صدور صورتحساب الکترونیکی

آیا می‌دانید معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی چه میزان است؟ معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی بر چه اساسی تنظیم و تصویب می‌شود؟ همه شما با مفهوم اشخاص حقوقی آشنایی کافی دارید و می­‌دانید که منظور از اشخاص حقوقی، انواع شرکت‌­هایی است که در قانون تجارت به آن اشاره شده و شامل شرکت‌­های تولیدی، بازرگانی و خدماتی هستند.

مالیات در برنامه مالی اشخاص حقوقی، یکی از ارکان مهم و ضروری به شمار می‌آید که باید به موارد مشمول و معافیت‌های آن‌ها به طور کامل آشنا شوید، در مقاله پیش رو قصد داریم معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی را به شما شرح دهیم تا مالیات موسسات را با توجه به موارد ذکر شده محاسبه کنید.

مقاله معافیت مالیاتی حقوقی را به چه کسانی پیشنهاد کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
مشاوران مالیاتی و علاقمندان به مباحث مالیاتی

معافیت مالیاتی چیست؟

شاید شما هم با واژه‌­های مختلفی مانند معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی و نرخ صفر مالیاتی آشنایی داشته باشید، با توجه به اهمیت موضوع به خصوص برای شرکت­‌ها و همچنین واحد مالی فعال در شرکت‌­ها در ادامه به بررسی موضوع معافیت مالیاتی پرداخته شده است.

منظور از معافیت مالیاتی یعنی این‌که یک شرکت یا شخص حقوقی بنابر آنچه در قانون آمده و با توجه به شرایط خاص پیش بینی شده در یک دوره مالی بابت درآمدهایی که کسب می­‌کند از پرداخت مالیات معاف می­‌شود، نتیجه معافیت مالیاتی شرکت­‌های حقوقی کمک به رشد شرکت و بهبود وضعیت اقتصادی شرکت خواهد بود.

معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی ماده 101 قانون مالیات‌­های مستقیم

به طور کلی ماده 101 قانون مالیات­‌های مستقیم، مودیان مالیاتی که مشمول پرداخت مالیات است را مشخص می‌­کند، بر اساس لیست ابلاغی در پایان خرداد ماه، شما به عنوان مودی مالیاتی باید مالیات درآمد سال قبل خود را از با استفاده از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم یا ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اعلام کنید و مالیات متعلقه را پرداخت نمایید.

اما باید بدانید که در همین ماده قانونی میزان معافیت مالیاتی نیز برای مودی مالیاتی در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال سقف معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی سال 1403 به شرط ارسال فاکتور در سامانه مودیان مالیاتی برابر 1,440,000,000 ریال و در غیر این صورت برابر یکصد میلیون تومان است.

نکته مهم

نرخ معافیت‌­های مالیاتی ماده 101 قانون مالیات مستقیم در هر سال با توجه به ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم و در قانون بودجه سالانه مشخص می‏‌شود.

هدف از معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی

هدف از معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی و حقیقی حمایت دولت از کسب و کارها و مشاغل خاص، تحت حمایت قرار دادن انجام برخی از فعالیت ها و مشاغل توسط است، از دیگر اهداف اجرای معافیت مالیاتی دستیابی به تسهیل توسعه اقتصادی و تقلیل بی عدالتی مالیاتی در کشور است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تفاوت معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی و مالیات با نرخ صفر چیست؟

علاوه بر معافیت مالیاتی حتما نرخ صفر مالیاتی را هم شنیده­‌اید؛ اما باید بدانید که میان نرخ صفر مالیاتی و معافیت مالیاتی تفاوت هایی وجود دارد. از جمله این تفاوت­‌ها به موارد زیر می‌­توانیم اشاره کنیم:

    • نرخ صفر مالیاتی موقتی بوده اما معافیت مالیاتی طبیعتا دائمی است.
    • نرخ صفر مالیاتی برای افزایش دادن راندمان اقتصادی در نظر گرفته می‌­شود؛ اما معافیت مالیاتی برای کسب وکارهایی است که یا مشاغل از خصوصیت ویژه‌­ای برخوردارند یا این که در اقتصاد نقش خاصی کشور دارند.
    • مشاغلی که معافیت دائمی از پرداخت مالیات دارند، نیازی به ارائه اظهارنامه به اداره امور مالیاتی هم ندارند؛ اما مشاغل با مالیات نرخ صفر باید نسبت به تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی اقدام کنند.

