صدور صورتحساب الکترونیکی

تا به حال به کاربرد حسابداری عمومی در موسسات فکر کرده‌اید؟ برای آن که پاسخ این سوال را بدانید، باید ابتدا متوجه شوید که حسابداری چیست و به چه شاخه‌هایی طبقه بندی شده است، افرادی که در رشته حسابداری تحصیل می­‌کنند حتما در مورد زیر شاخه­‌های رشته حسابداری اطلاعات کاملی دارند.

با توجه به نیاز شرکت‌ها و برنامه حسابداری موسسات در مقاله پیش رو قصد داریم توضیحاتی را در خصوص کاربرد حسابداری عمومی و مهارت های لازم حسابداران عمومی شرح دهیم تا با این شاخه از حسابداری به خوبی آشنا شوید و اگر علاقمند هستید دانشتان را در این زمینه افزایش دهید.

مقاله کاربرد حسابداری عمومی به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

مدیران کسب و کارها
مدیران مالی شرکت ها
حسابداران و کمک حسابداران
دانشجویان و فارغ التحصیلان حسابداری
علاقمندان به رشته حسابداری

حسابداری عمومی چیست؟

اگر دوره های حسابداری را گذرانده باشید، می‌دانید که ثبت، دسته بندی و نمایش فعالیت­‌های مالی در شرکت­‌ها یا سازمان دارای اهمیت زیادی است و به عنوان یک کار تخصصی به حساب می‌­آید.

حسابداری عمومی به عنوان یکی از زیر شاخه‌­های حسابداری شکل گرفته است، ارائه اطلاعاتی دقیق و قابل اطمینان در مورد وضعیت مالی شرکت از جمله کاربرد حسابداری عمومی است.

به عبارتی دیگر حسابداری بخش عمومی به عنوان یک موسسه حسابداری مستقل از سازمان یا شرکت اصلی بوده که نسبت به ارائه اطلاعات مالی شرکت به یک سازمان مرتبط اما مستقل مانند اداره دارایی، سازمان تامین اجتماعی، سهامداران، بانک‌­ها ارائه می دهد.

نکته مهم

حسابداری عمومی به بخش‌­هایی مانند حسابداری بیمه، مالیاتی، دولتی، صنعتی، دستیار حسابدار و حسابداری بانک­‌ها تقسیم می‌شود.

اهمیت حسابداری عمومی در کسب و کار

صورت­ های مالی تهیه شده توسط حسابداری شرکت به وسیله حسابداری عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد، تا از رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت اطمینان حاصل شود؛ بنابراین اهمیت حسابداری عمومی یا کاربرد حسابداری عمومی از آن جهت است که به صورت­‌های مالی شرکت اعتبار می­‌بخشند و فعالیت­‌های مالی شرکت را مورد تایید قرار می‌دهند.

اهمیت حسابداری عمومی در کسب و کار هنگامی مشخص می‌­شود که یک شرکت بخواهد نسبت به اخذ تسهیلات و وام­‌های مختلف از بانک­‌ها و سازمان­‌ها دریافت نماید؛ زیرا با مناسب بودن وضعیت مالی شرکت، بانک‌­ها و موسسات مالی می‌­توانند نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند، که وضعیت مناسب نیز با بررسی صورت­‌های مالی امکان پذیر است.

مزایا حسابداری عمومی

در خصوص اهمیت حسابداری عمومی توضیحات لازم ارائه گردید؛ با توجه به کاربرد حسابداری بخش عمومی، این رشته از حسابداری دارای مزایایی می‌باشد که در تصویر زیر شرح داده‌ایم.

مزایا و کاربرد حسابداری عمومی

حسابداری عمومی هزینه های شرکت را کنترل می‌کند و موجب سود بیشتر می‌شود

از دیگر مزایای حسابداری عمومی به موارد زیر می‌توانیم اشاره کنیم:

    • افزایش دقت، شفافیت معاملات، کاهش خطاها، کنترل هزینه­‌ها، تصمیم ‌گیری
    • بهبود فعالیت‌­های مالی و تجاری

کاربرد حسابداری عمومی

با توجه به اینکه افراد شاغل در بخش حسابداری عمومی دارای تخصص و تجربه کافی در زمینه حسابداری هستند، در قالب موسسات خدمات مالی و مشاوره‌­ای می­‌توانند در تهیه صورت­‌های مالی مانند صورت سود و زیان و ترازنامه، مشاوره­ای مالیاتی، حسابداری مالیاتی بین‌المللی و همچنین حسابداری مدیریت به سایر شرکت‌­ها و سازمان­‌ها کمک کنند.

