صدور صورتحساب الکترونیکی

از کاربرد حسابداری در اقتصاد چیزی می‌دانید؟ برای ایجاد یک جامعه پیشرفته با شرایط اقتصادی خوب، باید برنامه ریزی مالی درستی در خصوص شاخص‌­های کلان اقتصادی انجام شود تا برنامه مالی کشور و سازمان‌ها دچار اختلال نشوند، برنامه ریزی شاخص­‌های کلان اقتصادی و پیش بینی آینده بدون توجه به اعداد و ارقام و بدون توجه به گذشته امکان پذیر نخواهد بود.

یکی از اطلاعات مهمی که از صورت حساب مالی شرکت‌­ها قابل استخراج و برنامه ریزی است، اطلاعات مالی و حسابداری شرکت­‌ها و سازمان­‌ها است؛ برای آشنایی بیشتر با موضوع کاربرد حسابداری در اقتصاد در مقاله پیش رو در خصوص نظام‌های حسابداری و اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و کاربرد حسابداری در اقتصاد توضیح داده‌ایم.

مقاله کاربرد حسابداری در اقتصاد را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فراغ التحصیلان رشته اقتصاد
اقتصاددانان

نظام­‌های حسابداری و توسعه اقتصادی

اطلاعات حسابداری شرکت‌­ها از جمله اطلاعاتی است که سهام‌داران، ذینفعان و مدیران به عنوان گروه‌­های داخلی و سرمایه گذاران خارجی به عنوان گروه‌­های خارجی با اهداف مشخصی از آن استفاده می­‌کنند.

در صورتی که هر یک از گروه‌­های مذکور اطلاعات حسابداری شرکتی را مثبت ارزیابی کنند، برنامه ­ریزی آن­‌ها موجب بهبود شرایط اقتصادی در سطح خرد خواهد شد.

بهبود شرایط اقتصادی شرکت­‌ها در سطح خرد، موجب بهبود شرایط اقتصادی در سطح کلان و در نهایت سبب توسعه اقتصادی کشور می­‌شود؛ اما به طور کلی برای دستیابی به این هدف مهم باید متغیرهای تاثیرگذار در اقتصاد و حسابداری شناسایی و ارتباط میان آن‌ها برقرار شود.

نکته مهم

متغیرهای حسابداری تاثیر گذار قابل بررسی شامل موارد زیر می‌باشند:

    • تغييرات ارزش ريالي موجودي كالا
    • تغييرات ارزش ريالي حساب دریافتنی
    • تغييرات ارزش ريالي
    • تغييرات ماليات
    • تغييرات سود خالص

آموزش در کشورهای در حال توسعه

با توجه به کمبود منابع در کشورهای در حال توسعه، مدیران و تصمیم­ گیرندگان سعی می‌­کنند تا بیشترین مقدار منابع موجود را صرف طرح­‌های زیربنایی کنند و کم‌ترین میزان منابع را به آموزش تخصیص می­‌دهند، به عبارتی آموزش به عنوان یک عنصر ثانویه در این کشورها در نظر گرفته می­‌شود.

اما برای پیشرفت اقتصادی یک کشور باید آموزش در اولویت و به یکی از عناصر اصلی تبدیل شود تا افراد در رشته­‌های مختلف از جمله حسابداری از طریق آموزش بتوانند سطح علمی خود را بالا ببرند، نتیجه افزایش سطح علمی افراد در جامعه به خصوص جامعه حسابداران می‌­تواند تاثیر چشم­‌گیری بر شرایط اقتصادی جامعه داشته باشد.

نقش نظام‌­های انفورماتیک مالی

استفاده از نظام­‌های حسابداری به عنوان نظام انفورماتیک از جمله عوامل مهم توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه است، برای استفاده از نظام­‌های انفورماتیک مالی با هدف توسعه اقتصادی کشورها باید از حسابداران متخصص و آموزش دیده استفاده شود؛ تا نیازهای ذینفعان نظام اقتصادی برآورده شود که همین نکته خود نشان دهنده کاربرد حسابداری در اقتصاد است.