چرا معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی شامل همه نمی‌شود؟

حتما می­‌دانید که در تمامی کشورهای جهان یکی از روش‌­های کسب درآمد توسط دولت، ­اخذ مالیات­‌های مستقیم و غیر مستقیم از مودیان مالیاتی است؛ بنابراین اگر معافیت مالیاتی مشمول همه اشخاص حقیقی و حقوقی شود، در این صورت دولت با کاهش بودجه و درآمد مواجه شده و نمی­‌تواند خدمات عمومی و دولتی را به خوبی در سطح جامعه عرضه نماید.

معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی و معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی و تفاوت آن با مالیات بر درآمد

اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی تا سی و یک تیر ماه مهلت دارد

تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی چیست؟

در تعریف اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت هستند و با فرض آگاهی شما از این موضوع در ادامه به تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده است، هدف از بیان این تفاوت­‌ها این است که شما به عنوان یک حسابدار بتوانید برنامه‌ریزی دقیق مالی متناسب با شخص حقیقی یا حقوقی داشته باشید.

ردیف تفاوت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و حقیقی
1 نرخ محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی: نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی طبق میزان درآمد فرد از 15 الی 25 درصد متغیر است؛ اما نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی 25 درصد است.
2 مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی: فرصت ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه سال بعد و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی است
3 اسناد و مدارک قابل‌ ارائه: اشخاص حقیقی علاوه ‌بر اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره 100، باید دفاتر قانونی خود را نیز به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند؛ اشخاص حقوقی علاوه‌ بر اظهارنامه مالیاتی باید ترازنامه، صورت سود و زیان متکی به دفاتر، فهرست دقیق هویت سهام‌داران و شرکا و تغییرات مربوط به اشخاص حقیقی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

کدام ماده­‌های قانونی مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است؟

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق که نشان دهنده تفاوت­‌ها در مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی است، باید بدانید که حتی ماده قانونی مربوط به هر کدام نیز متفاوت است، به گونه‌­ای که در قانون مالیات‌های مستقیم، مواد قانونی 105 تا 118 فقط مربوط به مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است.

نکته:
ماده‌های قانونی 93 تا 103 قانون مالیات­‌های مستقیم مربوط به ماده­‌های قانونی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی است.

معرفی معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی

هر شخص حقوقی یا مودی مالیاتی باید در مهلت قانونی تصویب شده نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کند، مطابق اظهارنامه ارسالی و همچنین قوانین موجود، شرکت های معاف از مالیات، فعالیت‌هایی مشمول معافیت مالیاتی و در نهایت میزان معافیت و میزان مالیات قابل پرداخت مشخص می­‌شود.

اما اگر برای شما سوال پیش بیاید که چه شرکت‌ها و چه فعالیت‌هایی مشمول معافیت مالیاتی است، می‌­توانید به لیست زیر مراجعه کنید؛

    • شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی
    • فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری به مدت زمان مشخص از زمان تاسیس
    • کسب ‌وکارهای مرتبط با اختراعات و اکتشافات
    • موسسات فعال در حوزه آموزش از جمله موسسات آموزشی غیر انتفاعی
    • شرکت­‌های تعاونی
    • شرکت­‌های فعال در حوزه صنایع دستی
    • شرکت‌­های فعال در حوزه فرهنگی و هنری
    • شرکت­‌های دانش بنیان

برخورداری معافیت مالیاتی شرکت ­های حقوقی نیز دارای 3 شرط می‌باشد که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم:

    1. ارائه اظهارنامه مالیاتی
    2. ارائه دفاتر و اسناد و مدارک نشان‌دهنده درآمد و دارایی شخص حقوقی
    3. رعایت موعد تحویل اظهارنامه و ترتیبات مقرر توسط سازمان امور مالیاتی کشور

معافیت مالیاتی شرکت­ های حقوقی دولتی و غیر دولتی

در خصوص معافیت مالیاتی شرکت ­های حقوقی دولتی و غیردولتی، باید با توجه به نوع شرکت به مفاد قانونی مشخص شده مراجعه و به آن استناد کنید، ماده 81، 132، 138، 139، 142 قانون مالیات­‌های مستقیم و تبصره­‌های آن به معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی اشاره می‌­کند.