برای درک بهتر از موضوع کاربرد حسابداری عمومی باید ابتدا به تعریف حسابداری عمومی و سپس وظایف، اهمیت و مزایای این بخش از رشته حسابداری توجه شود و در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و خدمات ارائه شده می‌­توان به مفهوم اصلی کاربرد حسابداری عمومی دست یافت.

حسابدار عمومی کیست؟

حسابدار عمومی، فردی است فارغ التحصیل رشته حسابداری یا رشته­‌های مرتبط که به علت داشتن اطلاعات و علم لازم در زمینه حسابداری، نسبت به بررسی صورت­‌های مالی شرکت­‌ها و سازمان­‌ها می­‌پردازد؛ این شخص ضمن دارا بودن صلاحیت لازم نسبت به آنالیز وضعیت مالی و تهیه و تنظیم گزارش برای ذینفعان اقدام می­‌کند.

وظایف حسابدار عمومی

شخصی که به عنوان حسابدار عمومی کار می­‌کند تقریبا به تمامی خدمات مالی و مشاوره‌­ای مرتبط با رشته حسابداری مسلط است؛ اما بیشتر افراد متخصص در این زمینه برای این که به موضوعات خاص تسلط بیشتری داشته باشند در یک یا چند زمینه فعالیت می­‌کنند؛ از جمله وظایف حسابدار عمومی به موارد زیر می­‌توان اشاره کرد:

  • آماده کردن صورتحساب­‌های مالی، بازبینی و حسابرسی صورتحساب­‌های مالی
  • انجام فعالیت‌­های حسابداری با توجه به نوع شرکت
  • نظارت بر اسناد مالی و فعالیت واحدهای مالی
  • راه ­اندازی نرم افزارهای حسابداری
  • ارائه اظهارنامه مالیاتی و برنامه های مالیاتی شرکت
  • دریافت گواهینامه­ های ارزش افزوده
  • ارائه مشاوره در خصوص حسابرسی داخلی و مالیاتی
  • انجام امور مربوط به بیمه
  • ارائه مشاوره­ های تخصصی در رابه با مسائل مالی، سیستم ­های حسابداری

مهارت های لازم حسابدار عمومی

مهم­ترین مسئله برای این که یک فردی بتواند وظایف حسابدار عمومی را به درستی انجام بدهد و در این زمینه موفق شود، کسب مهارت­‌های لازم حسابدار عمومی است، از جمله مهارت­‌های لازم حسابدار عمومی به موارد ذکر شده در تصویر زیر می‌توانیم اشاره کنیم.

کاربرد حسابداری عمومی و مهارت های حسابداران

حسابداران برای موفقیت باید به قوانین مالیاتی و حقوق و دستمزد مسلط باشند و با نرم افزار کار کنند

رابطه حسابداران عمومی با موسسات مالی

موسسات مالی با هدف ارائه خدمات حسابرسی، مشاوره مالی و مالیاتی فعالیت می‌­کنند. فروشگاه‌ها، تولیدکنندگان، اشخاص حقیقی، حقوقی با انعقاد قراردادی انجام فعالیت‌­های خدمات مالی خود را برون سپاری کرده و به این موسسات ارائه می‌­دهند.

حسابداران عمومی به عنوان نیروی موسسات مالی نسبت به انجام تعهدات موسسات مالی در مدت زمان معین اقدام می­‌کنند؛ در چند ساله اخیر حسابداران باید علاوه بر تسلط بر قوانین مالیاتی، با سامانه مودیان و قوانین سامانه مودیان آشنا باشند.

حسابدار خصوصی کیست؟

بسیاری از شرکت­‌ها برای انجام کارهای حسابداری و مالی خود اقدام به استخدام یک یا چند نفر حسابدار می­‌کنند؛ این حسابدارها که باید بتوانند نسبت به انجام عملیات حسابداری روزانه شرکت از جمله ثبت سند حسابداری، مغایرت گیری بانک­‌ها، تهیه گزارش‌­های مالی اقدام کنند، تا به عنوان حسابدار خصوصی شناخته شوند.

