صدور صورتحساب الکترونیکی

نحوه استعلام بدهی مالیاتی به چه صورت است؟ تقریبا همه شما با واژه مالیات آشنایی دارید؛ می‌­دانید که در قبال درآمدی که کسب می­‌کنید باید نسبت به پرداخت مالیات متعلقه مطابق قانون اقدام کنید، میزان مالیات هر شخص حقیقی و حقوقی با یکدیگر تفاوت دارد و میزان تفاوت آن بر اساس قانون مشخص می­‌شود.

اگر مالیات تعلق گرفته را به موقع پرداخت نکنید، مشمول جریمه خواهید شد؛ بنابراین برای جلوگیری از جریمه احتمالی باید شما با نحوه استعلام بدهی مالیاتی آشنایی کافی داشته باشید، در مقاله پیش رو قصد داریم برای شناخت بیشتر موضوع به بدهی مالیاتی و نحوه پرداخت آن بپردازیم تا بتوانید برنامه مالی خود را با توجه آن انجام دهید.

مقاله نحوه استعلام بدهی مالیاتی را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
مشاوران و ممیزان مالیاتی
مودیان حقوقی و صاحبان مشاغل

بدهی مالیاتی چیست؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی به عنوان مودی مالیاتی وظایفی در قبال درآمد کسب شده و اداره‌­های مختلف مانند سازمان تامین اجتماعی، اداره دارایی دارد.

یکی از این وظایف مهم و گسترده، پرداخت مالیات است؛ اما مبلغ و زمان پرداخت مالیات نیز از مسائلی است که توسط اداره دارایی مشخص و به مودیان ابلاغ می‌­شود.

اما اگر شما به عنوان مودی مالیاتی در موعد مقرر و طبق قانون نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نکنید، در آن صورت شما به عنوان بدهکار مالیاتی و بدهی شما به اداره دارایی به عنوان بدهی مالیاتی شناخته می­‌شود؛ برای این‌که بدانید بدهکار مالیاتی هستید یا خیر می­‌توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود به صورت آنلاین اقدام کنید.

چه زمانی باید از سوابق مالیاتی استعلام بگیریم؟

اگر حداقل یکسال از مدت زمان شروع فعالیت شما گذشته باشد و نسبت به اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده باشید، در این صورت می‌توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین و حضوری اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی مودیان حقیقی و حقوقی

مودیان به صورت آنلاین و حضوری می‌توانند بدهی مالیاتی خود را استعلام بگیرند

سامانه استعلام بدهی مالیاتی

در گذشته اگر شما می­‌خواستید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید، باید به صورت حضوری به سازمان امور مالیاتی مراجعه می­‌کردید. اما امروزه این سازمان با هدف راحتی مودیان و همچنین کاهش رفت و آمدهای آن­‌ها امکان استعلام بدهی مالیاتی با کد ملی و به صورت آنلاین را فراهم کرده است.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از کدملی یا شناسه یکتای مالیاتی با مراجعه به سامانه امکان پذیر است.

البته به یاد داشته باشید که برای بار اول وقتی وارد این سامانه شدید باید ثبت نام سامانه مودیان را تکمیل نموده و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنید.

ثبت نام در سامانه استعلام مالیاتی

بعد از ورود به سامانه باید از قسمت “خدمات اصلی مالیاتی” گزینه ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی را انتخاب کنید، با ثبت نام در سامانه و آشنایی با نحوه استعلام بدهی مالیاتی می­‌توانید بدهی مالیاتی خود را در سایت سازمان امور مالیاتی مورد بررسی قرار دهید. خلاصه فرآیند ثبت نام الکترونیک در سامانه مودیان مالیاتی به شرح 4 مرحله زیر می‌باشد:

    1. پیش ثبت نام الکترونیک
    2. صحت سنجی اطلاعات
    3. تولید و ارسال اطلاعات کاربری
    4. ثبت نام الکترونیک