کاربرد حسابداری در اقتصاد و نقش حسابداران

حسابداران در مباحث اقتصادی می‌توانند نقش مهم و رهبری در ایجاد انفورماتیک مالی داشته باشند

نقش حسابداران در اقتصاد

کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به یک اقتصاد پایدار، نباید نقش حسابداری در اقتصاد را نادیده بگیرند، در خصوص کاربرد حسابداری در اقتصاد کشورهای توسعه یافته همین بس که ایجاد نظام‌­های انفورماتیک مالی از وظایف اصلی حسابداران است.

یکی از مواردی که در کشورهای در حال توسعه باید به آن توجه شود این است که حسابداران با توجه به تجربه کاری خود بهتر می‌­توانند نقش رهبری در خصوص ایجاد نظام‌­های انفورماتیک مالی داشته باشند، به همین علت باید سعی شود که نسبت به رفع کمبود و مشکلات حسابداران اقدامات موثری صورت بگیرد، زیرا نقش حسابداری در اقتصاد کشور انکار ناپذیر است.

گذشته حسابداری در ایران

پایه‌گذاری حسابداری نوین در ایران توسط شرکت­‌ها و موسساتی مانند شرکت سابق نفت انگلیس، بانک شاهی و بانک ملی بوده است، همچنین تعیین درآمد مودیان مالیاتی در سال 1328 توسط اداره دارایی به وسیله حسابداران قسم خورده انجام شد، تا این‌که امروزه نقش حسابداری در اقتصاد مقاومتی ایران انکارناپذیر شده است.

ابزار کار مورد نیاز یک حسابدار برای شکوفایی اقتصادی

نقش حسابداری در اقتصاد کشور زمانی قابل بررسی است که ابزار مورد نیاز یک حسابدار برای شکوفایی اقتصادی کشور تامین شده باشد، علاوه بر آموزش مستمر، شرکت در دوره‌­های آموزشی، استفاده از کتب یکی از ابزارهای مهم یک حسابدار برای شکوفایی اقتصادی نرم افزارهای حسابداری است.

نرم افزارهای حسابداری در شرکت‌های بازرگانی و دیگر شرکت‌ها به گونه­‌ای طراحی شده‌­اند که حسابداران به کمک آن­‌ها با سرعت و دقت بیشتر می­‌توانند وظایف خود را انجام بدهند که نتیجه این امر کاهش خطا در تهیه و تنظیم گزارش‌­های مالی خواهد بود.

مهم‌­ترین عوامل بازدارنده در پیشرفت حسابداری در ایران

در سال­‌های اخیر حسابداری در ایران پیشرفت­‌های قابل توجهی داشته است؛ اما برای این‌که مدیران بتوانند از نقش حسابداری در اقتصاد مقاومتی کشور استفاده بهینه ببرند باید نسبت به رفع موانع موجود اقدام کند، از جمله مهم‌­ترین عوامل بازدارنده به موانع فردی، کیفی، محیطی و موانع قانونی می­‌توان اشاره کرد که در این مقاله مجال صحبت در رابطه با هر یک وجود ندارد.

کاربرد حسابداری در اقتصاد تولید ناخالص داخلی چیست

با کمک حسابداری سود ناخالص داخلی در اقتصاد قابل پیش بینی می‌باشد

کاربرد حسابداری در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی

از جمله شاخص‌های کلیدی اقتصاد کلان تولید ناخالص داخلی است، برای پیش بینی وضعیت کلی اقتصاد یک کشور باید نسبت به پیش بینی تولید ناخالص داخلی اقدام شود که یکی از متغیرهای شناخته شده در حسابداری، سود کل شرکت‌ها می‌باشد و با بررسی آن شرایط پیش بینی تولید ناخالص داخلی بهبود می‌­یابد.

علاوه بر سود کل شرکت‌­ها سایر اطلاعات حسابداری شامل جریان‌های نقدی، هزینه‌­ها، دارایی‌­ها به عنوان ابزار پیش‌بینی‌کننده قدرتمند برای شرایط اقتصادی آینده کشور شناخته می­‌شوند که تحلیلگران و ذینفعان با بررسی آن­‌ها می‌­توانند به نتایج مناسبی در خصوص تولید و سود ناخالص داخلی دست پیدا کنند.