مفهوم دیگر حسابدار خصوصی عبارت است از فردی حسابدار که با هدف انجام امور مالی و حسابداری درون سازمانی استخدام می‌شود. فرآیند کنترل، ثبت و بایگانی عملیات حسابداری شرکت بر عهده این شخص بوده و در نهایت اطلاعات تهیه شده توسط حسابدار خصوصی مبنای تهیه گزارش‌­های مالی شرکت است.

آموزشگاه حسابداری فرداد

تفاوت حسابداری عمومی با حسابداری خصوصی

تفاوت حسابداری عمومی و خصوصی از نظر هدف و محتوای حسابداری با یکدیگر است، به عبارتی با توجه به کاربرد حسابداری عمومی (Application of general accounting) و حسابداری خصوصی و توجه به وظایف آن‌­ها می­‌توان به تفاوت­ های موجود در حسابداری عمومی با حسابداری خصوصی پی برد.

    • حسابداری خصوصی کارمند یک شرکت بوده و عملیات حسابداری آن شرکت را انجام می­‌دهد؛ اما حسابداری عمومی از طرف یک موسسه مالی غیر وابسته جهت بررسی و تجزیه و تحلیل صورت­ های مالی شرکت فعالیت می­‌کند.
    • حسابداری خصوصی نسبت به تهیه صورت­ های مالی اقدام می­‌کند، اما حسابداری عمومی نسبت به بررسی و ارزیابی صورت­‌های مالی تهیه شده اقدام می­‌کند.
    • حسابداری خصوصی باید استانداردهای حسابداری را در انجام عملیات حسابداری رعایت کند، اما حسابداری عمومی نسبت به بررسی رعایت استانداردهای حسابداری در شرکت اقدام می‌­کند.

به طور کلی تفاوت حسابداری عمومی با حسابداری خصوصی به ماهیت فعالیت آن­‌ها پس از ورود به بازار کار بستگی دارد.

 

عناوین شغلی حسابدار عمومی

شخصی که در زمینه حسابداری عمومی وارد یک موسسه مالی خدماتی و مشاوره‌­ای می­‌شود، براساس نیاز موسسه و همچنین علاقه شخص حسابداری در زمینه­‌های شغلی به شرح زیر می­‌تواند فعالیت کند:

ردیف عناوین شغلی حسابدار عمومی
1 حسابدار مالی
2 حسابدار مالیاتی
3 مشاور مالیاتی
4 حسابرس
5 مدیر مالی
6 حسابدار مدیریتی
7 حسابدار مالیاتی بین المللی
8  حسابدار سیستم های اطلاعاتی مالی

استانداردهای بخش حسابداری عمومی

قوانین و مقررات حسابداری که سازمان‌­ها و ارگان­‌های دولتی برای مسائل مالی و حسابداری استفاده می‌­کنند؛ به عنوان استانداردهای حسابداری بخش عمومی شناخته می­‌شوند، از جمله استانداردهای حسابداری بخش عمومی به استاندارد حسابداری تصویر زیر می‌توانیم اشاره کنیم.

استانداردهای کاربرد حسابداری عمومی

استانداردهای عمومی تعریف دقیقی در خصوص اصول حسابداری موسسات ارائه داده‌اند

اهداف استانداردهای حسابداری بخش عمومی

تمامی شرکت‌­ها و سازمان­ها در ثبت اطلاعات مالی، دارایی­‌ها، بدهی­‌ها، هزینه و درآمد خود ملزم به رعایت استانداردهای حسابداری بخش عمومی هستند، در صورتی که شرکتی از استانداردهای مذکور پیروی نکند، ممکن است حتی به رد صورت­‌های مالی شرکت و در نهایت مشمول جریمه شود.

به طور کلی هدف استانداردهای حسابداری بخش عمومی به شرح 3 مورد زیر می‌باشد:

    1. افزایش شفافیت
    2. قابلیت مقایسه
    3. اعتبار حسابداری اطلاعات مالی

گزارشگری مالی در بخش حسابداری عمومی

گزارشگری مالی در بخش حسابداری عمومی شامل تمامی گزارش­‌هایی می­‌شود که مبتنی بر داده­‌های تهیه شده توسط سیستم حسابداری مالی تهیه شده و دارای اطلاعات مالی است، در نهایت هدف گزارشگری مالی ارائه اطلاعات در خصوص وضعیت مالی و عملکرد مالی واحد مورد نظر است.

