترین روش برای محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان مراجعه به سامانه مودیان مالیاتی و ورود به کارپوشه شخصی است.

پیش از ورود به سامانه، باید ثبت نام سامانه مودیان خود را تکمیل نموده و آموزش کارپوشه مودیان را نیز فراگرفته باشید، در غیر اینصورت ممکن است دچار اشتباه شوید.

جدول درصد مالیات کارتخوان

در خصوص مالیات کارتخوان و مشاغل معاف از مالیات کارتخوان توضیحات ضروری در مطالب قبل ارائه گردید، مشاغلی که معاف از مالیات کارتخوان نیستند، برای محاسبه مالیات کارتخوان باید طبق جدولی که در تصویر زیر آورده شده است، اقدام کنند.

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان در ایران

مودیانی که درآمد سالانه بالای چهارصد میلیون دارند مشمول 25 درصد مالیات می‌شوند

علاوه بر جدول مالیات کارتخوان باید به نکاتی همچون ضریب اینتاکد مالیاتی، سقف معافیت مالیاتی و مشاغل معاف از مالیا نیز توجه شود.

اظهارنامه مالیاتی کارتخوان سیار

هر شخصی که درآمدی کسب می­کند باید مطابق قانون نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد حاصل شده اقدام کند، ابتدا شخص باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام و سپس با ثبت اطلاعات در سامانه مودیان مالیاتی و محاسبه آنلاین مالیات کارتخوان نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کند، به طور کلی تکمیل اظهارنامه مالیاتی به نوع کارتخوان ارتباطی ندارد.

نکته:
مشاغل معاف از مالیات نیز باید نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند تا از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

مالیات کارتخوان سیار چقدر است؟

همانطور که در مطالب قبل نیز ذکر گردید، مالیات مربوط به مودیان مالیاتی تنها به درآمد و نوع شغل آن­‌ها اختصاص داشته و تفاوتی ندارد که مودی از چه نوع کارتخوانی استفاده می‌­کند؛ بنابراین اگر از خودتان می­‌پرسید که مالیات کارتخوان سیار چقدر است باید با توجه به نوع کسب و کار به جدول درصد مالیات مراجعه نمایید.

استعلام معافیت کارتخوان با کد ملی

برای اینکه یک مودی مالیاتی بداند از معافیت مالیاتی برخوردار است یا خیر باید ابتدا در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کند، سپس با تکمیل اطلاعات و ارسال اظهارنامه مالیاتی، اگر کسب و کار وی جزء مشاغل معاف از مالیات باشد، در استعلام مالیات کارتخوان با کد ملی میزان نرخ صفر مالیاتی و در غیر این صورت مطابق درآمد و نرخ ابلاغی، مشمول مالیات خواهد شد.

آیا قانون مالیات دستگاه پوز ثابت و سیار متفاوت است؟

صاحبان مشاغل باید بدانند که میزان مالیات، بر درآمد افراد و به نوع کسب و کار بستگی دارد و ارتباطی با نوع دستگاه پوز یا کارتخوان ندارد، بنابراین اگر شخصی بخواهد بداند که مالیات دستگاه پوز چقدر است و ثابت یا سیار بودن آن تاثیری در میزان مالیات دارد یا خیر بهتر است که مطالب قبل را مجددا مورد مطالعه قرار دهد.

کمترین مالیات کارتخوان چقدر است؟

به طور کلی کمترین مالیات کارتخوان برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان و برابر صفر ریال است، اگر شخصی نسبت به راه اندازی مشاغل معاف از مالیات اقدام کند و در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کند، با ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی معاف از مالیات خواهد بود.

بیشترین مالیات برای کدام صنف است؟

برای پاسخ به این پرسش باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

    • نوع کسب و کار از نظر این‌که مشمول مالیات است یا معاف از مالیات
    • ضریب اینتاکد
    • میزان درآمد
    • نرخ مالیات

به عنوان مثال برای محاسبه مالیات کارتخوان میوه فروشی با توجه به این‌که مشمول مالیات است و دارای ضریب اینتاکد 14 درصد می‌باشد، باید مطابق میزان درآمد و نرخ مالیات اقدام ­شود.

سوالات متداول در مورد مشاغل معاف از مالیات کارتخوان

درسال‌های اخیر مودیان پایانه‌های مشاغل خود را به سامانه مودیان متصل و مالیات پرداخت می‌کنند

سوالات متداول

در خصوص مالیات بردرآمد، مشاغل معاف از مالیات کارتخوان (Tax exempt businesses POS machine)، نحوه محاسبه مالیات با توجه به تغییر قوانین مالیاتی سوالات متعدد و تخصصی بسیاری به وجود می‌­آید، برای آگاهی بیشتر در ادامه به چند پرسش پرتکرار پاسخ داده شده است.