نکته:
حاصل جمع ارزش ریالی (یا دلاری) کل کالاها و خدمات نهایی عرضه شده در یک کشور در طول یک بازه‌ی زمانی مشخص (معمولاً یک‌سال)‌ به عنوان تولید ناخالص داخلی شناخته می‌­شود.

سیستم ­های مالیاتی و کاربرد آن در اقتصاد

مهم‌­ترین بخش از درآمدهای کشور ایران و بسیاری از کشورهای جهان از تولید ناخالص ملی، مالیات است، هر چند مالیات به عنوان منبع درآمدی برای دولت با هدف ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته می­‌شود.

در اقتصاد جهانی سرمایه گذاران کشوری را برای سرمایه گذاری انتخاب می­‌کنند که مالیات بر درآمد کم‌تری از سرمایه گذاران اخذ کنند. مالیات در توزیع عادلانه منابع و کنترل تورم کشور نقش فراوانی دارد، کنترل تورم منجر به بهبود شرایط اقتصادی کشور و رفاه جامعه می‌شود.

به طور کلی یکی از متغیرهای اصلی که با استفاده از آن دولت می‌­تواند در متغیرهای کلان اقتصادی مانند رشد، اقتصادی، تورم، بیکاری و در تخصیص منابع و توزیع درآمد اثرگذار باشد مالیات است.

نظام مالیاتی چیست؟

قسمتى از درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی مطابق قانون باید به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود، هدف از این پرداخت که به عنوان مالیات شناخته می­‌شود، افزایش درآمد دولت جهت ارائه خدمات عمومی می‌باشد. در یک نظام مالیاتی امکان کسب درآمد از طریق جمع آوری مالیات و راضی نگه‌داشتن مالیات دهندگان به صورت هم­­زمان وجود ندارد.

نکته مهم

ویژگی­‌های نظام مالیاتی کارآمد شامل 4 مورد زیر می‌باشد:

    1. پرداخت‌ مالیات در حد امكان با توان نسبى اشخاص متناسب باشد.
    2. میزان ماليات قابل پرداخت، مشخص و قانونمند باشد.
    3. کمترین میزان فشار وارده به مالیات دهنده با حفظ حقوق دولت.
    4. پایین بودن هزينه گردآورى ماليات و پرداخت ماليات جمع‌آورى می‌شود به دولت و خزانه‌دارى

اهداف نظام مالیاتی

اهداف نظام مالیاتی به صورت کلی شامل موارد ذکر شده در جدول می‌باشد:

ردیف اهداف نظام مالیاتی
1 تامین درآمدهای عمومی کشور
2 گسترش عدالت
3 تخصیص مجدد منابع
4 ثبات اقتصادی
5 تجهیز منابع مالی
6 تشکیل سرمایه

تفاوت سود حسابداری و سود اقتصادی از نظر دیدگاه اقتصاددانان و حسابداران

وقتی کسب و کاری راه اندازی می­‌شود هدف سرمایه گذار کسب سود است؛ اما نکته‌­ای که وجود دارد و بسیاری از افراد اطلاعی از آن ندارند، تعریف سود و انواع سود موجود می‌باشد. سود یک مجموعه از دو جنبه سود حسابداری و سود اقتصادی قابل بررسی است، علاوه بر این در کاربرد حسابداری در اقتصاد یکی از موارد اصلی بحث سود است.

بنابراین نیاز است که افراد در هر زمینه کاری که هستند با مفهوم سود حسابداری و سود اقتصادی آشنایی کافی داشته باشند، با مقایسه سود حسابداری و سود اقتصادی و همچنین پاسخ به پرسش‌­های زیر می‌­توان به فرق بین سود حسابداری و سود اقتصادی دست پیدا کرد.