روش‌­های کاهش مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی

برای کاهش میزان مالیات قابل پرداخت به صورت قانونی روش‌­هایی وجود دارد، اما شما باید ابتدا مطابق قانون نسبت به رعایت دستورالعمل­‌ها اقدام کنید و سپس در جهت کاهش مالیات گام بردارید؛ به طور کلی روش­‌های کاهش مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی
  • پرداخت به موقع مالیات
  • محاسبه دقیق و اظهار اسناد و مدارک هزینه‌ها
  • محاسبه و ثبت هزینه استهلاک دارایی‌ها
  • اظهار میزان درآمد سال قبل در اظهارنامه مالیاتی
  • پیگیری قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی
  • نگهداری از جزئی‌ترین فاکتورهای هزینه
  • کمک به مراکز خیریه و موسسات عام‌المنفعه
سوالات مهم معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی و معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی

معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی 25 درصد می‌باشد

برای این‌که شرکت شما از معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی برخوردار شود، باید به قوانین تسلط کامل داشته باشید و قوانین را رعایت کنید؛ به همین منظور در مطالب قبل به بررسی موضوعات مرتبط پرداخته شد، اما با توجه به گستردگی موضوع، سوالات متعددی ممکن است برای شما پیش بیاید و در ادامه به چند سوال پر تکرار پاسخ داده شده است.

اشخاص حقوقی چگونه باید معافیت مالیاتی دریافت کنند؟

اگر می‌­خواهید کسب وکاری را راه اندازی کنید و تمایل به استفاده از معافیت مالیاتی دارید، ابتدا می‌­توانید نسبت به راه اندازی شرکت و موسساتی اقدام کنید که طبق قانون معاف از پرداخت مالیات باشد، علاوه بر این هم در شرکت­‌های مذکور و هم در سایر شرکت­‌ها باید تکالیف مودیان مالیاتی را به موقع و به درستی انجام دهید تا از معافیت مالیاتی ممکن برخوردار شوید.

چرا اشخاص حقوقی باید مالیات بر درآمد پرداخت کنند؟

اخذ مالیات توسط دولت یکی از راه­‌های مهم کسب درآمد دولت برای انجام هزینه‌های عمومی کشور است، با توجه به این‌که همه افراد از خدمات عمومی استفاده می‌­کنند، بنابراین هر شخص حقیقی و حقوقی که درآمدی کسب می‌­کند باید مطابق درآمد خود سهمی در تامین درآمدهای دولت داشته باشد تا دولت بتواند خدمات مناسب‌­تری در جامعه ارائه نماید.

معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی خارجی که در ایران کسب درآمد دارند چگونه است؟

همانطور که می‌­دانید شرکت­‌های خارجی که در ایران فعالیت و کسب درآمد می­‌کنند مطابق قانون باید نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند؛ اما همین شرکت­‌ها نیز مشمول معافیت­‌های مالیاتی می­‌شوند، در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌­های حقوقی خارجی می‌­توانید به تبصره 1، 2، 3 و 4 ماده 107 قانون مالیات­‌های مستقیم مراجعه کنید.

نتیجه گیری

در خصوص معافیت مالیاتی شرکت ­های حقوقی دولتی و غیردولتی، باید با توجه به نوع شرکت به مفاد قانونی مشخص شده مراجعه و به آن استناد کنید، ماده 81، 132، 138، 139، 142 قانون مالیات­‌های مستقیم و تبصره­‌های آن به معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی اشاره می‌­کند.

در مقاله‌ای که خواندید در خصوص معافیت مالیاتی شرکت های حقوقی صحبت شد، تا بتوانید مالیات اشخاص حقوقی را با توجه به معافیت‌های برخورداری محاسبه و پرداخت کنید. در انتها اگر سوالی در مورد مالیات و معافیت مالیاتی اشخاص حقوقی دارید می‌توانید در دیدگاه برایمان بنویسید.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.