نحوه ورود به سامانه استعلام مالیاتی

با تکمیل اطلاعات در سامانه و انجام مراحل ذکر شده در پاراگراف قبل، شما دارای یک نام کاربری و رمز عبور می­‌شوید که در هر ساعت از شبانه روز و در هر مکانی می‌­توانید با اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه هوشمند و یا کامپیوتر، نسبت به ورود به سامانه مودیان مالیاتی اقدام و نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود را اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌­ها و اشخاص حقیقی تفاوتی با یکدیگر ندارد،به طور کلی برای استعلام بدهی مالیاتی باید مودیان مالیاتی در سامانه مودیان ثبت نام کنند، بعد از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز می‌­توانید به کارپوشه شخصی وارد شوید و مانده بدهی مالیاتی خود را از سازمان استعلام بگیرید.

نحوه استعلام بدهی مالیات برای اشخاص حقیقی

استعلام به موقع بدهی مالیاتی سبب می‌­شود تا شما به موقع نسبت به تسویه بدهی مالیاتی خود اقدام کنید. تسویه به موقع بدهی مالیاتی منجر به خوش سابقه شدن شما در سیستم مالیاتی می­‌شود، در نتیجه با توجه به این‌که افراد خوش سابقه از مزایای خوش حسابی از جمله تخفیف مالیاتی بهره مند می­‌شوند، شما نیز در سال­‌های بعد مشمول تخفیف خواهید شد.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی به صورت آنلاین

مودیان می‌توانند با کدملی خود بدهی مالیاتی را استعلام بگیرند

نحوه استعلام بدهی مالیات با کد ملی به صورت آنلاین

اما نحوه استعلام بدهی مالیاتی موضوعی است که هر مودی مالیاتی باید یاد بگیرد و یا انجام به این وظیفه را به شخص دیگری بسپارد، یکی از روش‌­های استعلام بدهی مالیاتی، استفاده از کد ملی مودیان مالیاتی است؛ در این روش کافی است به سامانه مودیان مالیاتی مراجعه و در کارپوشه خود نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیات با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و کافی‌نت ها

شما می­‌توانید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا کافی نت‌­ها نیز نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید، هر چند نحوه استعلام بدهی مالیاتی با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و کافی‌نت­‌ها به عنوان یک روش در نظر گرفته می­‌شود، اما در این روش همانند روش قبل نسبت به استعلام بدهی مالیاتی مودیان از کدملی شخص استفاده می‌­شود.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی از طریق نرم افزار مالیات من

امروزه مودیان مالیاتی نیاز به دسترسی 24 ساعته به پرونده‌­های مالیاتی خود دارند، به همین علت سازمان امور مالیاتی با هدف بهبود ارائه خدمات و همچنین گسترش خدمات الکترونیکی اقدام به راه اندازی نرم افزار مالیات من نموده است، شما می­‌توانید با نصب نرم افزار مذکور بر روی تلفن همراه هوشمند خود نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی از طریق نرم افزار مالیات من به این صورت است که ابتدا باید نرم افزار مذکور را بر روی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید و با داشتن نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه شوید و سپس با استفاده از کد ملی می­‌توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی خود اقدام کنید.

نکته مهم

ویژگی ها و امکانات نرم افزار مالیات من شامل موارد زیر می‌باشد:

    • امکان ورود و احراز هویت با اطلاعات کاربری ایجاد شده
    • نمایش تمامی پرونده­‌های ثبت نامی مودیان مالیاتی
    • نمایش لیست اظهارنامه‌­های ارسالی سال­‌های گذشته مودیان مالیاتی
    • آگاهی از آخرین اخبار مالیاتی
    • امکان دریافت پیام از سازمان امور مالیاتی

نحوه استعلام بدهی مالیاتی برای اشخاص حقوقی

اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت­‌ها یا اشخاص حقوقی به چه صورتی است. در پاسخ به این پرسش باید گفت که برای استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی نیز همانند اشخاص حقیقی باید به سامانه مودیان مالیاتی مراجعه و با استفاده از شناسه ملی اشخاص حقوقی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی با شناسه ملی به صورت آنلاین

نحوه دریافت استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی به صورت آنلاین به این صورت است که باید به سامانه استعلام بدهی مالیاتی وارد شوید و سپس شناسه ملی را وارد نمایید، پس از ورود به حساب کاربری می‌­توانید از قسمت درخواست­‌ها، گزینه استعلام بدهی مالیاتی را انتخاب و کل مبلغ و میزان جریمه و معوقات مالیاتی شرکت را مشاهده کنید.