آموزشگاه حسابداری فرداد

سود حسابداری چیست؟

هر شرکتی بابت خدمات یا کالایی که به طرف مقابل می­‌فروشد، مبلغی را اخذ می­‌کند، اما از طرف دیگر بابت تولید یک کالا یا ارائه خدمات، شرکت متحمل هزینه­‌هایی می‌­شود، بنابراین در حسابداری به تفاوت قیمت فروش و جمع کل هزینه‌­های تولید یا خدمات سود حسابداری می­‌گویند.

سود اقتصادی چیست؟

سود اقتصادی که متفاوت از سود حسابداری است و توسط اقتصاددانان تعریف می­‌شود، در آن هزینه فرصت نیز محاسبه شده و در نظر گرفته می­‌شود.

هزینه فرصت بیش از هزینه حسابداری است، زیرا هزینه فرصت شامل هزینه‌­های پنهان و آشکاری است که هزینه آشکار آن در سود حسابداری در نظر گرفته می‌­شود اما هزینه پنهان در نظر گرفته نمی‌­شود.

نتیجه گیری

بهبود سطح زندگی افراد جامعه، جذب سرمایه گذار، افزایش ظرفیت تولیدی از جمله پیامدهای توسعه اقتصادی است، کشورها برای دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار باید از ابزارهای موجود و تاثیرگذار در اقتصاد استفاده بهینه کنند که یکی از این ابزارها استفاده از حسابداری است، یعنی با شناخت مفهوم کاربرد حسابداری در اقتصاد می‌­توان به نتایج مطلوبی رسید.

در مقاله‌ای که خواندید کاربرد حسابداری در اقتصاد را شرح دادیم و سپس به انواع سود حسابداری مانند سود تلفیقی و البته سود ویژه و سود ناویژه اشاره نمودیم تا بتوانید کاربرد حسابداری را به صورت کامل یاد بگیرید؛ در انتها اگر سوالی در خصوص مقاله و یا پیشنهادی دارید، برایمان دیدگاه کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "بهبود شرایط در سطح خرد چه تاثیراتی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "بهبود شرایط اقتصادی شرکت­‌ها در سطح خرد، موجب بهبود شرایط اقتصادی در سطح کلان و در نهایت سبب توسعه اقتصادی کشور می­‌شود؛ اما به طور کلی برای دستیابی به این هدف مهم باید متغیرهای تاثیرگذار در اقتصاد و حسابداری شناسایی و ارتباط میان آن‌ها برقرار شود." } },{ "@type": "Question", "name": "پایه گذاری حسابداری نوین در ایران چگونه اتفاق افتاد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "پایه‌گذاری حسابداری نوین در ایران توسط شرکت­‌ها و موسساتی مانند شرکت سابق نفت انگلیس، بانک شاهی و بانک ملی بوده است، همچنین تعیین درآمد مودیان مالیاتی در سال 1328 توسط اداره دارایی به وسیله حسابداران قسم خورده انجام شد، تا این‌که امروزه نقش حسابداری در اقتصاد مقاومتی ایران انکارناپذیر شده است." } },{ "@type": "Question", "name": "نظام مالیاتی در ایران چه اهدافی را دنبال می‌کند؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "تشکیل سرمایه، تجهیز منابع مالی، ثبات اقتصادی، گسترش عدالت، تخصیص مجدد منابع و تامین درآمدهای عمومی کشور" } },{ "@type": "Question", "name": "سود حسابداری چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "هر شرکتی بابت خدمات یا کالایی که به طرف مقابل می­‌فروشد، مبلغی را اخذ می­‌کند، اما از طرف دیگر بابت تولید یک کالا یا ارائه خدمات، شرکت متحمل هزینه­‌هایی می‌­شود، بنابراین در حسابداری به تفاوت قیمت فروش و جمع کل هزینه‌­های تولید یا خدمات سود حسابداری می­‌گویند." } },{ "@type": "Question", "name": "سود اقتصادی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "سود اقتصادی توسط اقتصاددانان تعریف می‌شود و در آن هزینه فرصت محاسبه و در نظر گرفته می‌شود. هزینه فرصت شامل هزینه‌­های پنهان و آشکاری است که هزینه آشکار آن در سود حسابداری در نظر گرفته می‌­شود اما هزینه پنهان در نظر گرفته نمی‌­شود." } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.