نتیجه گیری

حسابداری بخش عمومی یکی از زیر شاخه‌­های پرکاربرد رشته حسابداری است که با توجه به اهمیت و کاربرد حسابداری عمومی بیشتر شرکت­‌ها و سازمان­‌ها ملزم به استفاده از خدمات آن­‌ها هستند، از جمله خدمات حسابداری بخش عمومی به ارائه خدمات مالی، مشاوره مالیاتی، بیمه‌­ای و در خدمات حسابداری حقوق و دستمزد می­‌توانیم اشاره کنیم.

در مقاله‌ای که خواندید کاربرد حسابداری عمومی را به صورت کامل همراه با جزئیات ذکر نمودیم تا بتوانید با شاخه پرکاربرد حسابداری شرکت‌ها و موسسات آشنا شوید، در انتها اگر سوال و یا پیشنهادی در خصوص موضوع مقاله دارید حتما در قسمت دیدگاه برایمان ثبت کنید.

آموزش حسابداری 0 تا 100

دسترسی به مقالات مرتبط:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on telegram
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "FAQPage", "mainEntity": [{ "@type": "Question", "name": "حسابداری عمومی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابداری بخش عمومی به عنوان یک موسسه حسابداری مستقل از سازمان یا شرکت اصلی بوده که نسبت به ارائه اطلاعات مالی شرکت به یک سازمان مرتبط اما مستقل مانند اداره دارایی، سازمان تامین اجتماعی، سهامداران، بانک­ها ارائه می دهد." } },{ "@type": "Question", "name": "حسابداری عمومی در کسب و کارها چه اهمیتی دارد؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "اهمیت حسابداری عمومی در کسب و کار هنگامی مشخص می‌­شود که یک شرکت بخواهد نسبت به اخذ تسهیلات و وام­‌های مختلف از بانک­‌ها و سازمان­‌ها دریافت نماید؛ زیرا با مناسب بودن وضعیت مالی شرکت، بانک‌­ها و موسسات مالی می‌­توانند نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند، که وضعیت مناسب نیز با بررسی صورت­‌های مالی امکان پذیر است." } },{ "@type": "Question", "name": "چند مورد از وظایف حسابدار عمومی را نام ببرید؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "آماده کردن صورتحساب­‌های مالی، بازبینی و حسابرسی صورتحساب­‌های مالی، انجام فعالیت‌­های حسابداری با توجه به نوع شرکت، نظارت بر اسناد مالی و فعالیت واحدهای مالی، راه ­اندازی نرم افزارهای حسابداری" } },{ "@type": "Question", "name": "حسابدار خصوصی کیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "حسابدار خصوصی عبارت است از فردی حسابدار که با هدف انجام امور مالی و حسابداری درون سازمانی استخدام می‌شود. فرآیند کنترل، ثبت و بایگانی عملیات حسابداری شرکت بر عهده این شخص بوده و در نهایت اطلاعات تهیه شده توسط حسابدار خصوصی مبنای تهیه گزارش‌­های مالی شرکت است." } },{ "@type": "Question", "name": "هدف از ارائه استانداردهای حسابداری عمومی چیست؟", "acceptedAnswer": { "@type": "Answer", "text": "افزایش شفافیت، قابلیت مقایسه و اعتبار حسابداری اطلاعات مالی" } }] }
نرم افزار حسابداری ابری

تماس

قیمت

دمو

کاتالوگ

×

ما منتظر تماس شما هستیم تا ...

تماس با مشاوران تماس با فرداد

  • شرایـط کاری و نیـازهای ویـژه سـازمان شما را بشنویم.
  • به سوالهای شما در مورد ارزش آفرینی نرم افزار پاسخ دهیم.
  • بر اساس تجربه موفق نرم افزار فرداد در صنایع مختلف بهترین پیشنهاد را برای افزایش بهره وری سازمان به شما ارائه دهیم.
  • با توجه به نیازهای اختصاصی شما، به شما در انتخاب بهترین راهکارها کمک کنیم.