آموزشگاه حسابداری فرداد

نحوه استعلام بدهی مالیاتی با مراجعه به حوزه امور مالیاتی یا ثبت احوال

اگر شما به اینترنت دسترسی ندارید به صورت حضوری نیز می­‌توانید نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید، به عبارت دیگر شما به عنوان شخص حقیقی یا نماینده شخص حقوقی می‌­توانید با مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی و ارائه مدارک شناسایی و معتبر نسبت به استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید.

روش های استعلام بدهی مالیاتی در کارهای مختلف

هر کسب و کاری که در نظر بگیرید به علت درآمدی که کسب می‌­کند و مطابق قانون باید نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام کند، اگر شما به عنوان مودی مالیاتی نسبت پرداخت مالیات اقدام نکنید، به عنوان بدهکار مالیاتی شناخته خواهید شد، در ادامه برای آشنایی بیشتر روش‌­های استعلام بدهی مالیاتی در کارهای مختلف ذکر شده است.

نحوه استعلام مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد به ‌عنوان یکی از انواع قانون مالیات‌های مستقیم است که براساس درآمد حاصل از فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی محاسبه و دریافت می­‌شود، اگر شما می­‌خواهید از میزان مالیات بر درآمد خود مطلع شوید، باید در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت نام و در همان سایت نسبت به استعلام مالیات بردرآمد اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌های سهامی خاص

یکی از زیر مجموعه­‌های اشخاص حقوقی، شرکت‌های سهامی خاص است، بنابراین نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌های سهامی خاص تفاوتی با نحوه استعلام میزان بدهی مالیاتی اشخاص حقوقی ندارد و برای این کار باید با سامانه امور مالیاتی وارد شوید و یا این‌که به صورت حضوری به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی برای نقل و انتقال خودرو

در خصوص نحوه ثبت نام و ورود به سایت سازمان امور مالیاتی در مطالب قبل توضیحات لازم ارائه گردید، حال نحوه استعلام بدهی مالیاتی خودرو به این صورت است که ابتدا باید وارد سامانه مالیاتی شوید و سپس از گزینه “خدمات املاک و خودرو” گزینه “مالیات بر نقل و انتقال خودرو” یا “مالیات بر خودروهای گران قیمت” اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی سکه با کد ملی

اگر شما از سال 1397 به بعد انواع سکه را از بانک مرکزی خریداری کرده‌­اید، طبق قانون مشمول پرداخت مالیات سکه هستید؛ زیرا خرید سکه از بانک مرکزی ارزان‌تر از بازار آزاد بوده و فروش آن سودده می‌­باشد، در واقع مالیات سکه نوعی مالیات درآمد است و نرخ مشخصی دارد که هر ساله تعیین می‌شود.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی سکه با کد ملی به این صورت است که ابتدا باید وارد سامانه مودیان مالیاتی شوید، پس از ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی می­‌توانید نسبت به استعلام مورد نظر با استفاده از کد ملی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی کارتخوان با کد ملی

وقتی شما کسب و کاری را راه اندازی می‌­کنید و دستگاه کارتخوانی را به حساب تجاری خود متصل می‌­کنید؛ میزان مالیات بر درآمد شما از طریق واریزی­‌های صورت گرفته قابل بررسی خواهد بود، بعد از این‌که اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و ارسال کردید، استعلام بدهی مالیاتی کارتخوان با کد ملی از طریق سامانه مودیان مالیاتی امکان پذیر است.