آیا مشاغل خانگی جزو مشاغل معاف از مالیات کارتخوان هستند؟

مشاغل خانگی به صورت عام از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند، به جز فعالیت­‌هایی که از مالیات معاف باشند، درآمد فعالیت‌های کشاورزی که تحت ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم از مالیات بر درآمد معاف هستند، در نتیجه مالیات کارتخوان کشاورزی معاف از مالیات است.

آیا کارتخوان سیار بدون مالیات نیز وجود دارد؟

امروزه برخی از فروشندگان دستگاه‌­های کارتخوان برای فروش هر چه بیشتر دستگاه اقدام به تبلیغ در خصوص معاف از مالیات بودن کارتخوان سیار می­‌کنند؛ اما باید افراد بدانند که مطابق قانون نوع دستگاه و یا نحوه معامله هیچ ارتباطی به میزان مالیات بر درآمد ندارد.

چگونه بفهمیم که کسب و کارمان جز مشاغل معاف از مالیات کارتخوان است؟

برای آگاهی از این موضوع که آیا کسب و کاری مشمول مالیات است یا خیر صاحبان کسب و کار باید به دستورالعمل­‌های ابلاغی از جمله ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم و اعلام سالانه سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایند.

آیا معافیت مالیات کارتخوان امری دائمی می‌باشد؟

دولت با هدف حمایت از کسب و کارها و مشاغل خاص و همچنین جهت دادن جریان نقدینگی کشور به سمت برخی از طرح‌­ها و فعالیت­‌های اقتصادی مفید و ضروری هر ساله مشاغلی را معاف از مالیات اعلام می­‌کند، بنابراین در صورتی که دولت در اجرای برنامه به هدف مورد نظر دست پیدا کند احتمال دارد که معافیت مورد نظر لغو شود.

عدم ثبت مالیات دستگاه کارتخوان چه عواقبی دارد؟

امروزه اگر دستگاه کارتخوانی در کارپوشه شخص در سازمان امور مالیاتی معرفی و متصل نشود و کارتخوان از سوی بانک مرکزی مسدود شده و امکان انجام تراکنش را نخواهد داشت؛ همچنین اگر شخصی به صورت نقدی یا انتقال به حساب از طریق همراه بانک اقدام به معامله کند و قوانین مالیاتی را رعایت ننماید، مشمول جریمه خواهد شد.

نتیجه گیری

دولت­‌ها براساس اهدافی که دارند هر ساله مشاغلی را معاف از مالیات اعلام می­‌کنند، از طرفی با توجه به این‌که استفاده از دستگاه کارتخوان گسترش پیدا کرده است، در اصطلاح عامیانه مشاغل معاف از مالیات کارتخوان و مشاغل مشمول مالیات کارتخوان رواج یافته است.

درمقاله‌ای که خواندید مشاغل معاف از مالیات کارتخوان را شرح دادیم تا بتوانید با این مشاغل آشنا شوید، تا اگر جزء مشاغل معاف می‌باشید تکالیف مالیاتی خود را مطابق با آن انجام دهید، در انتها اگر سوالی دارید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "معافیت از مالیات کارتخوان چه مزایایی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اهش هزینه­‌های مالیاتی برای هر شرکتی امری مهم است؛ بنابراین اگر شخصی در مشاغل معاف از مالیات کارتخوان مشغول به کار شود، اولین و اصلی‌­ترین مزیتی که برای آن‌­ها خواهد داشت، کاهش هزینه­‌های مالیاتی خواهد بود؛ علاوه بر این آسان‌تر شدن شرایط پرداخت، سهولت در تجارت الکترونیک، کاهش استفاده از نقدینگی از دیگر مزایای مشاغل مذکور است." } },{ "@type": "Question", "name": "کدام مشاغل معاف از مالیات کارمزد کارتخوان می‌باشند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "موسسات خیریه، دفاتر خدمات مخابراتی راه دور و محلی، دکه­‌های روزنامه و روزنامه فروشی­‌ها و دبیرستان‌ه­ا و مدارس راهنمایی و ابتدایی" } },{ "@type": "Question", "name": "درآمد 200 تا 400 میلیون تومان مشمول چند درصد مالیات می‌شود؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "20 درصد" } },{ "@type": "Question", "name": "کمترین مالیات کارتخوان چقدر می‌باشد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "به طور کلی کمترین مالیات کارتخوان برای مشاغل معاف از مالیات کارتخوان و برابر صفر ریال است، اگر شخصی نسبت به راه اندازی مشاغل معاف از مالیات اقدام کند و در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کند، با ارسال به موقع اظهارنامه مالیاتی معاف از مالیات خواهد بود." } },{ "@type": "Question", "name": "راه‌های آگاهی از برخورداری از معافیت مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "برای آگاهی از این موضوع که آیا کسب و کاری مشمول مالیات است یا خیر صاحبان کسب و کار باید به دستورالعمل­‌های ابلاغی از جمله ماده 142 قانون مالیات‌های مستقیم و اعلام سالانه سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.