نکته:
مالیات دستگاه کارتخوان برای اشخاص حقیقی با نرخ­‌های 15، 20، 25 درصد و برای اشخاص حقوقی با نرخ ثابت 25 درصد، محاسبه می­‌شود.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی برای صاحبان ملک

اگر شما صاحب ملکی هستید باید بدانید که امکان دارد مشمول مالیات شوید، مالیات املاک مربوط به واحدهای مسکونی گران قیمت، واحدهای مسکونی خالی از سکنه، مالیات بر درآمد اجاره املاک از جمله مالیاتی است که صاحبان ملک باید مطابق قانون نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

شما به عنوان صاحب ملک ابتدا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید، سپس با توجه به شرایط ذکر شده در پاراگراف قبل طبق قانون مشمول مالیات خواهید شد،برای استعلام بدهی مالیاتی مربوطه باید به سامانه مودیان مالیاتی مراجعه و نسبت به استعلام بدهی خود از طریق کد ملی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی برای صاحبان مشاغل اینترنتی

طبق بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور اگر شما اقدام به راه اندازی کسب و کار اینترنتی نمایید، باید حداکثر 4 ماه از شروع فعالیت خود، مراتب را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهید و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنید، بعد از یک دوره فعالیت و ارسال اظهارنامه مالیاتی در صورتی که مشمول مالیات بر درآمد شوید باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

اگر در موعد مقرر نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد خود اقدام نکنید، به عنوان بدهکار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی شناخته خواهید شد. نحوه استعلام بدهی مالیاتی صاحبان مشاغل اینترنتی تفاوتی با سایر مشاغل نداشته و می­‌توانید به صورت حضوری به سازمان مراجعه و یا از سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به استعلام از طریق کد ملی اقدام کنید.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی مغازه

مغازه‌ها و واحدهای صنفی با توجه به نوع فعالیتی که دارند مشمول مالیات می­‌شوند، اگر صاحب مغازه هستید باید در موعد مقرر نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی اقدام و مبلغ مالیات تعیین شده را پرداخت نمایید؛ اگر مالیات را به‌ موقع پرداخت نکنید بدهی مالیاتی برای شما ثبت می‌شود و نحوه استعلام بدهی مالیاتی مغازه نیز به صورت حضوری و آنلاین است.

روش‌های پرداخت بدهی مالیاتی

شما به عنوان شخصی که درآمد کسب می­‌کنید، باید نسبت به ثبت نام و تکمیل پرونده الکترونیک مالیاتی در سامانه مودیان مالیاتی اقدام کنید و با نحوه استعلام بدهی مالیاتی آشنایی کافی داشته باشید؛ اما مسئله مهم بعد از استعلام بدهی مالیاتی، آشنایی با روش‌­های پرداخت بدهی مالیاتی است.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت آن از سامانه مالیاتی

مودیان در tax.gov.ir می‌توانند قبوض مالیاتی را استعلام و پرداخت نمایند

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق سامانه امور مالیاتی کشور

برای این‌که قبوض مالیاتی خودتان را از طریق سامانه امور مالیاتی پرداخت کنید، باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنید، بعد از ورود به سامانه باید گزینه “پرداخت قبض‌­های مالیات” را انتخاب کنید، اگر قبض مالیاتی پرداخت نشده داشته باشید در این قسمت قابل رویت و قابل پرداخت است.

پرداخت قبوض مالیاتی از طریق دستگاه خودپرداز

با توجه به این‌که قبوض مالیاتی صادر شده توسط سازمان امور مالیاتی دارای شناسه پرداخت است، امکان پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز وجود دارد، بنابراین اگر شما به اینترنت دسترسی ندارید می‌­توانید به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز مراجعه و از گزینه پرداخت قبوض نسبت به پرداخت قبوض مالیاتی اقدام کنید.

پرداخت بدهی مالیاتی با مراجعه حضوری به بانک‌­ها

یکی از روش‌­های پرداخت بدهی مالیاتی که امروزه مودیان مالیاتی دیگر کم‌تر از این روش استفاده می­‌کنند، مراجعه حضوری به بانک‌­ها است، در این حالت شما با در دست داشتن قبوض مالیاتی و همچنین تکمیل فرم برداشت از حساب می‌­توانید به بانک مراجعه و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید.

پرداخت بدهی مالیاتی با مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی کشور

مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی نیز یکی از روش­‌های پرداخت بدهی مالیاتی است، در این روش شما باید به شعبه سازمان امور مالیاتی مربوط به پرونده خود مراجعه کنید و از طریق دستگاه بارکدخوان موجود در شعبه نسبت به پرداخت بدهی خود از طریق بارکد و بدون شناسه پرداخت اقدام کنید.

عدم پرداخت بدهی مالیاتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

مالیات به عنوان منبع درآمدی برای دولت­‌هاست که آن­‌ها از این درآمد برای هزینه­‌های عمومی کشور استفاده می­‌کنند، با توجه به این‌که برای مالیات بر درآمد و همچنین پرداخت آن قانون مدونی وجود دارد، با هدف جلوگیری از عدم پرداخت بدهی مالیاتی توسط مودیان مالیاتی، قانون محدودیت­‌ها و جرایمی برای بدهکاران مالیاتی در نظر گرفته است.

عدم پرداخت بدهی مالیاتی طبق قانون می­‌تواند مشمول حبس، جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، پرداخت اصل مالیات به همراه جریمه‌های قانونی، جبران ضرر و زیان وارده به دولت، ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی برای مدت مشخص و ممنوعیت از صدور برخی اسناد تجاری شود.

رفع ممنوع الخروجی به علت عدم پرداخت مالیات

طبق ماده 202 قانون مالیات­‌های مستقیم، وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن­‌ها از مبلغ مشخصی بالاتر باشد، از کشور جلوگیری کند، مبلغ مذکور در قانون ذکر شده و برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

اما اگر شما بخواهید نسبت به رفع ممنوع الخروجی به علت عدم پرداخت مالیات اقدام کنید باید اقدامات زیر را انجام بدهید:

ردیف اقدامات رفع ممنوع الخروجی 
1 مراجعه به سازمان امور مالیاتی و تسویه بدهی (یا گذاشتن ضمانت معتبر در راستای ماده 58 و آیین نامه اجرایی ماده 218)
2 اخذ نامه از سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم بدهی مالیاتی برای پلیس +10
3 بعد از انجام موارد بالا باید ده روز کاری منتظر بمانید تا ممنوع الخروجی شما از سامانه های مالیاتی و نیروی انتظامی حذف شود.

سوالات مهم در رابطه با بدهی مالیاتی

در خصوص نحوه استعلام بدهی مالیاتی و استعلام مالیات خودرو با کد ملی توضیحات لازم ارائه گردید و طبق توضیحات متوجه شدید که با مراجعه به سامانه مودیان مالیاتی به راحتی می­‌توانید نسبت به مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی، استعلام بدهی مالیاتی اقدام کنید، در همین خصوص در ادامه به 4 پرسش نیز پاسخ داده شده است.

1. چگونه با کد ملی کد مالیاتی دریافت کنیم؟

همانطور که می­‌دانید سازمان امور مالیاتی با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی امکان مشاهده کد مالیاتی با کد ملی را فراهم کرده است، برای این منظور باید در سامانه my.tax.gov.ir ثبت نام و اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید، بعد از ورود به کارپوشه تخصیص یافته به راحتی می­‌توانید کد مالیاتی خود را مشاهده کنید.

2. تفاوت شناسه ملی با کد ملی چیست؟

همه شما آشنایی کافی با کد ملی دارید و می‌­دانید که کد ملی یک کد 10 رقمی است که به هر شخص حقیقی اختصاص داده شده است، اما شناسه ملی در واقع همان کد ملی است که به اشخاص حقوقی یا شرکت­‌ها تخصیص داده می­‌شود.

3. چه چیزهایی مشمول مالیات می‌شوند؟

به طور کلی مالیات به 2 دسته مالیات مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می­‌شود، انواع مالیات غیرمستقیم خود شامل مالیات بر تولید و واردات و مالیات بر مصرف و فروش است و همچنین مالیات مستقیم شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد است، حال هر فعالیت یا درآمدی که جزء دسته بندی‌­های فوق باشد مشمول مالیات خواهد بود.

نحوه استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت اقساطی

مودیان بدهی مالیاتی خود را در سامانه مالیاتی می‌توانند اقساطی پرداخت نمایند

4. آیا امکان پرداخت اقساطی مالیات وجود دارد؟

تقسیط مالیات برای مالیات های مستقیم، تا حداکثر 1 سال پس از اتمام مهلت ثبت اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و برای مالیات بر ارزش افزوده، تا حداکثر 6 ماه از مهلت مزبور، امکان پذیر است، اما نکته اصلی این است که مودی باید درخواست خود را به اداره مالیات ارائه نماید و 20 درصد از مالیات را نیز نقدا پرداخت کند.

نتیجه گیری

سامانه مودیان مالیاتی، سامانه‌­ای است که شما می­‌توانید تمامی سوابق مالیاتی خود را در آن مشاهده کنید، البته لازمه این امر قبل از هر چیز ثبت نام در سامانه است؛ در نحوه استعلام بدهی مالیاتی یکی از روش­‌های پرکاربرد که امروزه استفاده زیادی از آن می‌شود، استعلام بدهی مالیات با کد ملی در سامانه مذکور است.

درمقاله‌ای که خواندید تمام روش‌های استعلام بدهی مالیاتی را شرح دادیم تا بتوانید بدهی‌های مالیاتی خود را در موعد مقرر استعلام و پرداخت کنید، در انتها اگر سوالی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخ دهند.

آموزش حسابداری مالیاتی

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "مراحل ثبت نام در سامانه استعلام مالیاتی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پیش ثبت نام الکترونیک، صحت سنجی اطلاعات،تولید و ارسال اطلاعات کاربری و ثبت نام الکترونیک" } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه استعلام بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی چه تفاوتی با هم دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نحوه استعلام بدهی مالیاتی شرکت‌­ها و اشخاص حقیقی تفاوتی با یکدیگر ندارد،به طور کلی برای استعلام بدهی مالیاتی باید مودیان مالیاتی در سامانه مودیان ثبت نام کنند، بعد از ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و دریافت نام کاربری و رمز می‌­توانید به کارپوشه شخصی وارد شوید و مانده بدهی مالیاتی خود را از سازمان استعلام بگیرید." } },{ "@type": "Question", "name": "نحوه استعلام بدهی مالیاتی برای نقل و انتقال خودرو به چه شکل است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "نحوه استعلام بدهی مالیاتی خودرو به این صورت است که ابتدا باید وارد سامانه مالیاتی شوید و سپس از گزینه \"خدمات املاک و خودرو\" گزینه \"مالیات بر نقل و انتقال خودرو\" یا \"مالیات بر خودروهای گران قیمت\" اقدام کنید" } },{ "@type": "Question", "name": "پرداخت قبوض مالیاتی با مراجعه به بانک به چه شکل است؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "یکی از روش‌­های پرداخت بدهی مالیاتی که امروزه مودیان مالیاتی دیگر کم‌تر از این روش استفاده می­‌کنند، مراجعه حضوری به بانک‌­ها است، در این حالت شما با در دست داشتن قبوض مالیاتی و همچنین تکمیل فرم برداشت از حساب می‌­توانید به بانک مراجعه و نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنید." } },{ "@type": "Question", "name": "آیا امکان پرداخت قسطی قبوض مالیاتی وجود دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تقسیط مالیات برای مالیات های مستقیم، تا حداکثر 1 سال پس از اتمام مهلت ثبت اظهارنامه یا سررسید پرداخت مالیات و برای مالیات بر ارزش افزوده، تا حداکثر 6 ماه از مهلت مزبور، امکان پذیر است، اما نکته اصلی این است که مودی باید درخواست خود را به اداره مالیات ارائه نماید و 20 درصد از مالیات را نیز نقدا پرداخت کند." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.